april 29, 2024, 05:21:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eikstad's felgbrædning.  (Lest 14397 ganger)
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« på: februar 06, 2008, 21:11:27 pm »

Tenkte her å lage en liten bilde tråd om dette omdiskuterte temaet!!


Her er noen 6,5" felger og et par orginale vw senter. Disse skal nå parres!


Først brenner jeg bort senteret for å lettere komme til der navet er sveiset til banen.


så sliper jeg bort sveisene og slår av resten av senteret.


Deretter sveiser jeg igjen ventilhullet. Banene skal brukes "feil vei" og nytt må derfor bores på motsatt side.

« Siste redigering: februar 06, 2008, 21:22:06 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2008, 21:19:44 pm »


Så borer jeg noen huller i banen som jeg bruker for å pluggsveise de to delene sammen.


Her er "jigen" jeg bruker for å sveise delene sammen.


Her er banen skrudd fast til den store plata.


Og her er senteret slått nedi. Bruker ei tykk plast plate melom for å ikke lage merker i stålet. Klumpen på jiggen har et gjenget hull i midten som jeg bruker for å presse senteret godt ned mot jiggen. Her legger jeg på noen jern og ei skive for å fordele trykket rundt sånn at jeg er sikker på at alle de 5 festepunktene på senteret ligger ann mot jiggen.


Så sveiser jeg i hullene som jeg nevnte over.
Nå er felgen "låst" og jeg kan ta den ut av jigen igjen.


Siste hånd på grovjobben er å sveise godt på baksiden. Dette skal kun gjøres av en som man vet kan sveise!!


Nå gjenstår sandblåsing, primer og noen nye kapsel klips, så er de klare for lakk.
« Siste redigering: februar 08, 2008, 14:10:52 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #2 på: februar 06, 2008, 21:23:57 pm »


Nydelig med litt bane!
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2008, 21:26:26 pm »


   Tøft brei felgring er stilig  Kult
Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: februar 06, 2008, 21:53:27 pm »

Moderator - make it a sticky Blunker Trenger flere slike tråder.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #5 på: februar 06, 2008, 21:57:52 pm »

Sunaas Hjulservice tar 1600,- for å bytte bane på to felger.Og da får du valgfri bredde og innpress.
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #6 på: februar 06, 2008, 22:13:46 pm »

Var ikke for å meine noe negativt om det du gjør altså.Bare meiner at dette er en jobb som bør gjøres av noen som er flinke til å sveise.Men ut fra bildene dine å dømme,så ser det jo veldig greit ut. Glad
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #7 på: februar 06, 2008, 23:21:13 pm »

Ja,vi skal tross alt møtes i trafikken...
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: februar 06, 2008, 23:57:21 pm »

Vi kjøpte en oval en gang av en mann utpå bygda i trøndelag. Han fortalte at han breddet og lakkerte felgene mens de sto på bilen Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: februar 07, 2008, 01:23:52 am »

Dette ser ut som en skikkelig utført jobb!
Har gjort dette noen ganger selv, men jeg har ikke en slik jigg, ennå.  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 07, 2008, 12:58:10 pm »

Artig å se! Hvordan ender disse opp i forhold til avbalansering normalt sett?

(Jeg har såpass respekt for disse tingene at jeg ikke kommer til å tenke tanken på å prøve engang, og håper ikke andre enn fagkyndige prøver det heller!)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: februar 07, 2008, 13:45:25 pm »

So du bruka berre felgen bak fram??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #12 på: februar 07, 2008, 15:37:48 pm »

So du bruka berre felgen bak fram??

Bruker en bredere bane som jeg monterer med baksiden ut ja.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #13 på: februar 07, 2008, 15:48:57 pm »

Artig å se! Hvordan ender disse opp i forhold til avbalansering normalt sett?

(Jeg har såpass respekt for disse tingene at jeg ikke kommer til å tenke tanken på å prøve engang, og håper ikke andre enn fagkyndige prøver det heller!)

Sett en orginal stålfelg i en dreiebenk og du vil bli skremt!! De er ikke veldig rette. Tør skryte på meg at disse blir bra. Hadde problemer i sommer med å finne et firma som kunne avbalansere de for meg forde de ikke lengere hadde utstyr som de kunne sette felgene på. Hullet i navet ble ganske enkelt for stort. Resultatet ble at jeg kjørte uten lodd. Men jeg merket aldri noen ubalanse, og tar det som et godt tegn.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #14 på: februar 07, 2008, 15:50:28 pm »

Har utstyr på jobben så jeg får balansert 5-205 felger.
Loggført
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #15 på: februar 07, 2008, 16:10:08 pm »

Drei deg en runing ut av en 15 mm plate som du borer 5-205 til å skru felgen i og ett 6-70mm i senter så kan sette dette rett i balangserings maskinen.
Per.
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #16 på: februar 08, 2008, 06:15:47 am »

Drei deg en runing ut av en 15 mm plate som du borer 5-205 til å skru felgen i og ett 6-70mm i senter så kan sette dette rett i balangserings maskinen.
Per.

