EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: oktober 11, 2009, 20:25:00 pm » |
|
Har en liten krise, har mistet nøklene til brannbilen min og blir truet med borttauing så jeg må finne en løsning kjapt. Ser fra andre innlegg på forumet at man kan skru av håndtak og finne nøkkel-nummer på håndtaket et sted på bobler. Noen som vet om det samme gjelder Bayer og hvor man finner det nummeret på skyvedøra-håndtaket på en 1969 Bay? (regner med at det er letteste låsesylinderen å få ut siden det ikke er dekket av paneler)
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: oktober 11, 2009, 20:28:16 pm » |
|
Nå er jo dette egentlig hysj hysj, men det går finfint å kjøre en gammel vw uten nøkkel. Såvidt jeg husker er det i hovedsak tre ledninger på tenningslåsen. To av disse kobles sammen hele tiden mens du kjører, og den tredje toucher du bare borti de andre to når du vil ha startmotoren til å gå. Så er det bare å kjøre, og så kan du fikse nøklene dine senere 
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: oktober 11, 2009, 20:34:08 pm » |
|
Nå er jo dette egentlig hysj hysj, men det går finfint å kjøre en gammel vw uten nøkkel. Såvidt jeg husker er det i hovedsak tre ledninger på tenningslåsen. To av disse kobles sammen hele tiden mens du kjører, og den tredje toucher du bare borti de andre to når du vil ha startmotoren til å gå. Så er det bare å kjøre, og så kan du fikse nøklene dine senere  Det er sikkert ikke rattlås på den hell..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #3 på: oktober 11, 2009, 23:57:53 pm » |
|
Tjuvkobling er ikke akkurat løsningen på problemet mitt. Tar gjerne imot andre råd også 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #5 på: oktober 12, 2009, 00:26:17 am » |
|
Der snakker vi tips... men jeg har jo ikke nøkkelen så jeg får åpnet døren og dratt i blålys-spaken. Catch 22...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #6 på: oktober 12, 2009, 07:42:22 am » |
|
Jeg ville ha ringt NAF og fått åpent døra. Deretter ville jeg ha lånt bilhenger og frakten bilen til vinterlagring, hvor jeg i ro og mak ville demontert en lås og tatt med til en låssmed. Jeg har gratis hjelp fra NAF uansett bil, så du kan bare kontakte meg hvis jeg skal bistå deg her ;-)
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #7 på: oktober 12, 2009, 08:06:16 am » |
|
Om du får hjelp av NAF el. andre til å komme deg inn i bilen,Espen, så skal det stå et nr på låsesylinderen til tenningslåsen. Les av dette og send det en bestilling på nye nøkler til disse gutta hos kaeferschlüessel.de: http://www.kaeferschluessel.de/sess/utn;jsessionid=154ad0bc6877448/shopdata/index.shopscriptBrodern gjorde det til sin 66' T1, og nøklene passet perfekt da de dukket opp. Ikke spesielt dyrt heller faktisk... 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: oktober 12, 2009, 08:38:02 am » |
|
Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen og tauer bilen bort på en trygg, tørr plass. Så bruker du vinteren til å grumle over hvor du mistet nøklene og sørger for at du får tak i nye.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2009, 08:41:07 am » |
|
Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen
Har gjort dette selv og det er skremmende enkelt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #10 på: oktober 12, 2009, 09:38:55 am » |
|
Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen og tauer bilen bort på en trygg, tørr plass. Så bruker du vinteren til å grumle over hvor du mistet nøklene og sørger for at du får tak i nye.
Mvh BB
Det er sikkert fortsatt ikke rattlås?  Isåfall, gå for denne! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #11 på: oktober 12, 2009, 09:43:07 am » |
|
Får man fisket opp dørlåsen på en early bay? Er ikke låsingen i selve døråpneren som nede på dørtrekket?
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #12 på: oktober 12, 2009, 11:05:58 am » |
|
forutsatt at du får opp døra..og at du har samme nøkkel til dør og tenning... løsne dørtrekket i bakkant på førerdøra, skru ut dørhåndtaket det står nr på sylinder inni håndtaket, ta det med til en låsesmed som driver med bilnøkler, feks karl Jensen i Lillestrøm han lager ny nøkkel til deg utifra koden på få minutter. har gjort dette selv flere ganger.
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: oktober 12, 2009, 11:44:50 am » |
|
Jepp... låsegruppen fikser dette på minutter... også på Lørdager...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #14 på: oktober 12, 2009, 12:52:45 pm » |
|
Får man fisket opp dørlåsen på en early bay? Er ikke låsingen i selve døråpneren som nede på dørtrekket?
