Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« på: mai 03, 2009, 22:13:51 pm » |
|
Jeg har nå endelig fått start på den nybygde/overhalte motoren min, men den går ikke så veldig godt, og det smeller både i lyddemperen og forgasserne. Jeg skulle gjerne tatt meg tid til å satt meg inn i hvordan dette skal justeres selv, men jeg slutter 9på folkehøgskolen her 9. mai, så det har jeg dessverre ikke tid til nå tror jeg. Så om du har peiling på dette, og har anledning til å komme innom en av dagene hadde jeg vert evig takknemlig! : Evt. om du kan sette meg i kontakt med noen som kan. Det vil selvsagt bli betalt for arbeidet, evt. plukk av deler i det som har samlet seg opp her i løpet av et år.
Det er snakk om en trimmet 2.0 liter type 4-motor med doble Dellorto DRLA 40mm forgassere, og originalt tenningssystem. Jeg befinner meg på Birkeland Folkehøgskole, ca en halvtime fra Kristiansand.
Ta kontakt via mail, PM eller helst tlf. Nummeret er 99423634.
Jeg har synkroniseringsverktøy til gasserne, tenningslampe, Dellorto Superformance Tech Book og alt av verktøy tilgjengelig, så det trenger du ikke å tenke på.
|
|
« Siste redigering: mai 03, 2009, 23:05:41 pm av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
SilverPig
Medlem

Joik har større kraft enn krutt!
|
 |
« Svar #1 på: mai 04, 2009, 12:12:52 pm » |
|
Med alle de hjelpemidlene der burde du klare å justere gasserne selv...med mindre det lekker falsk luft fra et eller annet sted.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem

:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: mai 04, 2009, 12:47:57 pm » |
|
Høres ut som om du har litt for mager blanding..... noe kan du juster med på gasser, men hjeper ikke om dysene er på villspor..
Vet ikke hva du har gjort, men Vidar på autoteknikk pleier å ha dyser på lager og kan nok sikkert gi deg et bra forslag til dyser......
Ellers så finner du en del info om dysing, venturier og flotørhøyde i boka di.. og på nettet... (thesamba feks.)
Lykke til
Torgeir
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Einic
Supermedlem

|
 |
« Svar #3 på: mai 04, 2009, 13:04:46 pm » |
|
Tomgangsdysene blir lett tette på disse. De ligger helt jevnt med toppen på forgasseren og får vann og skit rett inn hvis du bruker "åpne" luftfilter. Vannet samler seg gjerne i aks. pumpen. Demonter og rens først hvis forgasserne har vært i bruk. Tomgangsdysene gir bensin til all pen kjøring. Det er først når spjeldene åpnes mye at hovedsystemet gir bensin.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: mai 04, 2009, 17:38:43 pm » |
|
Jeg har hatt ut alle dyser og gjort disse ordentlig rene, så det skal ikke være problemet. Jeg kjører også med luftfilter, så det skulle være i orden. Jeg kjører med de dysene som ble anbefalt meg på TheSamba, dvs: 180 air corrrection "9164 * 2" emulsion tube? 140 main 55 pump jet/idle 35 acceleration Det blir nok til at jeg setter meg ned noen timer i dag og prøver å få justert de, så får vi se hvordan det går 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem

|
 |
« Svar #5 på: mai 04, 2009, 21:20:51 pm » |
|
Det høres ut som et ok oppsett. Fordi det mangler choke vil ikke motoren gå helt fint før den er varm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RE-tek
Juniormedlem

Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics
|
 |
« Svar #6 på: mai 04, 2009, 22:36:36 pm » |
|
Tennings rekkefølge korekt ? Blandings skruer ( alle 4 ) justert til hvor ? Bensinpumpe - regulator - trykk ?
|
|
|
Loggført
|
No Pistons - No valves - No Problems
RE-tek
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: mai 04, 2009, 23:03:06 pm » |
|
Tenningsrekkefølgen er korrekt ja, men fordi oljeslangene fra oljekjøler-adapteren kommer i veien for vakuum-dåsen på fordeleren har jeg flyttet alle pluggledningene 180 grader og vridd fordeleren etter. Dette skal vell gå greit? Må bare huske på å bruke ledning til plugg nummer 3 når jeg skal justere tenninga. Blaningsskruene er justert tre omdreininger ut, fra helt innerst, i henhold til Superformance boka. Bensinpumpa leverer 3,5 psi, og dette er det dellortoene skal ha såvidt jeg vet? Så regulator trengs ikke. Det ble ingen justering på meg i dag, fordi jeg ble opptatt med å finne ut av en bensinlekkasje. Men nå begynner mesteparten av bilen å bli klar, så jeg satser på å få justert litt i morgen, og kanskje blir det tilogmed også noen prøveturer. Det skal bli spennende  Jeg skal se om ikke jeg får justert flotørhøyden også. Tusen takk for alle tips 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: mai 05, 2009, 22:59:55 pm » |
|
Da har jeg hatt en dag i garasjen med den siste finpuss på bilen, og jeg rakk noe arbeid på motoren også. Først ble det den første prøveturen for å sjekke at alt fungerer slik det skal, og da gjorde jeg meg noen notater: motoren verken gikk eller drog ordentlig før over 2000 omdreininger, og om jeg tråkket hardt på gassen snublet den liksom litt.
Etter dette fikk jeg synkronisert gasserne ordentlig med "sneglen", og justert tomgangen, så nå går den utrolig mye penere på tomgang ihvertfall. Men jeg har enda et problem med at det smeller litt i potta innimellom (helst ved hardt gasspådrag fra tomgang), og det som plager meg mest er at det smeller/poffer en del i "røret" i forgasseren til sylinder nr. 1. Hva kan dette skyldes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #9 på: mai 06, 2009, 07:38:35 am » |
|
dellorto drla skal vel ikke ha mere enn 0.2 bar bensinstrykk inn, så en regulator ville gjort susen. Og mix skruene (de med fjærer) skal skrues helt inn..da er dem på "0".prøv 2 hele runder ut på samtlie skruer. tomgangen justere du slik du vil. (jeg må nevne at de drla jeg har vært borti har sittet på en volvo 242.. men skal vel være nohalig det samme.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #10 på: mai 06, 2009, 07:59:02 am » |
|
dellorto drla skal vel ikke ha mere enn 0.2 bar bensinstrykk inn, så en regulator ville gjort susen. Og mix skruene (de med fjærer) skal skrues helt inn..da er dem på "0".prøv 2 hele runder ut på samtlie skruer. tomgangen justere du slik du vil. (jeg må nevne at de drla jeg har vært borti har sittet på en volvo 242.. men skal vel være nohalig det samme.
beklager jeg rota med bokstavene.. jeg tenkte på DHLA jeg. men fant denne: http://www.dellorto.co.uk/editor/uploads/images/DRLADIAG2.PDFnummerliste /delenummer til den linken over:http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products.asp?CategoryID=1&PartsectionID=53
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: mai 06, 2009, 11:23:22 am » |
|
Jeg hadde av forgasseren det smeller i nå i dag, og der fant jeg ut at gummipakningen som skal være der blandingsskruen står, mangler. Kan dette være grunnen til at det smeller i forgasseren? Det virker jo som om den får alt for mye bensin på tomgang.
Har noen evt. en slik pakning jeg kan få kjøpe, eller et godt tips om hva jeg kan bruke som erstatning?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #12 på: mai 06, 2009, 20:42:37 pm » |
|
Jeg har enda ikke fått bukt med problemet mitt, å bytte o-ringen på tomgangsskruen hjalp ingenting. Men da jeg prøvde å måle med synkrometeret mitt på de to rørene i den forgasseren det smeller i, så oppdaget jeg at den det smeller i fikk mye lavere verdi. Kan dette være grunnen til problemet? At bensinen ikke får forstøvet seg nok, og derfor blir liggende igjen i innsuget og forgasseren, og antenner der? For å teste ut denne teorien prøvde jeg å justere by-pass skruen, men denne satt selvsagt bom fast, og sporet i den er veldig dårlig  Har noen tips til hvordan jeg kan få løs denne? Varme muligens? Har hatt på godt med rustløser nå, men har ikke helt troen på at det hjelper...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: mai 06, 2009, 22:55:42 pm » |
|
Som jeg skrev tidligere i tråden så er popping i forgasserene er veldig ofte sammenhengende med for mager blanding... har du gjordt noe i forhold til dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: mai 07, 2009, 16:41:46 pm » |
|
Jeg har ikke gjort noe med nettopp dette nei, annet enn å blåse rene dyser og kanalene i gasserne. Men jeg tenkte slik at siden det bare popper i det ene røret så kan det ikke være dysene så er feil..?
Appropo dysene så hadde jeg alle ute i dag, og oppdaget at de ikke var like på de to gasserne! Jeg mente dette var sjekket, men da tok jeg altså feil. Begge hadde 180 luftdyser og 35 aks, men den ene hadde 70 tomgang og 130 bensin mens den andre 55 tomgang og 140 hoved. Så da skal jeg ned til Autoteknikk i morgen for å få tak i rette dyser til motoren. Dette vil vel kanskje hjelpe en del på poppinga? Selv om jeg fortsatt stusser på det at det bare er ene røret som popper...
Og så fikk jeg et tips om å koke gasserne i sitronsyre, tror dere at det har noe for seg? Greit at det løser opp mye dritt, men vil jeg ikke få ut det meste med forgasser-rens og trykkluft?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem

