juni 20, 2025, 16:38:31 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev? (Lest 1009 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
«
på:
august 26, 2009, 14:55:52 pm »
Hvorfor er det ikke bare runde skiver for å fordele trykket av bolthodet?
Hadde vært mye lettere å fått akkurat de gradene forskyving man vil ha.
Når blir fjærtrykket for høyt, slik at boltene ikke "orker presset"?
Folk som har skrudd på litt andre motorer har sikkert sett at kamjustering løses ved å løsne den ytre kransen av tannhjulet og stille av hjertens lyst før man trekker til boltene igjen...
Hvorfor går det ikke i våre motorer?
«
Siste redigering: august 26, 2009, 22:40:01 pm av JHU
»
Loggført
Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
«
Svar #1 på:
august 26, 2009, 22:44:06 pm »
Akkurat samme momentet må vel overføres i begge koblingene, så hvorfor ha 2? Kan man ikke forskyve sammen koblingen av de to delene ut til samme punkt?
Loggført
BABOON
Supermedlem
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
«
Svar #2 på:
august 26, 2009, 23:09:53 pm »
På eldre justerbare kamdrev, hjemmelagde spor eller ferdig kjøpte ble det ikke brukt passende skiver. Da ble det bare brukt vanlige skiver. Tviler på at trykket blir så høyt at justeringen forandres.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
Sv: Hvorfor ligger det spesial skiver under boltene på stillbare kamdrev?
«
Svar #3 på:
august 26, 2009, 23:13:36 pm »
Sitat fra: BABOON på august 26, 2009, 23:09:53 pm
På eldre justerbare kamdrev, hjemmelagde spor eller ferdig kjøpte ble det ikke brukt passende skiver. Da ble det bare brukt vanlige skiver. Tviler på at trykket blir så høyt at justeringen forandres.
Nydelig!
Loggført
Speed is no substitute for direction
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...