mai 04, 2025, 20:57:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstillingsavstiver  (Lest 1961 ganger)
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« på: mai 13, 2009, 14:31:44 pm »

Det leveres en del versjoner av denne, i stål eller alu.

Satt og leste i tysk-trim boka, og la merke til at Volkswagen selv solgte en slik som original tilbehør (montert std på biler som skulle til land med dårlige veier såvidt jeg skjønte?)
Forskjellen er at denne støttet begge rørene i samme enheten, mens alt jeg har sett på ettermarkedet kun støtter nedre. Denne var også i stål.

Så noen hadde lagd en på germanlook forumet som støttet begge, men har aldri funnet ut hvem eller om den finnes til salgs.

Dempertårnet sørger kanskje for å overføre nok krefter til undre rør, slik at kun det trenger å støttes?

Noen tanker om dette?

Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 14:51:34 pm »

Det satt slike på min Thundersodder da den ble brukt til grusbane og bakkeløp på 60 og 70-tallet. Den er i stål og støtter kun nedre rør. Jeg vil tenke meg at om man støtter nedre rør på denne måten rett inn i hjørnet på bunnplata....vil stivhet i dempertårnet bidra til at flexen i øvre rør blir absolutt minimal.. For å si det på en annen måte: Man låser hjulets plassering i forhold til fleksing med 90% ved å støtte nedre rør...og kanskje 100% om man låser øvre rør.

Med senkespindler vil det nok være en stor fordel og stive øvre rør også...for da er jo spindel/hjul-kreftenes angrepspunkt omtrent på linje med øvre bærearm...og det vil ergo være øverste rør som tar det meste av kreftene.

Ble litt tullete forklart og "synsete" dette. Min grucabneracer ble ihvertfall forbedret i tidlige tider med "bare" en nedre-rør støtte.
Loggført

SCREWDRIVER #2
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: mai 13, 2009, 15:15:41 pm »

Spindelens posisjon i forhold til rørene vil jo forandre seg avhengig av utfjæring.

Må hjem og lese boka en gang til, men mener det stod noe om vibrasjoner også i høye hastigheter, samt så klart krefter fra sving, brems etc.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: mai 13, 2009, 21:31:30 pm »

VW 181/2 hadde slike avstivere på både øvre og nedre rør (men de har jo en annen innfesting mot forstillingen enn type 1 har...). Vet jeg har sett en eller annen tysk produsent av avstivere for både øvre og nedre rør for type 1, men husker ikke i farten hvem det var...

Ellers er det jo en viktig designdetalj ved disse som en ser tydelig på den røde avstiveren på bildet til JTWE, nemlig knekkpunktet på røret, som skal forsøke å dempe virkningen i karosseriet av en eventuell kraftig smell i hjulet (slik at forstillingen bøyer seg bakover). Hvor godt dette knekkpunktet innvirker i praksis er jeg usikker på, synes det virker som disse avstiverne er nokså kraftige og regner med at de vil overføre ganske store krefter inn i karosseriet og bunnplaten ved en kollisjon eller tilsvarende som trykker hjulet bakover... Trist
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #4 på: mai 13, 2009, 23:36:21 pm »

Kva er verdien på eit par sånne der?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #5 på: mai 14, 2009, 10:41:22 am »

Support-kitet har VW delenr 111 498 001A til 65 mod og nyere. Den er støttet på det nedre røret.
For biler opp til 64, blei normalt begge rørene støttet opp.  Glad

Ref.: VW beetle in motorsport av Peter Noad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: mai 14, 2009, 14:09:34 pm »

Kort inn forstillinga så tenker jeg det ikke lengere er behov for slike avstivere Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: mai 14, 2009, 22:41:04 pm »

Kort inn forstillinga så tenker jeg det ikke lengere er behov for slike avstivere Gliser

Behovet er nok der, men ingenting å feste det i...... Gliser
Loggført

JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #8 på: mai 19, 2009, 21:34:04 pm »

Spennende lesning, og tusen takk for original delenummeret!

Stod vel ikke noe om årsaken til at de kun støttet nedre røret i nyere versjon? Billigere og enklere er det jo definetivt, og hvis det ikke er noe særlig å hente er det jo en enkel avgjørelse.

Vet det finnes ettermarkeds i dag i form av to deler med to festepunkter, mens det jeg tenker på og som også nevnes her er en som støtter begge rørene og har samme festepunkt mot bunnplaten (under napoleonshatten)

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: mai 19, 2009, 21:38:05 pm »

Jeg forsto det som at den nye forstillinga er festet på et kraftigere rammehode (litt større dimensjoner), og derfor er mer stabil i seg selv. Glad

Og ting kan bli for stivt, også... faktisk.
Loggført

JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #10 på: august 28, 2009, 16:41:04 pm »

Mbt og Tafel leverer en som er justerbar for å gi riktig montering uten forspenning. De andre har vel slissede monteringshull mot chassiset for å justere. Men første ser jo virkelig racing ut Glad

Bilder i Tafel-katalogen og MBt sin.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!