|
« Svar #15 på: mai 07, 2009, 16:50:16 pm » |
|
synes det hørtes for lite ut med 140 main jeg da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #16 på: mai 07, 2009, 16:54:55 pm » |
|
Ja om noen har anbefalinger til dyser så er det bare å komme med de, så skal jeg høre med de på Autoteknikk også hva de anbefaler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem

|
 |
« Svar #17 på: mai 07, 2009, 18:47:37 pm » |
|
Er ikke helt uvanlig at det kunn er i 1. eren det popper... tror du kommer langt med å få kontoll på dysene og justert på blandingen jeg...
Hvis du skal rengjøre hele gasserene så ville jeg kanskje samtidig spandert på meg et overhalingsett til dem... greit å få byttet menbraner, pakninger og nålelager når de først er fra hverandre...
Har ultralydvasker som du kan få benytte om du skal forbi stavanger med flyttelasset...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #18 på: mai 07, 2009, 19:39:26 pm » |
|
Jeg har sett på overhalingssett, men slik ståa er når har jeg ikke råd til det. Så det får heller bli i sommer tror jeg. Litt av problemet mitt er at det var planen min å kjøre bobla hjem på søndag, så jeg hadde håpet å fått den såpass justert at en slik tur er "forsvarlig" ihvertfall, jeg vil ikke risikere å skade motoren på veien. Så får vi håpe at riktige dyser gjør tingene bedre, for nå ser jeg litt mørkt på det. Litt kjedelig å måtte ta bilen hjem på henger... Men takk for alle tips, det hjelper på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #19 på: mai 07, 2009, 19:40:09 pm » |
|
Anbefaler en natt i sitron/zalo, ja. Inspirert av flere gode tråder gjorde jeg dette på en Solex 34 som hadde mye grums innvortes og utvortes - ble som natt og dag! Har ellers noen artikler jeg kan maile til deg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem

