mai 04, 2025, 22:38:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ang støtstenger  (Lest 1276 ganger)
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« på: juni 01, 2009, 20:31:22 pm »

har en 298 cam, type 4, toppene er 1800 topper med org nike verk.. støtstengene er 27cm lange... høres det riktig ut? synes selve armen på nike verket er ille  nærme ventilen..
« Siste redigering: juni 01, 2009, 20:38:44 pm av roadster72 » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juni 01, 2009, 20:37:45 pm »

Støtstengene er noe slikt på min motor også. Men lengden på disse avhenger av veldig mange ting, så det trenger ikke være korrekt for din motor. Hvilke justeringsskruer har du? For om det er brukt 911 skruer så må du fjerne noe metall på vippearmene for at du skal få justert det riktig, og at foten på skruen ikke skal ta borti vippearmene.

Slik så mine vippearmer ut etter å ha fjernet ca 1,5 mm:



Etter bildet ble tatt har jeg også forstørret hullet noe, for å gjøre enda bedre plass.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2009, 20:48:00 pm »

mhh...skjønner..så hjelper ikke og gå ned 5mm på støtstengen vist det er og få tak i da?? men er jo en mulighet det der ja..
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juni 01, 2009, 21:44:34 pm »

Joda, det vil nok hjelpe å korte støtstengene, men da vil du få feil i vippearmsgeometrien. Jeg går ut i fra at du ikke vet noe om dette siden du spør om det går ann å korte støtstengene, så jeg kan gi deg en enkel forklaring: Ved halvt løft skal vinkelen mellom justeringsskruen og ventilen være akkurat 180. Dette gir minst mulig slitasje på kam, løftere osv. Så om dette er satt opp korrekt på motoren din ville jeg ikke gjort noe med lengden på støtstengene.

For en lengre avhandling om dette og en forklaring på hvordan du setter opp geometrien ordentlig anbefaler jeg denne artikkelen (du må registrere deg for å se den):
http://forums.aircooledtechnology.com/showthread.php?t=25
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #4 på: juni 01, 2009, 21:58:40 pm »

ah...skjønner.. nei det her er jeg ikke noe racer på:) men takk for svar:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!