Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« på: oktober 11, 2009, 21:25:23 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2009, 01:46:45 am av Pål »
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Lilleblå
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Fon
|
 |
« Svar #1 på: oktober 11, 2009, 22:07:48 pm » |
|
Veit du hvilke av disse felgoppsettene som passer best på en boble 1300 74mod. med orginale skjermer? Er det mulig og få se et bilde av felgene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: oktober 11, 2009, 22:14:22 pm » |
|
Det må bli 7 og 8", men tviler på at det går innunder skjermene foran. Du evt komme å prøve de på bilen.
Skal se om jeg kan få knipset bilder
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Lilleblå
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Fon
|
 |
« Svar #3 på: oktober 11, 2009, 22:20:42 pm » |
|
Bilen er ikke kjørbar enda så får den nok ikke med meg... Er det dekk på de, og hvor mye hadde du tenkt deg for dem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: oktober 11, 2009, 22:24:37 pm » |
|
Bilen er ikke kjørbar enda så får den nok ikke med meg... Er det dekk på de, og hvor mye hadde du tenkt deg for dem?
Ingen dekk. Startbud bør ligge rundt 3500 syns jeg
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Lilleblå
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Fon
|
 |
« Svar #5 på: oktober 11, 2009, 22:39:33 pm » |
|
ET på disse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #6 på: oktober 11, 2009, 22:50:55 pm » |
|
ET på disse?
tenke tenke, 55 på 7", 52 på 8" og 70 på 9", om jeg husker rett.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #7 på: oktober 12, 2009, 06:44:22 am » |
|
ET på disse?
tenke tenke, 55 på 7", 52 på 8" og 70 på 9", om jeg husker rett. Ingen av disse ET går under org skjermer foran, må ned på ET 44 og mindre. Allefall for 67 og eldre  Bak klarer du å få inn ET 23 he he... Subber noe men men...  Hadde dette oppsettet på en 64 T-1 cab....
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.
|
 |
« Svar #8 på: oktober 12, 2009, 08:02:28 am » |
|
ET på disse?
tenke tenke, 55 på 7", 52 på 8" og 70 på 9", om jeg husker rett. Ingen av disse ET går under org skjermer foran, må ned på ET 44 og mindre. Allefall for 67 og eldre  Bak klarer du å få inn ET 23 he he... Subber noe men men...  Hadde dette oppsettet på en 64 T-1 cab.... Dette blir vel feil? Går du ned i innpress så øker du sporvidden. En må jo også ta hensyn til felgbredde når en snakker om felgen går under skjermene eller ikke. Det er forøvrig heller ikke lovlig med ET under 18,5 eller over 53,5 for bobla (Må kunne dokumenteres for en spesifikk felg for spesifikk biltype i så fall). For den som vil være på rett side.
|
|
|
Loggført
|
VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2009, 14:29:28 pm » |
|
Men det var vel riktig formulert... Altså at du må ha lavere ET for å gå klar av understell etc.. Men da får du jo et problem med at det tar borti skjermene istedet..
Sporvidde kan vel i teorien kun økes/minskes lovlig med 7.5mm på hvert hjul/15mm per aksling uten at du trenger å etterkontrollere bilen MEN, har du Tüv papirer på felger som har lavere innpress samt papirerer som viser at et felgsett med ulike bredder er godkjent i kombinasjon med hverandre på den spesifikke bilen så kan du få det godkjent. Jeg hadde godkjent 8,5 og 10*17 ET35 og 30 på Bmwen min. Denne bilen har org innpress på 42, der ble sporvidden altså økt med 24mm Sitat fra lovdata.no"6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet."
"6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4."Trådstarter: Har sendt deg en mail angående felgene 
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2009, 14:37:17 pm av Superbeetle »
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.
|
 |
« Svar #10 på: oktober 13, 2009, 08:09:15 am » |
|
Det han skriver er ikke riktig formulert nei...
Når det gjelder min erfaring rundt det å endre sporvidde på boble, så kan jeg si at Type 1 ble levert med ET26-ET46. Det gir oss da, ifølge biltilsynet, rammen for endring på ET18,5-ET53,5, uten TUV eller lignende og visning hos biltilsynet. Som allerede sagt.
Når det gjelder det å endre utover dette, så hadde jeg ikke dokumentasjon for min spesifikke felg. Biltilsynet AVFEIDE alle dokumenter jeg la fram for andre felger i samme dimensjon/hysteriske innpress osv. Disse dokumentene er ikke relevant for et organ som BT.
Det som berget meg var nettopp det at Bobla er levert med så mange forskjellige innpress(noe jeg ikke var klar over), og ga da rom for å dekke min felg og innpress også uten dokumentasjon fra TUV.
Her er innpresstabellen:
ALTERNATIVE FELGER OG DEKK FOR VOLKSWAGEN TYPE 1 "BOBLE"
I følge Volkswagen AG kan Volkswagen Type 1 benytte følgende felg- og dekk-kombinasjoner:
Dekk
Felger Innpressingsdybde
5.60-15 4Jx15 ET40
155 R 15 4Jx15 ET40
4,5Jx15 ET34/41
6.00-15 4,5Jx15 ET34/41
165 R 15 4,5Jx15 ET30/34/41/46
5Jx15 ET41
5,5Jx15 ET26/34/40
175/70 R 15 5Jx15 ET41
5,5Jx15 ET26/34/40
185/70 R 15 5Jx15 ET41
5,5Jx15 ET26/34/40
195/60 R 15 5,5Jx15 ET26/34/40
LasteIndeks (LI) kan variere med bilens tillatte aksellaster.
Disse dekk- og felgdimensjonene er godkjent under forutsetning av at det er tilstrekkelig klaring ut til skjermkanter og fjærben. Om nødvendig må rattutslag begrenses. For biler med trommelbremser foran er det ved plassmangel påkrevet å bytte til skivebremser.
Underlag fra fabrikken for ovennevnte bekreftelse finnes hos Harald A. Møller AS.
|
|
|
Loggført
|
VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: oktober 26, 2009, 01:47:23 am » |
|
bump
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #12 på: oktober 26, 2009, 09:53:46 am » |
|
Byr 3500 jeg da.
Thomas 91540540
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #13 på: oktober 26, 2009, 11:07:55 am » |
|
Byr 3500 jeg da.
Thomas 91540540
Det er greit, men da gidder jeg ikke ta jobben med å dra av de gamle dekkene (bare møkk). Så da sier jeg solgt til Mr Soddli!
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|
|