TomR
|
 |
« på: juni 08, 2009, 15:04:32 pm » |
|
Uvanlig kategori å poste - men trenger hjelp av guruene:
Hva skiller en 55 og 58 motor - jeg gjetter:
Forgasser, dynamo og bensinpumpe?
Jeg fristes av en 58 industrimotor med lite timer - alternativet er en 54 modell motor.
Mvh Tom R
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juni 08, 2009, 15:14:48 pm » |
|
Jeg tror forskjellen er at 58 -modellen fikk bedre oljeganger i motoren. Dessuten at man fikk lettmetalls kamdrev i 56/57. Luftfilteret blei forandret, samme forgasser.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #2 på: juni 08, 2009, 15:18:08 pm » |
|
Det er så genialt med original fantomer, jeg har 55 Ghia, så har eget luftfilter - tusen takk 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: juni 08, 2009, 16:02:48 pm » |
|
Karmann Ghia har jeg lite greie på, tror det er forskjell på det bakre dekselet i motorrommet, og muligens litt til. Men de har blitt brukt om hverandre, uten store modifiseringer. Det er nok andre som kan svare bedre på det. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #4 på: juni 08, 2009, 16:11:52 pm » |
|
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også. Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt. Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #5 på: juni 08, 2009, 18:16:24 pm » |
|
Snakk om å legge hodet ut for høgg - jeg har litt å styre med før jeg kan taes på slike detaljer kan man si  Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også. Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt. Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: juni 08, 2009, 18:27:53 pm » |
|
Vi blir aldri utlært !!!!;)
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #7 på: juni 08, 2009, 19:53:35 pm » |
|
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også. Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt. Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: juni 08, 2009, 20:18:25 pm » |
|
Mutteren på dynamoen er i alle fall større på opptil 55-modell. Ellers så skal du vel ha samme oljepåfyllingsløsning som på 25 HK. Så lenge det ikke er en Zwitter-motor skal du ha samme type bensinpumpe og forgasser som på 30 HK ellers. Noen opererer med forskjellige gassere på de tidlige 30 HK også. Brun bakelittfordelerlokk er en selvfølge, samme med coilen. Mursteinsrød er for nytt:) Plugghettene skal også være brune i bakelitt. Alle skruer må være riktige og sitte der de skal. Noe annet skulle tatt seg ut Aiai! Jeg har mursteinrødt fordelerlokk! Hvor skaffer jeg i riktig brunfarge slik som coilen min er? Hos Fargerike?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #9 på: juni 08, 2009, 20:21:07 pm » |
|
Off sånt pes da!  Mer lettvint å kjøpe et nytt fordelerlokk i riktig farge.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|