tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« på: september 10, 2009, 16:51:26 pm » |
|
Noen som vet om det er noe problem og ta eu kontroll med 2 dobble gassere.på ellers ganske så orginal 1600?
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #1 på: september 10, 2009, 17:01:33 pm » |
|
Kommer vell annpå HK du har tatt ut av den det! Veit det ligger en PDF her inne hvor Harald. A møller godkjenner trimming av 1600 Motor opp til ja...var det 95 HK på trommelbrems? 75 ihvertfall.. 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #2 på: september 10, 2009, 17:12:28 pm » |
|
kommer som vanelig ann på den du viser hos.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #3 på: september 10, 2009, 19:30:00 pm » |
|
Er ikke min motor dette gjelder,han som eier bilen har papirer fra møller, men har ikke typegodkjent bilen enda,han har flere ting som skal gjøres ferdig først før han drar til biltilsynet for typegodkjenning! men er nok ening til samme konklusjon som lundby her, har prata med en del folk nå og alle sier det samme, kommer an på hvem som ser på bilen din,uansett om du har papirer eller ikke,!!skal jo selvfølgelig ikke være sånn,men desverre så er det praktisen hos dem som kontrolerer!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: september 10, 2009, 19:40:37 pm » |
|
Effektøkning skal godkjennes av staten. Ellers er ikke det verdt 5 øre om du har papirer eller ikke egentlig...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BOBLEMAN
Nybegynner

Innlegg: 3
Bosted: KOLBU
|
 |
« Svar #5 på: september 11, 2009, 09:46:48 am » |
|
bare finn ett verksted som er greie med deg. jeg og min boble har overlevd masse he he den har 1915 motor og doble 40mm delorto. lite tips før eu ok er og kansje sette på ett moderat eksos anlegg så den høres bra ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #6 på: september 11, 2009, 12:39:23 pm » |
|
eksos anlegget som sitter på er det fint lydnivå på, finne ett snilt verksted ja,det var det da:)men hva skjer hvis en får klage på att en kjører med dobble gassere da?2 eller 3 er feil så en må vise på nytt igjen? eller blir det ett stort problem,med avskilting,beskjed til biltilsynet osv? nesten alt er klargjort til ny typegodkjenning med skivebremser osv,er bare noen små ting som han ikke rekker før bilen må vises,blant annet og bremse motoren så han har papirer på hvor mye hk motoren har! denne bilen blir brukt som daglig bruksbil så han har ikke lyst til og ta av skilta så gjøre ferdig det som er igjen og så typegodkjenne den!og det er derfor ting tar litt tid før dem er ferdige også!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: september 11, 2009, 13:04:20 pm » |
|
en liten korrigering: tror ikke han kameraten din skal ta på seg å typegodkjenne evt ombygninger, men å godkjenne ombygging av den spesifikke bilen er nok ikke så dumt. Og det er det biltilsynet som gjør, og det har egentlig ikke så mye med eu kontroll å gjøre...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #8 på: september 11, 2009, 14:29:59 pm » |
|
Han skal så klart ikke godkjenne noen ting som helst! Vart vel litt rart skrevet dette,men det jeg mente er att han må på eu kontroll nå,fordi fristen er snart ute og da for han avskiltnings krav på bilen, derfor lurer han på om det går og vise med 2 dobble,bilen skal til snart til type godkjenning hos biltilsynet,men han er ikke klar med alle tinga som trengs for att biltilsynet godkjenner ommbyggningen av motoren blant annet bremsing så han for dokumenter hvor mye effekt motoren har!
|
|
« Siste redigering: september 11, 2009, 14:39:10 pm av tezer »
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
mats thorsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 82
Bosted: skien
|
 |
« Svar #9 på: september 11, 2009, 16:28:49 pm » |
|
Burde ikke spille noen rolle så lenge co osv er ok vel? Kjenner folk som glir rett gjennom eu med 4-500hk under huven uten noe som helst godkjenning fra biltilsynet
|
|
|
Loggført
|
If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers! 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: september 11, 2009, 16:38:18 pm » |
|
En ting er hva som skjer, en annen hva som er riktig.
Riktig:
EU - bilen skal være i henhold til typegodkjeningen sin, dvs med den effekten vognkortet oppgir og ellers utstyrt som vognkort sier om hjul osv.
Ombygginger - godkjennes enkeltvis hos biltilsynet, og når innskrevet i vognkort danner dette grunnlaget for senere EU-godkjenninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: september 11, 2009, 16:39:37 pm » |
|
Han skal så klart ikke godkjenne noen ting som helst! Vart vel litt rart skrevet dette,men det jeg mente er att han må på eu kontroll nå,fordi fristen er snart ute og da for han avskiltnings krav på bilen, derfor lurer han på om det går og vise med 2 dobble,bilen skal til snart til type godkjenning hos biltilsynet,men han er ikke klar med alle tinga som trengs for att biltilsynet godkjenner ommbyggningen av motoren blant annet bremsing så han for dokumenter hvor mye effekt motoren har!
Du skriver typegodkjenning, det tror jeg ikke. Typegodkjenning er noe som importørene (nå er det vel felles EU-godkjenning fra produsentene ) gjør/gjorde, for å kunne registrere mange like biler uten at hver enkelt må godkjennes/vises separat hod BT når de er nye og skal førstegangsregistreres. Så hvis denne bilen er solgt ny i Norge, er den typegodkjent da. Står ett typegodkjenningsnummer i vognkortet. Gjør det ikke det, er den mest sannsynlig bruktimportert. Godkjenning av ombygging, det er noe helt annet. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
JR
Juniormedlem
 