Jo det har du helt rett i... Tror man skal slite bra for å klare å åpne dørlåsen m streng på earlybay... med mindre du bruker bare en g-streng Espen, da tror jeg du får hjelp...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #15 på: oktober 12, 2009, 12:55:51 pm » |
|
Som nevnt tidligere Espen, jeg har gratis NAF hjelp uansett bil. Ring meg hvis du vil benytte deg av det, mobil: 90828000
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #16 på: oktober 12, 2009, 15:25:10 pm » |
|
Takk for både tips og tilbud. Har NAF-medlemskap jeg også heldigvis, så de skal få prøve seg  EDIT: Tror forresten dette er den første mistet nøkkel-tråden noensinne på VWNorge hvor ikke ordet apebaby er nevnt 
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2009, 16:04:54 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #17 på: oktober 12, 2009, 16:32:31 pm » |
|
Eg har dårlig hukommelse, men var det ikkje låsepinne øverst på døra på min 69 earlybay, då..?
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #18 på: oktober 12, 2009, 19:12:43 pm » |
|
Jeg har ikke låsepinner på mine 69-busser, det er den typen med knapp over døråpneren som gjør den vanskelig å åpne med ståltråd.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #19 på: oktober 12, 2009, 19:20:41 pm » |
|
Dårlig bilde, men om du ser på førardøra der - så ser det ut som ein låsepinne..?  Var bilen min ein skikkelig bastard..?
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #20 på: oktober 12, 2009, 19:52:55 pm » |
|
Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Baable
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: oktober 12, 2009, 21:23:15 pm » |
|
Hei Jeg ville nok prøvd metoden til beetlebug. hvis ikke du får ståltråden gjennom vinduet/om du får noe slakk på det prøv. prøv øverst ved døra ved pakningen, bruk en klut eller no så det ikke blir styggt etter deg. eller hvis du har ett lite lufte vindu, så får du lirka opp den lille spaken for vinduet og kan stikke hånda rett inn. hvis det er i Oslo området kan jeg rykke ut å hjelpe deg.
|
|
|
Loggført
|
Mean Machine
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #23 på: oktober 12, 2009, 22:20:18 pm » |
|
Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.
Ikke for å føre tråden din helt på villspor, men det er en annen veldig synlig låsrelatert ting som også skiller '68 og '69.. De utvendige dørhåndtakene på dørene er helt forskjellige. '68 har den samme som sen splittbuss med rund trykknapp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bug62
Medlem
  
Innlegg: 129
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: oktober 12, 2009, 22:29:08 pm » |
|
Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.
Ikke for å føre tråden din helt på villspor, men det er en annen veldig synlig låsrelatert ting som også skiller '68 og '69.. De utvendige dørhåndtakene på dørene er helt forskjellige. '68 har den samme som sen splittbuss med rund trykknapp. DETTE er hva jeg liker med entusiastforum  en "hjelp meg" tråd går over til en diskusjon rundt årsmodellspec 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #25 på: oktober 12, 2009, 22:33:33 pm » |
|
Kan jo ta med at på min 72 crossover bay så er det ikke låsepinne, men på mine to latebayer er det låsepinner...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #26 på: oktober 13, 2009, 11:18:00 am » |
|
Fått løst problemet? Denne metoden har funka på boble i alle fall: Stikk en flat greie (f.eks. baufilblad) inn i nedre del av ventilasjonsvinduet. Dytt opp "haspa" som holder ventilasjonsvinduet stengt og åpn opp dette.
Voilá! Nå får du inn apebabyen!
Eventuelt kan du nå ta inn armen og åpne det store vinduet/låsen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #27 på: oktober 13, 2009, 23:40:55 pm » |
|
Var litt kinkig å få åpna bilen. Det som normalt er en stor fordel - at bussen er lite brukt - ble en liten ulempe. Ingen slark i vinduene, så det måtte oppgis. Ringte NAF som kom og spente opp døren med en luftpute, men vi sleit likevel noe inni h***vete med å få inn en stang rett og slett fordi gummilistene tettet så godt. Men det årna seg da til slutt. Fikk likevel ikke fikset problemet for jeg hadde ikke stor nok stjernetrekker, så jeg fikk ikke ut sylindern. Noen som kan fortelle meg hvilke skruer som må løsnes for å få løs håndtaket? Må både skruene merket 1 og 2 løsnes? Jeg håper jeg på mirakuløst vis skulle klare å beholde det originale fuktskyddet mest mulig helt  Hvis håndtaket løsner av skruene merket 1 så er det kanskje håp om å ikke skjære for mye i plastikken. Men det er nok litt wishfull thinking 
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #28 på: oktober 14, 2009, 00:34:44 am » |
|
Låsen sitter i selve håndtaket, ikke i låsekassa, om det er som på boblene er skruene gjemt av gummipakningen
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #29 på: oktober 14, 2009, 07:25:09 am » |
|
løsne plasten forsiktig i bakkant så kikker du unden ifra og inn i døra så ser du håndtaket er festet med 2 unbrakoskruer, skru ut de og håndtaket er løst.
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
|