tmbryhn
|
 |
« Svar #360 på: august 25, 2010, 07:09:00 am » |
|
Så selvom jeg ikke skal bruke innsprutfunksjonen i det hele tatt, så må jeg mate inn disse dataene for at ECU-en skal virke som den skal og forstå motoren min, også med hensyn til tenning? Er det noe ullumsk med menysystemet mitt allikevel, eller har du akkurat de samme menyene? Hva med instilling for 2- og 4-takt?
Snakket med Svein T i går, og han skjønte ikke noe av hvorfor jeg ikke hadde sider som "engine constants" osv. Han kjører samme MegaTune-versjonen som meg. Dog med MS1 og extra-code.
|
|
« Siste redigering: august 25, 2010, 07:13:18 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #361 på: august 25, 2010, 16:32:51 pm » |
|
Har du i Megatune ini filen lagt inn hvilken software du bruker? De laget en meny der du kan endre dette også.. tror den heter megatune configurator
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #362 på: august 25, 2010, 19:34:51 pm » |
|
Ja, jeg nevnte at configuratoren er satt opp riktig.
Jeg har nå hatt oppstart, og motoren sveiv veldig bra faktisk! ... I ca. et minutt.... Bang, så stoppet hele dritten.
Opp med stimulator i MegaTune for å feilsøke. Der ser jeg ingen RPM-input... Hmmm... Det interessante er hvis jeg "røsker" pottmeteret raskt oppover, så får jeg pluttselig RPM, og den holder seg over hele skalaen intill jeg setter det til 0. Da forsvinner signalet og kommer ikke igjen før jeg ev. river det raskt opp igjen. Roterer jeg det rolig fra "0-tilstand" får jeg ingen input. Alt av loddinger virker ok rent visuelt. Det merkelige er at dette fenomenet pluttselig inntraff. Jeg har testet en del i megatune, og har aldri sliti med at RPM-inputen har vært ustabil.
Jeg tror jeg har funnet ut av en mod som kan løse problemet mitt. Det inbefatter å tweake en av ingangene til opto-isolatoren, hvilket gir mening siden den viderefører tach-signalet til CPU-en. Jeg får se på den saken litt senere. Noen andre som har opplevd tilsvarende feil?
Til info, så fikk jeg tak på en fordeler fra en Golf 2 på skroten i går. Fikk dreid av en god del av "stammen" for å få den til å passe i T1-blokka. Mao. kjører jeg med en VW Hall-sensor med roterende "vindus-skive" som stenger og åpner for magnetfeltet til Hall-pickup-en.
|
|
« Siste redigering: august 25, 2010, 20:18:42 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #363 på: august 25, 2010, 20:08:59 pm » |
|
jeg leste ikke alt og var ikke klar over att du bare skulle kjøre tenning
har du aktivert alle settinger da.??
under Basic setup:
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #364 på: august 25, 2010, 20:23:07 pm » |
|
Det er akkurat det jeg snakker om... Jeg har ikke halvparten av de settinga du har der engang! Ikke har jeg "engine constants", og ikke har jeg "basic setup"...
Motoren gikk jo da... Så den er mulig at "number of cylinders" innunder fuel-settings har en innvirkning. Dog kan jeg fortsatt ikke fatte hvorfor jeg mangler så mye settings...
Hva slags hard- soft- pg firmware kjører du, Jørn?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #366 på: august 25, 2010, 20:49:11 pm » |
|
Sitter på en helt annen PC nå. Jeg lasta ned linken din, og fikk installert MegaTune v. 2.25 P3.
Åpner, og alt av menyer er der, engine constants, basic osv.....
Åpner configurator, setter opp for bruk av MS2 v. 2,6 firmware (hvilket jeg har lastet ECU-en med for tiden). Activate oppsettet. Inn i megatune igjen, og vips. Der forsvant alt av menyer som jeg har snakka om tidligere...
