Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« på: september 29, 2009, 18:00:26 pm » |
|
HeiHei  Er begynnt sånn smått med et prosjekt sammen med farfar. Er 15 år så ha noen til og finansiere litt for meg  Bilen er da en VW boble 1969 modell som skal pusses helt ned og omlakkeres, og gjøres så clean som mulig. Kjøpte den i sommer men har ikke fått gjort noe særlig med den enda, fordi det skal først bygges garasje som skal mekkes i  Men det som er gjort til nå er: - Fjernet gammele setetrekk (som stinket gammel kjærring)  - EU gokjent i August Kom igjennom med 4 feil. (Morkene bakdekk, slark i rattstammen, leksasje i rattstammen, dårlig bremselys) - Holder på og pusse opp felgene... blir vell ferdig iløpetav uka med det.
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #1 på: september 29, 2009, 18:09:50 pm » |
|
Bilder 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: september 29, 2009, 19:04:01 pm » |
|
Dette var en fin bil. Hvorfor "Turbohansen"? Har du noen motorplaner?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #3 på: september 29, 2009, 19:41:51 pm » |
|
 Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne? Fin bil... 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #4 på: september 29, 2009, 19:56:07 pm » |
|
Hehe, nei har blitt kladt Turbohansen siden jeg var liten og bruker d som profilnavn og slik på nettet  Motorplanene kommer nokk ikke før om noen år.. blir vell til og bytte motor etterhvert  Tjaaa FullGass, er vell kanskje bare tilfeldigheter at mange unge som har 69 modellen, meeen de er bra sexy jah  Men tror kjøpet av bilen er et av de mest spontan i bilhistorien  Farfar så bilen utfor et huset til en gammel dame som han viste hadde mistet lappen. Han stoppet og gikk inn... også var d meste gjort 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #5 på: september 30, 2009, 01:00:24 am » |
|
 Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne? Fin bil...  tja....mulig det... har aldri tenkt over det je men når du sier det...hmmmm  Turbohansen: Fin bil du har fått dei. Ser bra ut og de felga var i alle fall steike fine  bra det er flere som driver med 69 mod 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #6 på: september 30, 2009, 14:35:01 pm » |
|
TakkTakk  Gleder meg til og begynne og demontere 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #7 på: september 30, 2009, 17:52:38 pm » |
|
 Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne? Fin bil...  Haha, så sinnsykt bra  Nå har jeg riktignok en 68 modell da  Men er omtrent like gammal som deg:D Fyller i 16 i Mars Uansett, utrolig fin bil da  Det er veldig morro å holde på med bobbler  Lykke til  Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #8 på: september 30, 2009, 18:00:07 pm » |
|
Ser ut som en grei bil dette, er jo fra de gyldne årgangene da det ble laget en million i året! Et velment lite råd (ikke advarsel!): bare sørg for å les deg opp på Tistlo sine prosjekter - og hold samme progresjon - så ender ikke denne som kassefyll... (står sikkert hundrevis av sånne rundt om i landet i deler fordi eieren har gitt opp). Originalbiler er bare originale til de er plukket ned i atomer, vi amatører greier som regel ikke å få dem sammen igjen på samme måte som de gjorde i Wolfsburg Veldig kjekt for rekrutteringen til miljøet at det fortsatt finnes biler som ungdommen kan lære av!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #9 på: september 30, 2009, 18:07:27 pm » |
|
Takker for komplemanger  Er liten sjangse for at denne bobla blir en av mange som står halvferdig.. Men takker for rådet uansett 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: september 30, 2009, 19:31:42 pm » |
|
Genialt! Nå må det snart startast ein "Pre 18, 69ers club" eller LappLausRacing, Sixtynine"  Gratulerar med kjempeflott bil! Det ser ut til att den er nokonlunde ivaretatt i motsetning til mange andre 69er.. Korleis er tilstanden med rust? Ut ifrå bildene ser den bra ut, men korleis er den under og i kanalane? Lykke til og fortsett gjerne med meir bilder! Her ser du "min" 69modell: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1078.0.htmlMvH Tistlo - "Alt begynte etter the summer of '69"
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #11 på: september 30, 2009, 19:45:56 pm » |
|
Er litt rust på den jah, men er overkommelig heldigvis  Hvis du ser på bildene over kan du se at passasjerdøra er litt opprustet. Så den skal byttes. Den blei påkosta over 10.000 i fjor av forje eier (gammel dame, så var bare det mest nødvendige som ble byttet) Ble bytta kanaler og noe i styringa.. er sikkert mer, men er dette jeg har funnet til nå  Kan ta noen rustbilder i morgen 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #12 på: september 30, 2009, 22:15:07 pm » |
|
mer bilder  Litt rust her og der, men heldigvis ikke mye 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #13 på: september 30, 2009, 22:20:38 pm » |
|
Måtte inprovisere litt med hvodan jeg skulle få festet fangeren fremme igjen. Når jeg skrudde opp skruene til fangeren var alt så sunnrustet rundt at hele driten vridde seg sammen med skruen  Ble veldig fornyøyd med felgene.. se før og ette bildene! :
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #14 på: september 30, 2009, 22:37:32 pm » |
|
