the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« på: mai 05, 2009, 14:48:05 pm » |
|
hei har en scat 32/36 forgasser som er litt vrien, får bare bensin i det ene innsuget og ikke i det andre. hva som kan være problemet??
motoren går dårlig, har sjekket tenninger, hørt etter ventiltikking (hørte ikke noe) å det som står igjen nå er forgasseren. noen som har en løsning?
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: mai 05, 2009, 22:45:55 pm » |
|
Hvis du ikke hører ventiltikking, kan det jo være en ventil som ligger på, og da blir det dårlig sug. Sjekke ventiler er noe av det første jeg ville gjort. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #2 på: mai 05, 2009, 22:59:37 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 18:10:39 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #3 på: mai 05, 2009, 23:41:18 pm » |
|
at en ventil ligger, dvs at en fjer som har gått da eller? trenger ikke å dyse forgasseren, den gikk fint forleden, men det er bare at det ikke kommer bensin i det ene innsuget 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #4 på: mai 05, 2009, 23:46:23 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 18:11:03 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #5 på: mai 06, 2009, 00:31:17 am » |
|
Sjekk også for mulig falskluft på den "tørre" siden. Gasseren er jo midtstilt som en original. Det første jeg ville sett på er gummien mellom de originale innsugene og "SCAT" innsuget i midten som gasseren er montert på...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #6 på: mai 06, 2009, 14:16:12 pm » |
|
hmm, kansje det ei dyse likevell da.. mn hvordan fikk din for lite bensin, bare bensin i det ene innsuget?? fikk ikke med slik hefte med forgasseren for jeg kjøpte den brukt så jeg vet ikke helt hvordan forgasseren funker. sjekket gummien i dag, og er ikke noe feil der, skal sjekke ventilene senere i dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 15:15:15 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 18:10:15 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 15:34:10 pm » |
|
ja, får prøve med dyse  for at motoren i det hele tatt skal gå nå så må jeg pumpe på gassen som en gal, høres ikke bra ut og med litt for mye bly på tanken så røyklegger jeg nabolaget så det ser ikke bra ut heller  arti da men.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #9 på: mai 06, 2009, 15:55:58 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 18:09:56 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #10 på: mai 06, 2009, 16:00:46 pm » |
|
Chocken fungerer i praksis fint, ny choke, men forrige eier fjerna de "bladene" i innsuget såå.. :S skal rense forgasseren i kveld i samme slenger når jeg sjekker ventilene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: mai 07, 2009, 01:39:59 am » |
|
Er jo pussig at den ene siden ikke får bensin på en motor med en midtstilt progressiv forgasser da? Ved gasspådrag så forsyner et eller to gasserløp alle fire sylindrene "likt". Dette er ingen std dobbel ala IDF/DLRA hvor hvert løp forsyner hver sin "sylinderekke"
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #12 på: mai 07, 2009, 08:58:44 am » |
|
tror det er slik med forgasseren at bensinblandingen fra begge gasserløpene går til et "felles" rør som deler blandingen likt på de fire sylindrene, men siden det ene gasserløpet ikke får bensin blir det for mye luft i forhold til bensin. da er det noe inne i forgasseren som er tett eller noe som blokkerer noe :S så må finne ut da hva som blokkerer :S
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #13 på: mai 07, 2009, 12:35:04 pm » |
|
tror det er slik med forgasseren at bensinblandingen fra begge gasserløpene går til et "felles" rør som deler blandingen likt på de fire sylindrene, men siden det ene gasserløpet ikke får bensin blir det for mye luft i forhold til bensin. da er det noe inne i forgasseren som er tett eller noe som blokkerer noe :S så må finne ut da hva som blokkerer :S
Forgasseren har to løp, det minste (32mm) brukes for moderate gasspådrag og det største (36mm) åpner på kanskje siste 2/3 (?) av vandringen mot full gass. Under forgasseren er det to separate løp ned til tverr-røret. Det er først der nede at fordelingen til høyre/venstre side skjer. Så har du problem med ene siden, kanskje det dras falsk luft enten i overgangen mellom røret og den støpte manifoilen, eller i forbindelsen mot toppen? Hvilke blad i innsuget er det som er fjernet? Choke-spjella på toppen? Tydelig at forrige eier også har slitt litt her, da. Jeg sliter nemlig selv med å justere inn en slik forgasser selv, og har noen av de samme symptomene. Jeg mistenker choken, men jeg vet ikke hvordan den skal stilles inn. Chokehuset skal roteres til en viss posisjon, det er en bimetall-fjær inni og strøm inn, og ..... jeg trodde jeg hadde løsning, men det virker som om choken har motsatt virkning  Virker jo veldig rart, men ....
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #14 på: mai 07, 2009, 12:48:52 pm » |
|
aah, slik den fungerer altså  men det er slik at når jeg pumper bensin før jeg startet så starter motoren med en gang, og dør nesten like fort hvis jeg ikke står å pumper på pedalen hele tiden  det er choke spjella som er fjernet ja.. åååh, d som er grunnen til falsklufta altså, faen da  har kjøpt ventilarmer, tennplugger, tennkabler å mye mye mer.. æsj.. hm, jaja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #15 på: mai 07, 2009, 14:51:25 pm » |
|
Det kan være mange feilkilder, så jeg sier ikke at det nødvendigvis ER falskluft som skaper dine problemer, men at det er en mulig feilkilde hvis du har problem på eine sida. Det kan være plugg/pluggledning/ventil(er)/kompresjon etc. etc.
At chokespjella er borte, tyder jo på at choken har vært til besvær for forrige eier også. Så det er kanskje tegn på at innstilling av choken er tricky på disse gasserene.
Noe av det du beskriver kan stamme fra manglende choke. Ved kaldstart trenger motoren feitere blanding og når choken ikke kan gå på (manglende spjell), så må du pumpe med gassen for å gi mer bensin og for å øke turtallet. Når motoren er varm, så kan motoren gå på magrere blanding. Vet du innstillingen på blandingsskruen?
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #16 på: mai 07, 2009, 15:34:07 pm » |
|
selve choken er heilt ny og stilt inn 99% rett, men er de spjella som mangler da. nei, gidder ikke å styre så gale, får vel sikkert ikje så mye effekt av selve forgasseren heller, tar å setter på orginalforgasseren, back to basic, funker nå da hvertfall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #17 på: mai 07, 2009, 16:40:02 pm » |
|
Hvis det er gasseren som er problemet, da??!! Hva er 99% rett innstilling på chocken, kan du vise/forklare meg det?
Og en slik gasser skal jo gi en motor med mer respons fordi med full gass har du 32+36mm, og være økonomisk på "vanlig" kjøring (da er det 32mm). Originalforgasseren har "bare" et løp på 34mm.
Hadde vært veldig gøy om du hadde funnet ut av det (jeg også).
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: mai 07, 2009, 17:34:14 pm » |
|
Jeg hadde en slik forgasser engang. Lå på hylla lenge, men så prøvde vi den på en std 1600. Funka greit...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #19 på: mai 08, 2009, 19:31:16 pm » |
|
fant ut hva det var i dag, det var de manglende choke-spjellene som var problemet. tok gaffa over innsuget og sørget for at det var en liiiten tynn åpning til litt luft, motoren startet tvert.. fjusker som f.. enda men det er vel bare noe innstillinger og slikt.. :p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #20 på: mai 08, 2009, 23:14:03 pm » |
|
Er det en slik forgasser du har? Dette er bilder av den jeg hadde en gang...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
the bublguy
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #21 på: mai 12, 2009, 11:04:25 am » |
|
ca lik den på bildet ja..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|