Håper det løser seg hvis jeg oppdaterer til MS2 extra...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #367 på: august 25, 2010, 20:59:32 pm » |
|
hva skjer når du kopler til MS boksen og har kommunikasjon i orden da??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #368 på: august 25, 2010, 21:03:49 pm » |
|
Overhodet ingen forskjell...
Det viktigste nå er at jeg får tach-ingangen til optoisolatoren iorden og stabil. Håper det er en grei fix...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #369 på: august 25, 2010, 21:09:39 pm » |
|
oppdater Firmware også til det nyeste
anbefaler "Tunerstudio" da slipper du all surr med versioner .ini filer etc.
bare lage nytt prosjekt for hver MS boks .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #370 på: august 25, 2010, 21:11:07 pm » |
|
Det er så absolutt notert!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #371 på: august 25, 2010, 23:11:53 pm » |
|
oppdater Firmware også til det nyeste
anbefaler "Tunerstudio" da slipper du all surr med versioner .ini filer etc.
bare lage nytt prosjekt for hver MS boks .
X2, slipper å tenke (på det i alle fall...) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #372 på: august 26, 2010, 07:15:15 am » |
|
Til info, så fikk jeg tak på en fordeler fra en Golf 2 på skroten i går. Fikk dreid av en god del av "stammen" for å få den til å passe i T1-blokka. Mao. kjører jeg med en VW Hall-sensor med roterende "vindus-skive" som stenger og åpner for magnetfeltet til Hall-pickup-en.
Hall sensoren er enten flytende eller jord.. ikke høyt signal..på grøn ledning Så for å få den til å virke må det være en "pullup resistor" til 12 v på inngangen.. Det er sikkert avhengig av hvordan en modifiserer og kobler den til...
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #373 på: august 26, 2010, 11:04:29 am » |
|
Motoren startet og gikk, ergo har jeg ordnet meg en tilsvarende anordning som gjør at jeg får pulser inn i sprutet. Vindu åpner = høy ut (5 volt, avhengig av resitansen) Jeg har også begrenset spenning inn til sensoren mellom ca. 4,5 og 7,5v med en 1k-motstand (avhengig av ladespenning). Var ikke sikker på om modulen tålte 12v rett inn, og derfor tok jeg ikke sjansen på å svi av hall-elementet. Pulsene kommer ut som de skal, så modulen er OK.
Noen som vet hvor mye dette elementet tåler, eller enda bedre hva slags spenning som kommer inn på et std. VW-oppsett?
Ellers kjørte jeg en simpel mod på optocoupler-ingangen i går. Fulgte prosedyren på megamanual. Hjalp ikke å booste signalet inn til dioden til 5V blank. Akurat samme symptom (tenningssignal inn KUN ved rask betjening av potmeteret fra 0-stilling). Jeg misstenker at den 6-pins optocoupleren som tar inn signalet og sender det videre har gått på en smell... Jeg må måle og teste litt mer først. Sprutet ser såvidt jeg skjønner kun pulsene, så å kjøre det igjennom en LED for så å trigge transistorens base (optocouplerens oppgave), virker unødvendig. Hvis det da ikker er for å skape et galvanisk skille mht. støy ol.
Jeg tror jeg vil prøve å trigge basen på en annen transistor direkte med tach-signalet fra hall-elementet for så å sende signalet til prosessoren. Må få en løsning på problemet, ellers er jo hele sprutet useless!
