53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« på: november 25, 2007, 00:06:00 am » |
|
Hvordan får jeg sjekket at motoren virkelig er en 1915 , og hvordan finner jeg ut hvilke deler som faktisk sitter i motoren ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: november 25, 2007, 00:12:48 am » |
|
åpner den...
en 1915 har standard veiv (i alle fall slaglegde på 69mm) og 94mm borring, så en av toppene må i alle fall av for å måle diameteren.
Ellers må nok hele motoren demonteres for å finne ut hva slags kam, ventiler, vipper etc som finnes.
Det enkleste er kanskje å finne byggeren og spørre ham.
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #2 på: november 25, 2007, 00:31:23 am » |
|
Ok takker for hurtig svar, 94 mm er målt, men det er vel også bare det som er gjort foreløpig . Vet desverre ikke hvem som har bygd den så vanskelig og spørre, det står to dobble 40 på motoren, holder/eller er dette passe for en sånn type motor? Er ikke veldig inne i dette enda derfor alle spørsmål.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: november 25, 2007, 00:44:55 am » |
|
kanskje man kan se noe info på kam ved å ta ut oljepumpa?'noen er jo stemplet på enden der f.eks engle
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: november 25, 2007, 04:25:13 am » |
|
Det finnes motorer som har bremset i overkant av 140hk med dobble 40, så de passer nok helt greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #5 på: november 25, 2007, 10:28:18 am » |
|
OK takker for alle svar, kommer til og dele motoren for og gå igjennom den, så da finner jeg vel ut mer håper jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #6 på: november 25, 2007, 19:20:49 pm » |
|
Her er en kalkulator som er en pekepinn for hvor store gassere,dyser og halsringer du trenger.. http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/vergaserberechnung.phpEtter denne kalkulatoren så holder 40mm på en 1915 opp til 5300-5400 o/min, men som sagt er dette bare en pekepinn.. Grovt sett kan du vel si at litt små gassere gir bedre mellom-register og bunndrag, mens store gassere (i forhold til motoren) gir høyere topp-effekt(ikke nødvendig vis) og dårligere bunndrag. Ergo: Gatebruk : gå for heller litt små.., for race-bruk heller litt større. Du kan riktignok mikse og trikse litt her med halsringer som gjør ca. samme effekt..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #7 på: november 25, 2007, 23:47:35 pm » |
|
Hvor får en tak i pakninger-dyser-halsringer event? Etter tabellene csp så trenger jeg og bytte ut litt div.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: november 26, 2007, 00:25:28 am » |
|
hva slags gassere er det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #9 på: november 26, 2007, 00:31:54 am » |
|
Det er 40 idf weber
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KFS
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: november 26, 2007, 01:32:20 am » |
|
vi har både dysesett og paknings sett på lager
|
|
|
Loggført
|
Karl Fredrik har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM 33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.noSteel can be any shape you want if you are skilled enough, and any shape but the one you want if you are not. http://www.unneberg-bil.no
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: november 26, 2007, 01:40:01 am » |
|
da var Karl Fredrik raskere enn meg gitt :-) Skulle forelå å ringe ham
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #12 på: november 26, 2007, 09:29:17 am » |
|
Kjempe flott all informasjon er god, Står det noen tall/bokstaver på toppene som indikerer hva slags topper det er?
|
|
« Siste redigering: november 27, 2007, 15:46:01 pm av 53 zwitter »
|
Loggført
|
|
|
|
vwmorty
Nybegynner

Innlegg: 20
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: november 28, 2007, 02:00:00 am » |
|
Hei
D er støpt inn et nummer på alle orginaltopper!! Hvor store ventiler er d i dem??? Legg ut nr her så får du nok svar!!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVERS #4
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #14 på: desember 09, 2007, 20:08:35 pm » |
|
Ser ut til at det 32 og 35.6 ventiler, nr på toppene er 113 101 375 a . hvor står event merking på kammen ? Kan virke som at det er ende slakk i motoren, hva kan gjøres med dette ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: desember 09, 2007, 20:26:40 pm » |
|
Har du prøvd tipset til Knasten og tatt ut oljepumpa og sett på enden av kammen? Har du for mye endeslakk, kan man shimse opp veiva på nytt. Er det for mye til å shimse opp må blokka overhales eller kjøpes ny.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #16 på: desember 09, 2007, 21:11:29 pm » |
|
Det står 4063 på enden av kammen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #17 på: desember 09, 2007, 22:05:57 pm » |
|
Bugpack 4063-10 Durasjon: 296º Ved 0,050: 268º Løft: 0.430", 10.92mm Lobe senter: 108º
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #18 på: desember 10, 2007, 12:20:59 pm » |
|
Ok, og dette vil si at det er en org kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
56 oval
Seniormedlem
   
Innlegg: 261
Bosted: skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #19 på: desember 10, 2007, 12:26:50 pm » |
|
Det hørtes veldig sån ut tror jeg...
|
|
|
Loggført
|
T1 56 T1 63 passat 94 bmw 318 07
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: desember 10, 2007, 13:22:31 pm » |
|
Bugpack 4063 er ikke no org kam nei. Den ligger vel mellom Engle 110 og 120. Tror den har litt råere ramper også (åpner/lukker tidligere) derav den høye durasjonen ved .5 løft. Dette er en fin kam til motoren din.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #21 på: desember 10, 2007, 14:33:12 pm » |
|
Veldig lik W 120 i alle fall.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #22 på: desember 10, 2007, 17:30:33 pm » |
|
Ok, takker for svar. Men ca hvor mye er "mye" slakk i forhold til og shimse veiva? Toppene er di org?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
53 zwitter
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #24 på: desember 11, 2007, 22:07:49 pm » |
|
Ok , da får jeg se hvordan det drar i vei 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|