kult jeg kjøpte min første 69 mod. i samme farge når jeg var 15, for 22 år siden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #15 på: september 30, 2009, 23:32:12 pm » |
|
Hehe, trodde jeg begynnte tilig, men ser ut til at du fleste begynte da de var i 15-17års aldere  å d er jo bra 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: oktober 01, 2009, 00:01:39 am » |
|
Meir rust no en det viste på dei fyrste bildene ja  Ikkje så altfor langt vekke frå tilstanden på min 69 dette! Alle støtfangarfester, litt i brønnen etc.. Men når døra ser sånn ut, korleis er tilstanden på kanalane under? (Det viktigaste, og mest omfattande på heile bilen, er varmekanalen) Grusom lakk ved nermare syn igrunn heh Er det kvit tectyl dei har brukt eller? var ikkje akkuratt glatt:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #17 på: oktober 01, 2009, 15:02:41 pm » |
|
Kanalene mener jeg var fixet i fjor, så di er helt ok  lakken er ikke noe å skryte av, nehi  (er derfor den skal omlakkeres) På et bile av taket lenger opp ser ut som grus som ligger under lakken, av en eller annen rar grunn er det et lag med "sklisikker" lakk der  Vet ikke hvorfor akkurat, men eneste jeg vet er at d skal BORT! 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #18 på: oktober 01, 2009, 17:28:46 pm » |
|
Gratulerer med bil  Var vel 14 når jeg kjøpte bobla mi selv, og det var i alle fall kos!  Får håpe rusta går greit, hvis ikke har nok Tistlo en del tips der 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #19 på: oktober 03, 2009, 19:04:17 pm » |
|
hehe jeg startet også min karriere med en '69 modell som jeg kjøpte når jeg var 16. Nå er det snart 25 år siden, da...
En ting er sikkert, at da fantes det ikke noe internett eller forum, så ta i mot alle de råd dere kan få, så slipper dere å gjøre de samme tabbene som alle oss gamlingene har gjort før dere.
Lykke til !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #20 på: oktober 03, 2009, 21:17:25 pm » |
|
hehe jeg startet også min karriere med en '69 modell som jeg kjøpte når jeg var 16. Nå er det snart 25 år siden, da...
En ting er sikkert, at da fantes det ikke noe internett eller forum, så ta i mot alle de råd dere kan få, så slipper dere å gjøre de samme tabbene som alle oss gamlingene har gjort før dere.
Lykke til !
Hehe, takker  Kommer til og ta til meg all informasjon/råd/tips som er mulig.. så viss noen har noen innspill så bare skrik ut!! 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #21 på: desember 01, 2009, 16:26:52 pm » |
|
Lite som har skjedd her sider sist. Men det er pga. garasjebygging  Må nå bare få isolert vegger og lagt gipsplater på, da er den stortsett ferdigog jeg kan begynne å skru  Litt bilder:
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #22 på: desember 01, 2009, 16:28:47 pm » |
|
Siste bilde er ikke fra garasjen da  er ikke riktig så stor  Nå står den på ett lager sammen med fjellheisen 
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #23 på: februar 14, 2010, 02:18:16 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #24 på: februar 14, 2010, 02:41:18 am » |
|
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2010, 02:46:36 am av Turbohansen »
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #25 på: februar 14, 2010, 11:26:36 am » |
|
Bra det skjer noko her!
Var jo ikkje so mykje rust på denne. Men har du sjekka Under batteriet?
Rusta oppå kanalen kan du fiksa enkelt, du får kjøpt heile toppen av kanalen, imellom dørstolpane som du kan sveisa inn. Rusta i golvet er enkelt å fiksa. Pass berre på att du får behandla golvet ditt skikkeleg.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #26 på: februar 14, 2010, 13:36:10 pm » |
|
Nei, har ikke fått sjekket under batteriet enda. Men kan gjøre det i dag om jeg får tid.  Hvor får man kjøpt toppen av kanalen? Regner heller ikke med at det så vanskelig og fikse gulvet.. Skal spørres inn i Corroless  På førersiden har det vært smort på med Corroless og der ser det veldig bra ut  (har ikke begynt der enda)
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: februar 14, 2010, 14:09:10 pm » |
|
Under batteriet er ei veldig vanleg rustfella. Toppen av kanalen får du her feks: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=839&category=Som du ser så er den frå 54 til 68, og du har 69. Sovidt eg veit er den einaste forskjellen att 69 har ei list oppå kanalen, som du fester teppet i. Når det er sagt, så er det nok det som gjer att det er rusta på toppen av kanalen din. Kjøper du denne rep. plata, så er mitt tips: Bruk KUN toppen av den. IKKJE sidene, For på innsida er jo varmeuttaket, og på sånne rep plater er holet heilt feil i forhånd til orginalt.. Men profilen på toppen skal vera lik. Ellers finner du alt av andre deler du trenger her: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=&category=1
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Turbohansen
Juniormedlem
 
Innlegg: 50
Bosted: Andøy
|
 |
« Svar #28 på: februar 14, 2010, 14:22:49 pm » |
|
Takk.  men hvordan festes gulvmatta da? Limes den bare fast på kanalen?
|
|
|
Loggført
|
1969 - VW 1300
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #29 på: februar 14, 2010, 15:25:14 pm » |
|
Det er snakk om kanalteppet, og det kan du fint lima fast ja 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|