|
|
« Siste redigering: august 26, 2010, 11:18:06 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #376 på: august 27, 2010, 00:23:20 am » |
|
Dere veit vel hva slags sta faen jeg kan være... Det skal gå!!!  Dagens oppdatering: Har vært en kveld med masse feilsøking, testing, konstruering av alternative kretser osv. osv... Ingenting har nådd fram... Til slutt bestemte jeg meg for å tweake om input-kretsen til VR-sensoren for å ta inn et pulstog fra en hall-sensor. Når alt var klart og jeg fyrte opp megatune for å se om symptomet ble borte med endringen, ble jeg atter en gang skuffet... Tennignssignalet fikk jeg fint inn som før, men det gamle symptomet var der fortsatt. OK! Hva har disse to kretsene til felles? Er det en lunefull komponent begge kretsene benytter seg av som kan være årsak feilen? Jeg fant noen wiring-diagramer og fikk studert begge kretsene, og fant til slutt ut at de ikke har jack shit til felles... Da veit vi det! Det eneste som raste gjennom hodet mitt ved dette tidspunktet var softwarefeil (eller firmware) til CPU-en. Fikk opp opplastingsprogrammet, og prøvde for gøy å laste opp formware på nytt. Og vips! Problem løst!  RPM går opp og ned fra 0% til 100% som det skal uten juksing med potmeteret. Koblet atter en gang opp den modda Golf 2-fordeleren i ei skrustikke, og fikk verifisert i megatune og med et voltmeter at jeg får tach inn og tenningssignal ut når jeg dreier på rotoren. Da håper jeg på et nytt forsøk i morgen og at det samme problemet ikke oppstår. Magefølelsen sier støy på signalledning fra fordeler og at dette mot all formodning kan ha gjort noe kluss med EEPROM-en (tror jeg) der firmwaren ligger lagret... Virker sykt nok... Good night!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #377 på: august 29, 2010, 22:19:39 pm » |
|
MS-en er oppe og går stabilt på 1600-motoren. Alle oppdateringer blir posta i 1600-tråden fremover for de som vil følge med.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #378 på: oktober 20, 2010, 10:28:45 am » |
|
Gikk forleden på min første reale smell i løpet av prosjektet...  For å oppnå ønsket kompforhold, og samtidig ha mulighet til å utforme forbrenningskammeret for en god og hurtig forbrenning, måtte jeg få høvlet ned toppene litt mer. Jeg har forlatt det glade sørlandet, og tilgangen på maskinparken måtte jeg gi slipp på. Derfor måtte toppene levers vekk for dette arbeidet. For å gjøre en lang historie kort, så gikk det hull i ytterkant av forbrenningskammerne...  Som folk flest er klar over, så er det ikke snakk om noen gromtopper. Når det er sagt, føler jeg som amatør at jeg har lagt mange timer med kvalitetsarbeid ned i disse std.-toppene. Nye styringer, mange timer med portearbeid, slipte seter og ventiler osv. Løsninger på problemet finnes det flere av, men foreløpig ser det ut til at jeg må gå ned til en tykkvegget 92mm-sats, hvilket vil gi meg et slagvolum på 1835cc. Dette for å ungå sjanse for sylinderlekkasje ut "sprekken" som strekker seg over ca. halvparten av forbrenningskammeret. Noen som har kjennskap til tykkveggede 92mm-satser, og hvor disse kan skaffes? Hvilke merke?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #379 på: oktober 20, 2010, 10:34:31 am » |
|
æsj, det var kjipt! Holdt på å skrive at det er ikke 1835 satsen veldig skjør, pga av at den er så tynnvegget!? Eller får du to forskjellige typer? en med krafitgere? Bare sånn kjapt innpå 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #380 på: oktober 20, 2010, 10:36:57 am » |
|
æsj, det var kjipt! Holdt på å skrive at det er ikke 1835 satsen veldig skjør, pga av at den er så tynnvegget!? Eller får du to forskjellige typer? en med krafitgere? Bare sånn kjapt innpå  Som nevnt: "Tykkvegget". Tykkvegget 92-sats har ytre diameter som en 94mm-foring. Jeg kan ikke sette inn foringer som er beregnet for andre diametere siden blokk og topper allerede er maskinert ferdig. Positivt sett er jo at 92-foringene har enda tykkere vegger enn de som opprinnelig var planlagt.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #381 på: oktober 20, 2010, 10:38:21 am » |
|
Okei, så du får det ja! Ja, men da kan det jo hende at det ikke nødvendigvis trenger å bli no særlig dårligere 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #382 på: oktober 20, 2010, 11:04:40 am » |
|
Okei, så du får det ja! Ja, men da kan det jo hende at det ikke nødvendigvis trenger å bli no særlig dårligere  Annet enn at jeg får et litt mere "quere" slagvolum da... En vil jo gjærne gå all out med 69mm-slaget. Jeg kan heller spare foringene til et nytt bygge. Har allerede begynt å sikle på 2180cc.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #383 på: oktober 20, 2010, 12:27:19 pm » |
|
sleng ut ett bilde da.. hvis sprekken er liten kan den jo sveises.
