plankthon
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« på: september 21, 2009, 14:19:53 pm » |
|
Har vært på Eu kontroll med min 1968mod 1300, som jeg har byttet til skiver fremme på.
Problemet er at når jeg nødbremser går pedalen helt i gulvet, bremsene tar så som så. BT likte ikke den store vandringen på pedalen.
Hvordan kan jeg få pedalen til å ta lengre ute/mindre vandring?
Har luftet uten noe endring. Har justert ut bremsen bak så de nesten ligger på uten at dette hjalp noe på vandringen på pedalen Har prøvd å justere pedalen, men fikk nesten ikke justert noe før bremsene begynnte å ligge på.
Har lest litt om bytting til skiver uten å bytte hovedsylinder, men finner ikke noen sammenheng med denne feilen.
|
|
« Siste redigering: september 21, 2009, 16:17:16 pm av plankthon »
|
Loggført
|
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #1 på: september 21, 2009, 14:27:59 pm » |
|
Legg inntil bremseband bak først,så kan du justere stanga fra pedalen til pumpa 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
plankthon
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: september 21, 2009, 14:32:31 pm » |
|
Har justert ut bremsen bak så de nesten ligger på uten at dette hjalp noe på vandringen på pedalen
|
|
« Siste redigering: september 21, 2009, 15:45:29 pm av plankthon »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #3 på: september 21, 2009, 14:46:37 pm » |
|
Det er mer forskjell på bremse systemet enn bare skiver eller ikke.... uten at jeg husker hvordan VW har løst problemet (spesiell hovedpumpe eller lurium ventiler). Ring Unneberg
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: september 21, 2009, 15:15:14 pm » |
|
Slakke ut håndbrekkvire, justere inn bremseband, stramme inn håndbrekkvire igjen. Kjøre litt, slite til bremsebelegget, justere en gang til. Lufte. Justere stanga fra bremsepedalen slik at det er minimalt med frigang før du trykker inn stemplet i hovedsylinderen. Sjekke om det er noe mellom klossene og stempelet i caliperet foran. (Antiskrikplate med gummibelegg etc) Eventuelt sjekke slanger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: september 21, 2009, 16:40:02 pm » |
|
Forskjellen på hovedsylinderen ligger i at skivebremser skal være selvjusterende, mens trommelbremser er det ikke. Hovedsylinder for trommelbremser har derfor ventiler som ikke slipper ut alt trykket etter første trykk på bremsepedalen på en kjøretur, slik at det skal bli kortere vandring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
plankthon
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: september 22, 2009, 12:01:23 pm » |
|
Legg inntil bremseband bak først,så kan du justere stanga fra pedalen til pumpa  Har prøvd å justere ut bremsene bak også justerte jeg noe på pedalen, men var ikke mulig å justere mye før bremsene begynte å ligge på. Det var ikke mye endring i vandringen på pedalen. Er ikke sikker på hvordan bremse pedalen skal oppføre seg på en gammel bil, men den tar jo mere og mere jo lengre inn jeg trykker og når den er nesten i gulvet så låser den. Er det bare sånn det er eller kan jeg ha noen dårlige bremse slanger som utvider seg eller lignene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: september 22, 2009, 12:45:23 pm » |
|
Er ikke sikker på hvordan bremse pedalen skal oppføre seg på en gammel bil, men den tar jo mere og mere jo lengre inn jeg trykker og når den er nesten i gulvet så låser den. Er det bare sånn det er eller kan jeg ha noen dårlige bremse slanger som utvider seg eller lignene?
På en bil med riktig nyjusterte trommelbremser, skal det være temmelig liten dødgang på bremsepedalen. Dødgangen blir større etter hvert som bremsene slites - dette skjer såpass langsomt over tid at du knapt legger merke til det før du justerer bremsene på nytt og plutselig har veldig liten dødgang igjen. Og ja - bremsene skal selvsagt ta hardere og hardere jo hardere og lenger inn du trykker pedalen, men bremsene skal låse seg lenge før pedalen er i bunn. Dårlige bremseslanger har vel mest en tendens til å tette seg innvendig, slik at bremsene ikke går av igjen når du slipper pedalen. Har du derimot luft i systemet eller lekkasje noe sted, blir pedalvandringen større.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: september 23, 2009, 09:26:55 am » |
|
Bremseslanger kan være myke. På min Porsche 914 hadde jeg "blokkeringsfrie" bremser i mange år, helt til jeg byttet til stålomspundne slanger. Nå låser jeg lett alle hjul uten å trykke veldig hardt på pedalen. Til info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
plankthon
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: september 23, 2009, 16:26:32 pm » |
|
Bremseslanger kan være myke. På min Porsche 914 hadde jeg "blokkeringsfrie" bremser i mange år, helt til jeg byttet til stålomspundne slanger. Nå låser jeg lett alle hjul uten å trykke veldig hardt på pedalen. Til info.
Takk for tipset, tror jeg vil prøve å bytte bremse slagene. De har vel sett sine beste dager uansett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
    
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
 |
« Svar #11 på: september 23, 2009, 22:47:42 pm » |
|
jeg trodde også det var noe feil med bremsene på min 69, men fant til slutt ut at det var lekkasje i hovedpumpen. Skal ikke være store lekkasjen før det blir endring i dødgangen. Så ville nok skiftet denne også.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: september 24, 2009, 02:30:09 am » |
|
jeg trodde også det var noe feil med bremsene på min 69, men fant til slutt ut at det var lekkasje i hovedpumpen. Skal ikke være store lekkasjen før det blir endring i dødgangen. Så ville nok skiftet denne også.
For ikke å snakke om at torpedoveggen som hovedsylinderen er festa til, er dobbel, så her kan det lekke ut uten at du ser noen åpenbar lekkasje på bremseanlegget noe sted.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|