Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: september 05, 2009, 00:11:06 am » |
|
altså:
ved hard påkjenning (bakkestart etc) rister det noe j....... i motor og girkasse og så popper girspaken ut av 1. gir. Ingen andre gir har problemer.
Noen andre som har opplevd dette?
- Kan det være noe fra girspaken og bak til kassa som er løst/gåent - eller er det selve førstegiret ("tannhjul") som er slitt..
takker for svar!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: september 05, 2009, 00:49:46 am » |
|
Virker som det er noko kødd med clutchen. Feil justert wire/strømpe, kast i cluchen etc.. Andre ting som kan vera slitt; Overføringen under baksetet, mellom girkasse og giroverføringsrøret. Foringen til røret er sikkert slitt. Også er det meget godt mulig att du skulle ha justert girspaken din!
Men det virker som problem/ubalanse på cluchen kombinert med dårlig justert girspake er det som gjer att den popper ut av 1giret.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: september 05, 2009, 08:39:20 am » |
|
Tips 1: Som tistlo sier, for stram strømpe/clutscwire. Under utløsning dras motoren litt sideveis grunnet momentet og da strammer clutschwire så pass mye at clutsjen løser ut littegranne, rotasjonen i motor stopper og den begynner å dra igjen, clutch wire strammes igjen... osv i "rask kino". Bilen skjelver og 1 gir hopper ut.
Tips2: Defekt simmerring bak svinghjul, lekker olje på clutchlamell som igjen lager en helsikens risting ved start og gir hopper ut.
Når jeg tenker meg om hadde jeg en 65 med samme problem.... der var inngående aksel i girkasse helt løs. Nå har ikke jeg peiling på girkasser, men jeg konkluderte vel med at kassa var ferdig da det ikke ville svare seg for meg å fikse den. Den bilen ble uansett solgt av andre grunner. Jeg kjørte bilen slik ei stund ved å alltid slippe clutchen rett ut under oppstart, ungene syntes dette var kjempefestlig.
Ville forsøkt å slakket wire først.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2009, 08:42:19 am av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: september 05, 2009, 09:29:07 am » |
|
nesten sikker på at du har problemer med det fremre gearkasse festet ditt
sikkert revnet
|
|
« Siste redigering: september 05, 2009, 12:02:32 pm av ahelgemo »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: september 05, 2009, 13:41:24 pm » |
|
Inngående aksling på boble er løs. endelageret til akslingen sitter i svinghjulsbolten. Gammelt triks for å motvirke hopping ved igangsetting er å ruse opp motoren litt. Dette ødelegger klutsjen over tid, men hoppingen kan forsvinne etter noen slike "pensjoniststarter". Enklere enn å ta ut motor for å lete etter feilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: september 05, 2009, 15:35:47 pm » |
|
Sjekk girkassefestene.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: september 05, 2009, 19:44:48 pm » |
|
Inngående aksling på boble er løs. endelageret til akslingen sitter i svinghjulsbolten. Gammelt triks for å motvirke hopping ved igangsetting er å ruse opp motoren litt. Dette ødelegger klutsjen over tid, men hoppingen kan forsvinne etter noen slike "pensjoniststarter". Enklere enn å ta ut motor for å lete etter feilen.
Det med opplagringen av aksel tenkte jeg ikke på nei, da er jo dette helt uaktuelt. Min aksel var veldig løs, og jeg trodde dette kunne ha noe med saken å gjøre. Godt jeg tok med at jeg ikke kan noe med girkasser da :-) Pensjoniststarter funka ikke på min. Håper trådstarter finner feilen for dette er helt forferdelig å kjøre med.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: september 06, 2009, 13:20:35 pm » |
|
greit å få vite om noe er eliminert hær nå da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: september 06, 2009, 14:46:21 pm » |
|
Girkassfester kan du enkelt sjekke ved å få bilen på bukker, sette en garasjejekk under kassa og løfte litt. Sikre bilen skikkelig. Mange som har gått på en smell liggende under bilen.
Samtidig kan du sjekke om det er nok slakk i clutchwire. Drypper det olje ut mellom girkassa og motor er det nok lekk i simmerring bak svinghjul med olje på clutch.
Rister det når du girer vanlig til 2. 3. og 4. gir også ? Rister det når du girer ned også ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: september 06, 2009, 22:03:19 pm » |
|
har ikke fått sett noe nærmere på problemet mitt da bilen er til eugodkjenning og feilsøking av lading:(
tenkte jeg skulle forklare noe nærmere:
- bare 1. gir som er berørt! alle andre gir fungerer utmerket - rister kun ved litt motstand, bakkestart etc. - rister ikke ved nedgiring - ingen lekasjer så vidt jeg kan se
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: september 07, 2009, 21:29:30 pm » |
|
Min gjetning går i retning av svai på wire som er for liten. Og litt slitne gummifester forsterker virkningen.....
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
mdyrseth
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #11 på: september 10, 2009, 01:03:13 am » |
|
Jeg har akkuratt samme problem, det ironiske er at desom jeg starter i andregir er dette aldri noe problem. Jeg vet jeg har lekk ved simme ringen, så har trodd det er kluchen som griper litt ugjevnt pga av oljesøl. Det er viktig å huske at det ikke skal mye olje til, og dersom det først er kommet olje inn i cluchen renser den seg ikke selv, med midre den blir veldig veldig varm og oljen da kan dape av (der pensjonist startene kommer inn).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #12 på: september 12, 2009, 18:38:28 pm » |
|
Hvis alt det dere sier er i orden, kan det være noe krøll i kassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|