Takk for tippset!!
Dette skal jeg prøve.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #17 på: februar 13, 2008, 22:14:44 pm »

Drei deg en runing ut av en 15 mm plate som du borer 5-205 til å skru felgen i og ett 6-70mm i senter så kan sette dette rett i balangserings maskinen.
Per.

Takk for tippset!!
Dette skal jeg prøve.
haloen,tar du på deg breddeing av 4 felger? hvis du kan ,gi meg en pris Blunker
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #18 på: februar 14, 2008, 06:42:24 am »

Jeg kan bredde for deg jeg. Men hvor brede skulle de vært? Og er det ikke et stykke fra kløfta til skien?? Prisen er lik hos meg og sunnås. Dvs. fra 700-850 litt avhengig av bredden.
Jeg kan gjerne påta meg en slik jobb. Men husk at slike jul ikke har "adgang" hos tilsynet.
Sandblåsing og priner kan jeg også påta meg.
« Siste redigering: februar 14, 2008, 08:12:49 am av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: februar 14, 2008, 11:37:52 am »

trur jeg har 4 stk. 6-6,5" BMW noen å 90- 300 serie liggende som du kunne fått eller noe sån. j trenger de ikke, trur jeg målte at de hadde samme diameter inv.ring som boble
Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #20 på: februar 14, 2008, 18:32:42 pm »

Jeg kan bredde for deg jeg. Men hvor brede skulle de vært? Og er det ikke et stykke fra kløfta til skien?? Prisen er lik hos meg og sunnås. Dvs. fra 700-850 litt avhengig av bredden.
Jeg kan gjerne påta meg en slik jobb. Men husk at slike jul ikke har "adgang" hos tilsynet.
Sandblåsing og priner kan jeg også påta meg.
du bor i skien ja,det sto ikke noe på profilen din,jeg tenkte på 7,5" og 5,5" Blunker hvor holder han dærre sunnås til  Glad tilsynet Hæ aldri hørt om Gliser Gliser
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #21 på: februar 14, 2008, 18:35:30 pm »

trur jeg har 4 stk. 6-6,5" BMW noen å 90- 300 serie liggende som du kunne fått eller noe sån. j trenger de ikke, trur jeg målte at de hadde samme diameter inv.ring som boble
det hørtes interesant ut har du noen bilder eller er det orginale stålfelger
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #22 på: februar 14, 2008, 18:37:17 pm »

org stålfelg til bimmer 300 serie
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #23 på: februar 14, 2008, 18:47:21 pm »

Artig å se! Hvordan ender disse opp i forhold til avbalansering normalt sett?

(Jeg har såpass respekt for disse tingene at jeg ikke kommer til å tenke tanken på å prøve engang, og håper ikke andre enn fagkyndige prøver det heller!)

Sett en orginal stålfelg i en dreiebenk og du vil bli skremt!! De er ikke veldig rette. Tør skryte på meg at disse blir bra. Hadde problemer i sommer med å finne et firma som kunne avbalansere de for meg forde de ikke lengere hadde utstyr som de kunne sette felgene på. Hullet i navet ble ganske enkelt for stort. Resultatet ble at jeg kjørte uten lodd. Men jeg merket aldri noen ubalanse, og tar det som et godt tegn.

Eller ta av hele trommelen med hjul på og det skulle bli lett å avbalansere  Glad
Jeg kjører uten lodd selv, og det er ikke noe vib.
Loggført

SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #24 på: februar 14, 2008, 19:03:22 pm »

org stålfelg til bimmer 300 serie
passer dem på stor båltsirkel?
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #25 på: februar 14, 2008, 19:12:49 pm »

NEI... tenkt empi kunne få de å lage felger til noen som trenger. ellers går de på dynga.
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #26 på: februar 14, 2008, 22:22:24 pm »

NEI... tenkt empi kunne få de å lage felger til noen som trenger. ellers går de på dynga.

Hoi!!!!!!!!!
Ikke kast godsakene!!!
Kan vi ikke avtale pris og overlevering senere???
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #27 på: februar 15, 2008, 09:17:22 am »



Og her har jeg laserbrent adaptere av 6mm plate for å avbalansere 5 bolt felger. Disse skal nå gjenges med samme dimensjon som de orginale hjulboltene. Skru på å putt hjulet i den vanlige avbalanseringsmaskinen.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #28 på: februar 15, 2008, 09:44:18 am »

Vi kjøpte en oval en gang av en mann utpå bygda i trøndelag. Han fortalte at han breddet og lakkerte felgene mens de sto på bilen Osteaktig

Er egentlig en helt grei måte det.. juster til ønsket impress. Sett måleuret på bakskjermen og rett opp.
Greit å plukke de av når de skal sveises da Øyerulling Øyerulling
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 15, 2008, 10:31:46 am »



Og her har jeg laserbrent adaptere av 6mm plate for å avbalansere 5 bolt felger. Disse skal nå gjenges med samme dimensjon som de orginale hjulboltene. Skru på å putt hjulet i den vanlige avbalanseringsmaskinen.

Hei empiboy!
Selger du en slik?
mvh
Frode
Loggført

 
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!