vet at gutta på LazyBoys (harley) bruker en kar som sveiser topper (ikke dyrt heller)
han kutter ned i en V-form, for så å legge i nytt. deretter freser du toppene på ny
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #384 på: oktober 20, 2010, 12:32:10 pm » |
|
sleng ut ett bilde da.. hvis sprekken er liten kan den jo sveises.
vet at gutta på LazyBoys (harley) bruker en kar som sveiser topper (ikke dyrt heller)
han kutter ned i en V-form, for så å legge i nytt. deretter freser du toppene på ny
De står i fresen ennå, så jeg skal se hva jeg får gjort. Kan jo ta noen bilder og se hva de andre lærde mener. For min del er det jo første gang jeg gjør slikt, så vet ikke hva som går/ikke går. Holdbarhet er også et musst. Jfr. bruksbilen.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #385 på: oktober 20, 2010, 12:37:01 pm » |
|
sleng ut ett bilde da.. hvis sprekken er liten kan den jo sveises.
vet at gutta på LazyBoys (harley) bruker en kar som sveiser topper (ikke dyrt heller)
han kutter ned i en V-form, for så å legge i nytt. deretter freser du toppene på ny
De står i fresen ennå, så jeg skal se hva jeg får gjort. Kan jo ta noen bilder og se hva de andre lærde mener. For min del er det jo første gang jeg gjør slikt, så vet ikke hva som går/ikke går. Holdbarhet er også et musst. Jfr. bruksbilen. onkelen min fikk sine harley topper sveist, og der ser du ikke sveisingen.. han kutter ned så langt at sprekken blir borte, og så sveiser opp til toppen av V-formen. funker som snus
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #386 på: oktober 20, 2010, 13:19:16 pm » |
|
Blir nok en løsning av det til slutt. Det frister selvsagt siden jeg helst vil ha 1915-volumet. Har jo gledet meg til å få en enda grommere motor enn den forrige 1915 jeg hadde, og da er det temmelig bånn i bøtta å gå ned til 1835...
Jeg skal prøve å få tatt noen bilder, så kan du sende meg en PM med litt info angående disse proffsveiserne som du snakker om, og hvordan jeg kan komme i kontakt med dem.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #387 på: oktober 20, 2010, 13:25:55 pm » |
|
forskjellen i slagvolum mellom 1835 og 1915 er ikke SÅÅÅÅ stor da...
Har nok mer å si på resten av oppsettet ditt med tanke på topper, komp, kam, gassere, eksos etc, etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #388 på: oktober 20, 2010, 13:41:11 pm » |
|
forskjellen i slagvolum mellom 1835 og 1915 er ikke SÅÅÅÅ stor da...
Har nok mer å si på resten av oppsettet ditt med tanke på topper, komp, kam, gassere, eksos etc, etc.
Ja, jeg har da sett svensker med hjemmemek-porting av std.topper som har bremsa deilige tall som overgår 2-litere, med 1835-borring. Jeg er fortsatt litt usikker. Jeg tror at 1835 er safere nå som ulykken først er ute, selvom sveising kanskje fungerer bra. Blir jo 10,5:1, Web 109-kam og innsprut med helt strippa dobble spjellhus. Lite restriksjon der i alle fall. Skal prøve å få modda til en lang, kon og fin collector på eksosen min også, som forøvrig skal gå med varmepotter. Kjenner du til slike tykkveggede 1835-foringer?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #389 på: oktober 20, 2010, 13:43:27 pm » |
|
Hva er målet med motoren? Hvor mye effekt skal du ta ut?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|