mai 03, 2025, 17:21:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rust og EU-godkjenning. Hva godtas?  (Lest 2293 ganger)
Urge-Boy
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted:



Vis profil
« på: mai 22, 2009, 00:37:44 am »

Legger ved et bilde her.. hvis det finnes rusthull der som de røde ringene er, vil det gå gjennom EU-kontrollen? Altså mellom stigtrinn og selve kanalen.. er det varmekanalen som ligger over her?


* kanal.jpg (38.84 KB, 688x569 - vist 242 ganger.)
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: mai 22, 2009, 01:34:33 am »

det der er sikkert ikke no problem . ser fint ut for en gammel bil det der. varmekanalen ligger inni kanalen den skal du ikke kunne se . du ser den kommer ut under baksete
Loggført

1 up
Urge-Boy
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2009, 07:32:47 am »

Bildet viser ikke rusthull...er ikke den bilen det er bilde av det er snakk om..

Men på den bilen som skal EU-godkjennes er det litt "kjeks" i dette området..

Det jeg lurer på er om dette området et er kritisk sted å ha rust..?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 22, 2009, 07:40:33 am »

Dette er en av de områdene på en boble som bør være relativt rustfritt. Er opptil kontrollant å avgjøre, men rust her går ikke igjennom hos mitt lokale godkjenningsverksted.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2009, 07:58:05 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html

Sitat fra Jalokoey:
hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle  , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse  hva kontrollør sier.  og fiks feil etter mangler på den.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2009, 07:58:11 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14135.0.html

Sitat fra Jalokoey:
hei.. det som står i bøkene som kontroller skal følge er : ikke bærende ,kan være 25cmlangt eller 25 cm rund hulle  , bærende godtas hull på ca størrelse med 5kr mynt. kontrollør kan hakke med skru jern for og finne ut hvor langt det er . skal være fast metall fra der han eventueltmåler. men di fleste verksted tar det på øyne mål. så alt etter kontrollør. som sagt over. jobber selv på verksted ogutfører eu kontroller. eg personlig vil si at et hull som er stort 20 cm langt og har stol feste i sammme feste vil bli en feil. så lenge førerstol henger fast der. men alt etter hvor mykje. prøv ogse  hva kontrollør sier.  og fiks feil etter mangler på den.


Og denne rusta var det mer av, ingen anmerkning.


* rust2.jpg (105.29 KB, 800x600 - vist 226 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #6 på: mai 22, 2009, 13:52:10 pm »

Sjekk denne:

http://www.vegvesen.no/binary?id=15606
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2009, 14:16:01 pm »


Bra! Legger med hele dokumentet jeg i tilfelle de flytter det en gang...

akkurat 250 kb gitt!!

* Rustskader Vegvesen.pdf (250.23 KB - lastet ned 219 ganger.)
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Urge-Boy
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2009, 20:42:13 pm »

Er nok ganske stor forskjell på hvordan disse reglene praktiseres hos de ulike kontrollørene..
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2009, 21:49:01 pm »

Stemmer at det er veldig individuelt. Kanskje det til og med er mulig å påvirke litt om du får lov å være til stede når kontrollen blir utført?

Men uansett, selv om jeg slapp i gjennom, har jeg et mål om å bruke ufornuftig mye penger på fjerne alle tegn til rust på en skikkelig måte, gjerne neste år. Det som er fint med å slippe gjennom, er at jeg får litt tid til å planlegge samt ordne finansene.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #10 på: mai 23, 2009, 00:08:49 am »

Et godt tips er å skrive ut retningslinjene fra Statens vegvesen, og legge de på passasjersetet, med forsiden opp, før bilen sttes inn til EU-kontroll.
Da har du gitt beskjed til kontrolløren at du kjenner til reglene om hvordan rust skal vurderes.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!