mai 05, 2025, 16:12:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: fæl tannhjulslyd i 1. gir  (Lest 1880 ganger)
kammiz
Supermedlem

Slammed Stockers Crew

Vis profil
« på: mai 27, 2009, 10:17:50 am »

i min 54 mod de luxe har jeg en fæl lyd i 1. gir.. snakker ikke om den "ule-lyden" som lages fordi kassa ikke er synkronisert i 1. gir, men en fæl tannhjulslyd, som blir verre ved belastning.

giret fungerer altså helt fint, bilen kan brukes og det er ikke noe problem å gire inn i 1. gir uten skurring hvis man girer korrekt, og i 2,3,4 er girkassa helt stille og fin.

det høres ut som et sånt tog som bruker tannhjul opp bratte bakker. Rekker tunge regner vel med at det ikke er noe å gjøre annet enn å skifte girkasse, for å bli kvitt denne lyden?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: mai 27, 2009, 10:43:21 am »

i min 54 mod de luxe har jeg en fæl lyd i 1. gir.. snakker ikke om den "ule-lyden" som lages fordi kassa ikke er synkronisert i 1. gir, men en fæl tannhjulslyd, som blir verre ved belastning.

giret fungerer altså helt fint, bilen kan brukes og det er ikke noe problem å gire inn i 1. gir uten skurring hvis man girer korrekt, og i 2,3,4 er girkassa helt stille og fin.

det høres ut som et sånt tog som bruker tannhjul opp bratte bakker. Rekker tunge regner vel med at det ikke er noe å gjøre annet enn å skifte girkasse, for å bli kvitt denne lyden?
er det ulyd i reversj også?,,min også har en ulyd i 1 ste og myyyye værre i reversj,men det funker,vet ikke hva det er
Loggført

kammiz
Supermedlem

Slammed Stockers Crew

Vis profil
« Svar #2 på: mai 27, 2009, 10:47:48 am »

er det ulyd i reversj også?,,min også har en ulyd i 1 ste og myyyye værre i reversj,men det funker,vet ikke hva det er

har ikke brukt reversen noe særlig faktisk, så det vet jeg ikke. kan prøve senere.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: mai 27, 2009, 10:53:11 am »

Når man har usynkronisert 1. gear, blir det noen ganger kjøring i 2. og litt clutsjbruk. Så 1. blir ikke så ofte brukt. Sjekk at du har gearolje på kassa, og om du får spon i den.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
svenole
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: mai 27, 2009, 19:52:27 pm »

Ikke uvanlig at en knekker drevet når det ikke dobbeltkløtsjes og den tvinges i gear. Ta en magnetstav og rot rundt nedi der via påfyllingshullet, eventuelt tapp av gearoja og se etter metall.
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: mai 27, 2009, 20:14:42 pm »

Ikke uvanlig at en knekker drevet når det ikke dobbeltkløtsjes og den tvinges i gear. Ta en magnetstav og rot rundt nedi der via påfyllingshullet, eventuelt tapp av gearoja og se etter metall.
ok kanskje det ja, er det noen som overhaller gearkasser her i vestfold ? er det dyrt tro?jeg har evnt en delekasse også,eller kanskje den er ok  Øyerulling
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: mai 27, 2009, 22:37:48 pm »

Jon Valentin er eksperten på disse kassene, og han er verdt pengene. lykke til.
Loggført
kammiz
Supermedlem

Slammed Stockers Crew

Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2009, 22:44:06 pm »

prøvde revers litt idag, men følte ikke at det var samme lyd i revers, men jeg belastet den ikke på samme måte i reversen så litt vanskelig å tippe.

jeg tror nok jeg kommer til å kjøre med kassen sånn inntil videre. må nok ut med motor for å bytte simring mellom kasse og motor, for der lekker det nok litt som vanlig.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem

Slammed Stockers Crew

Vis profil
« Svar #8 på: mai 28, 2009, 23:39:49 pm »

prøvde på nytt idag, belastet reversen mer. det er nok litt antydning til samme lyd, men ikke på langt nær så mye.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!