mai 05, 2025, 00:58:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motor i notchback  (Lest 1122 ganger)
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« på: september 16, 2009, 22:19:16 pm »

Hei. Tenkte tanken og få noe mere futt i notchbacken min. Mente jeg har hørt at boblemotor med deksler og alt passer inn i variant karosseriet. Stemmer det? Lurer også på om innsug og eksoshull på toppene er lik, slik at det går an og bruke deler fra en boblemotor over på type 3 motor.

Tenkte og montere 1641 sylindere, weber 32/36 Gasser, Ny eksos, porte topper. Satse på det er verdt pengene Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: september 17, 2009, 09:38:40 am »

Boblemotor paser ja men hvorfor sette inn en sånn? Alt av trimming du vil gjøre, gjør du på motoren du har i bilen.
Eneste forskjellen av vesentlig grad på T-1 og T-3 motorer er kjølinga... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2009, 10:16:56 am »

Boblemotor passer kjempefint inn, bortsett fra at du ikke får noe særlig kjøling på motoren (i motsetning til type 3 baserer boblemotoren baserer seg på at det skal være et skille mellom den varme luften under motoren og luften i motorrommet...) og at du ikke får igjen motorluka Øyerulling Hvis du i tillegg har Variant (stasjonsvogn-modellen av type 3...) blir det mye god lukt og "litt" støy i bilen Gliser Blunker



Og hvis du vil ha en luke over motoren kan du f eks gjøre det sånn Gliser



Det som hovedsaklig skiller en type 3 motor fra en type 1 er kjøleanlegg, dynamo og oljepåfylling. Dvs det meste av trimdeler til type 1 passer rett på. Det du må ha som er spesifikt for type 3 av det du har nevnt er eksos og evt innsug/stag/filter dersom du skal opp på to doble forgassere. Din bil har allerede to forgassere, behold de framfor å gå over til en sentermontert registerforgasser (som dessuten vil befinne seg midt i bagasjerommet ditt Osteaktig Sjokkert ).
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #3 på: september 17, 2009, 11:05:36 am »

Da blir det mekking på orginal motoren til vinter. Har en 1600 boblemotor liggende så ville bare vita hva de største forskjellene var. Takk for informasjonen.  Glad. Lurer på om de orginal gasserne funker fint ilag med 1641 sylindersett + lett trimming? Koster jo fort noen høvdinger med nytt innsug og nye gassere. Har 2 stk gassere fra en 2 liter transporter 79 mod. Vil disse kunne være noe og bruke ved den lette trimmingen jeg har planer om?
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2009, 15:31:51 pm »

Forutsatt at tilstanden på gasserne dine er bra ville jeg heller forsøkt å evt sette i større hoveddyse i de fra type 3 framfor å montere type 2-utgaven. Begge forgasserne er Solex PDSIT, men utgaven for type 2 har et eget tomgangssystem som befinner seg i toppen på den venstre(?) gasseren, og foruten å være verre å justere kan du muligens også få litt problemer med klaring ift luftfilter og opp mot motorluken?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!