juni 16, 2024, 01:36:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feil tenning?  (Lest 2839 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: juni 02, 2009, 20:56:53 pm »

tenning kan ikke bli feil bare ved å sette på elektronisk stift?
har ikke vært ute å kjørt enda, men virket litt annerledes etter byttet. åpning er 040
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #1 på: juni 02, 2009, 21:19:31 pm »

Den bør justeres etter bytte  Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 10, 2009, 15:08:08 pm »

Tenning kan bli meget feil ved bytte fra standard stift til elektronisk tenningsmodul uten at fordeleren endrer posisjon! Et stroboskop (Biltema, 300 kr.) er et musst! Slik får du justert tenninga 100% nøyaktig i tillegg også, uavhengig om du kjører med stift eller med induktiv trigging for tenningssignal slik du kjører med nå. Ikke vits i å prøve bilen en gang før du har fått dette på stell. Husk at for høy tenning er skumle saker... Lykke til.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #3 på: juni 10, 2009, 15:19:04 pm »

Blir litt kvassere med litt høyere tenning Øyerulling Rekker tunge
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 10, 2009, 15:24:50 pm »

Høyere tenning skaper mer varme. Blir kvassere med RIKTIG tenning tenker jeg, hehe. Altfor høy tenning kan gi en effekt slik tenningsbank gjør = Altfor tidlig tenning (selvtenning i tenningsbanks tilfelle), og eksplosjonen i forbrenningskammeret slår imot stempelet idet det er på vei opp i altfor tidlig grad... Ikke bra...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #5 på: juni 10, 2009, 16:12:49 pm »

Er kanskje ikke bra, men er en grunn til at mange justerer opp tenninga i f.eks Bilcross.
Har prøvd...
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 10, 2009, 16:27:59 pm »

Sant, men det varer ei... Jeg la bare frem teorien bak dette med for tidlig/ for sein tenning.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 10, 2009, 19:01:17 pm »

men man skal vel ikke vri fordeleren fler cm etter montering av elektronisk tenning?
dette måtte jeg for at den i det hele tatt skulle starte. Har montert den gode gamle stifta igjen, og vips så var den med igjen.
har en 1915ccm.
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 10, 2009, 19:06:05 pm »

Fordeleren MÅ vris så langt ja. Du må skaffe deg et stroboskop for å måle fortenninga mot reimskiva. Kjør elektronisk, det er så abnormt mye bedre enn stift...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 10, 2009, 20:48:34 pm »

leste på instruksjons arket nå :   The kit can be easily fitted to standard points type 45D4 distributors without having to fit a new electronic ignition coil.
Er det std. vakum fordeler og ikke 009 ?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 10, 2009, 21:16:38 pm »

Det utdraget sa ikke noe om det var vakum eller 009, men regner med at begge typer fungerer. Du kan kjøre med standard blå coil.
Kjøp Biltema Blå Coil, fint å safe med noe nytt, og den koster 150 kr... Kjøpes samtidig som stroboskop. Get to it!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!