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #12 på: september 11, 2009, 16:43:42 pm » |
|
Sett på en sperre på gasswiren(eller en kloss under gasspedalen) så har du ikke mer effekt enn originalt 
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: september 11, 2009, 16:46:55 pm » |
|
Det bør ikke være problematisk å vise bilen med doble forgassere, og de trenger nødvendigvis ikke å gi effektøkning på motoren. Derimot gir doble forgassere ofte bedre bensinøkonomi.
Om det er slik at de gir mer effekt på motoren din, skal du uansett kunne øke effekten på motoren med inntil 15% uten å måtte gjøre endringer på bilen. Dette finnes det også et skriv på fra Harald A. Møller (jeg fikk ihvertfall tak i dette for mange år siden).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #14 på: september 13, 2009, 17:27:16 pm » |
|
Jeg viste min på Møller Bil Gjøvik, med to enkle kadron.. AB blokk..  Aldri mer inn porten der. Fikk henvisning til tilsynet grunnet for stor motor! "Oj.. Her var det ikke bare litt trim heller", kommenterte kontrollanten da han åpnet lokket.. Men normalt skal nok dette gå bra de fleste steder.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #15 på: september 13, 2009, 18:09:13 pm » |
|
Vel type-godkjenning er vel kanskje feil ord og bruke,er vel rett att det heter Godkjenning av ombygging!  og mange har rett i det att opp til 15% effektøking skal gå bra og att du da ikke skal være nødt til og bygge om bilen din på noen som helst måte, men hadde det vært opp til meg så hadde jeg vist bilen med 2 dobble. men så har jeg også andre biler som jeg kan kjøre med hvis det ikke går bra! men det som jeg etter og ha prata med mange som har bygd om bilen sin har lært, att det er forsjell fra person til person som ser på bilen din! blir på nesten den samme måten ett en for godkjent bilen sin med 160 hk mens en annen sliter med og få 120hk! er jo synd att det er sån her i norge,men er vel ikke så mye og få gjort med det! så det blir nok til og plukke av dem 2 dobble og sette på orginal solex:)hvem vet kanskje det går like bra:) 
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: september 13, 2009, 18:57:03 pm » |
|
Nå har vel Eu-godkjenningsverksteder rapporteringsplikt når det gjelder uregelmessigheter, og ikke godkjente ombygninger, eller tar jeg helt feil der?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #17 på: september 13, 2009, 19:06:04 pm » |
|
alt av feil og uregelmessigheter blir vel over sendt til biltilsynet? står jo på lappen att resultatet av kontrollen blir oversent til biltilsynet i hvertfall! så da blir vel også andre ting som ikke samsvarer med vongkortet reportert til dem også!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
BOBLEMAN
Nybegynner

Innlegg: 3
Bosted: KOLBU
|
 |
« Svar #18 på: september 15, 2009, 21:24:10 pm » |
|
hmmmm ikke lett det der ......... god og ha kontakter som jobber på verksteder her og der
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|