|
« Svar #20 på: mai 07, 2009, 19:52:55 pm » |
|
prøv å gå opp til 160-170 main og se om problemet er der fortsatt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #21 på: mai 07, 2009, 21:13:45 pm » |
|
Anbefaler en natt i sitron/zalo, ja. Inspirert av flere gode tråder gjorde jeg dette på en Solex 34 som hadde mye grums innvortes og utvortes - ble som natt og dag! Har ellers noen artikler jeg kan maile til deg.
Hmm, er det nødvendig å demontere hele forgasseren for å gjøre dette? Jeg tar selvsagt av toppen for å ikke ødelegge pakningen der, og alle dyser for å slippe inn godt med væske, men kan resten bli igjen? Viss ikke kunne jeg jo godt satt de i noe sitron og zalo i natt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #22 på: mai 08, 2009, 09:54:25 am » |
|
Alle forgassere er individer, eller rettere sagt, de blir individer. Hvis noen har stramet til en tomgangskrue for hardt én gang så vil det løpet få deformert sete og det vil ikke lenger hjelpe å telle runder ut. Måten jeg veier opp for slikt på er å la motoren gå på tomgang og så skru inn en blandingskrue til du hører den sylinderen dø, så skrur du ut til den våkner igjen med en "pop" og så skrur jeg 1 eller 1/2 runde til ut, og sånn fortsetter du hele runden rundt motoren.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Paasan
Supermedlem

Frøkna
|
 |
« Svar #23 på: mai 08, 2009, 12:58:12 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #24 på: mai 09, 2009, 00:39:12 am » |
|
Race-Buggy var innom en tur for å hente en motor i dag, og da fant han ut av hva problemet mitt var... Og det var noe så banalt som at tenningsrekkefølgen var feil  Så etter å ha rettet opp det og montert nye dyser gikk motoren uendelig mye bedre, og jeg har fått kjenne hvor godt en boble med stor motor faktisk går  Så da blir det finjusteringer i morgen, og kanskje en lengre tur for å verifisere at alt fungerer og for å kjøre inn stempelfjærene noe. Det største problemet nå er at det kommer olje ut av røret til peilepinnen, dette er vell et tegn på høyt trykk inne i blokka? Noe av det kommer nok av at stempelfjærene ikke er helt innkjørte enda, men tror dere det er fornuftig å koble til en catch-tank? Jeg har allerede uttak for veivhusventilasjon på oljepåfyllinga, og mangler bare en tank, så dette trenger ikke bli så avansert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene
|
 |
« Svar #25 på: mai 09, 2009, 00:53:26 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:20:40 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #26 på: mai 09, 2009, 01:01:14 am » |
|
Jeg så Biltema har en catch-tank, er denne noe å satse på? Evt. hvilke andre alternativer finnes det, som jeg kan få tak i i morgen? Og er det nødvendig å lage til retur til blokka fra den tanken, eller vil olja renne tilbake av seg selv om jeg setter den med uttaket nedover? Tenkte da å koble det rett på uttaket på oljepåfyllinga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #27 på: mai 09, 2009, 23:27:48 pm » |
|
Ett siste spørsmål her, før jeg bestemmer om jeg skal kjøre bilen hjem i morgen eller ikke:
I den ene forgasseren min åpner ikke spjeldene helt på likt, så jeg får de ikke til å gi lik luftmengde på tomgang. Hva kan jeg gjøre for å løse dette problemet?
Som en midlertidig løsning for å få bilen hjem, tenkte jeg å bare justere tomgangsskruen på denne gasseren høyt nok til at den sylinderen med minst åpning i alle fall tenner og går greit. For slik det er nå tenner den ikke en gang på tomgang. Vil dette kunne skape noen problemer? Den andre sylinderen vil jo få for mye bensin/luft i forhold til de tre andre...
Kjempeflott om noen har noen tips å komme med her, det hadde vert veldig greit å få bilen hjem i morgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene
|
 |
« Svar #28 på: mai 09, 2009, 23:37:29 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:21:17 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem

|
 |
« Svar #29 på: mai 10, 2009, 00:10:51 am » |
|
Jeg har prøvd å justere det, men det hjelper ikke. Jeg har gasseren ute nå, og kan se at spjeldene ikke er like i forhold til hverandre, dvs. de er ikke like "åpne". Må jeg bare bøye dette på plass igjen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|