mai 05, 2025, 00:58:16 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
motor i notchback
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: motor i notchback (Lest 1122 ganger)
Håkon88
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy
motor i notchback
«
på:
september 16, 2009, 22:19:16 pm »
Hei. Tenkte tanken og få noe mere futt i notchbacken min. Mente jeg har hørt at boblemotor med deksler og alt passer inn i variant karosseriet. Stemmer det? Lurer også på om innsug og eksoshull på toppene er lik, slik at det går an og bruke deler fra en boblemotor over på type 3 motor.
Tenkte og montere 1641 sylindere, weber 32/36 Gasser, Ny eksos, porte topper. Satse på det er verdt pengene
Loggført
-1954 Vw boble
#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
Sv: motor i notchback
«
Svar #1 på:
september 17, 2009, 09:38:40 am »
Boblemotor paser ja men hvorfor sette inn en sånn? Alt av trimming du vil gjøre, gjør du på motoren du har i bilen.
Eneste forskjellen av vesentlig grad på T-1 og T-3 motorer er kjølinga...
Loggført
Mvh
Reiel
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
Sv: motor i notchback
«
Svar #2 på:
september 17, 2009, 10:16:56 am »
Boblemotor passer kjempefint inn, bortsett fra at du ikke får noe særlig kjøling på motoren (i motsetning til type 3 baserer boblemotoren baserer seg på at det skal være et skille mellom den varme luften under motoren og luften i motorrommet...) og at du ikke får igjen motorluka
Hvis du i tillegg har Variant (stasjonsvogn-modellen av type 3...) blir det mye god lukt og "litt" støy i bilen
Og hvis du vil ha en luke over motoren kan du f eks gjøre det sånn
Det som hovedsaklig skiller en type 3 motor fra en type 1 er kjøleanlegg, dynamo og oljepåfylling. Dvs det meste av trimdeler til type 1 passer rett på. Det du må ha som er spesifikt for type 3 av det du har nevnt er eksos og evt innsug/stag/filter dersom du skal opp på to doble forgassere. Din bil har allerede to forgassere, behold de framfor å gå over til en sentermontert registerforgasser (som dessuten vil befinne seg midt i bagasjerommet ditt
).
Loggført
Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Håkon88
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy
Sv: motor i notchback
«
Svar #3 på:
september 17, 2009, 11:05:36 am »
Da blir det mekking på orginal motoren til vinter. Har en 1600 boblemotor liggende så ville bare vita hva de største forskjellene var. Takk for informasjonen.
. Lurer på om de orginal gasserne funker fint ilag med 1641 sylindersett + lett trimming? Koster jo fort noen høvdinger med nytt innsug og nye gassere. Har 2 stk gassere fra en 2 liter transporter 79 mod. Vil disse kunne være noe og bruke ved den lette trimmingen jeg har planer om?
Loggført
-1954 Vw boble
#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
Sv: motor i notchback
«
Svar #4 på:
september 17, 2009, 15:31:51 pm »
Forutsatt at tilstanden på gasserne dine er bra ville jeg heller forsøkt å evt sette i større hoveddyse i de fra type 3 framfor å montere type 2-utgaven. Begge forgasserne er Solex PDSIT, men utgaven for type 2 har et eget tomgangssystem som befinner seg i toppen på den venstre(?) gasseren, og foruten å være verre å justere kan du muligens også få litt problemer med klaring ift luftfilter og opp mot motorluken?
Loggført
Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...