sandvik996tt
Gjest
|
 |
« på: oktober 14, 2009, 23:10:06 pm » |
|
Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #1 på: oktober 15, 2009, 01:20:17 am » |
|
Jeg har 204 HK, 270 NM
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Bubbel
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Trønder
|
 |
« Svar #2 på: oktober 15, 2009, 01:31:20 am » |
|
du kan kjøpe motoren min 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: oktober 15, 2009, 19:29:19 pm » |
|
Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk.... Skal du øke effekt på den "gode måten" kommer du vanskelig utenom å kløyve blokka, maskinere for større sylindre, montere større sylindersats, kam, porta topper, dobble gassere og bra eksos. Da er du innen 90 - 120 hk alt etter oppsett. Uten å skifte til stage 1 clutch, vil sannsynligvis clutchen glippe ved pådrag fra 2. gir og opp. Men så vil du øke levetid, da snakker vi fullflow, oljekjøler, dypsump, og gjerne bedre kvalitet på veiv, vippestell.. Jeg hadde nylig en 1600 dobbelport med doble gassere, bra eksosanlegg og tenning, mexico topper og større løftere. Jeg trodde jeg hadde kjørt rundt med 70+ hk, helt til jeg fikk 1915cc med rundt 100hk. DA forsto jeg at de 70 hk sikkert var nærmere 60... Om du vil ha sterk motor, spar opp! det koster rundt 450.- pr. hk.  Om du ikke har stor interresse for å bygge sjøl, da koster det bare 300.-pr. hk om du ikke raser motoren i forsøket... Men:Husk at 100hk i en boble er bra. Det blir omtrent som en Volvo 850 turbo med 200hk.
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2009, 19:31:40 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: oktober 15, 2009, 19:35:09 pm » |
|
Jeg har 204 HK, 270 NM
Beklager å spore av i tråden, men kan vi få se mer av denne??
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #5 på: oktober 15, 2009, 20:11:33 pm » |
|
tja nok  spør en same kor mange rein han har på vidda. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: oktober 15, 2009, 20:13:48 pm » |
|
Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk.... vi får nu se da.. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: oktober 15, 2009, 20:39:11 pm » |
|
Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk.... vi får nu se da..  Han snakker sikkert av erfaring :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: oktober 15, 2009, 21:06:08 pm » |
|
Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: oktober 15, 2009, 21:40:00 pm » |
|
Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå  ;-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: oktober 15, 2009, 22:41:22 pm » |
|
Er det "lett" å trimme en 1600 motor ? Hva skal til for å få 120 150 HK
Har 86,4 på hjula og 155nm. Det kostet bare 50.000.-  (ca. 10.000.- av disse går det å spare..) Du kan sikkert få 120hk ut av 1584cc, ved å montere turbo med høyt trykk. Det vil ikke vare mange dagene, og noe dritt å kjøre med, men du får mye hk.... vi får nu se da..  Du stiller liksom i en annen klasse  Tenkte mer generelt jeg... At de kjøper et turbogrenrør, setter på en turbo og forgasser, kjører opp trykket og kjører med det  ...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: oktober 15, 2009, 22:42:54 pm » |
|
Trond hav slags motor skal du ha i Ovalen nå  Har hørt rykter om pustehjelp... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #12 på: oktober 15, 2009, 22:45:07 pm » |
|
Er det ikke nok med 25hk 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: oktober 15, 2009, 23:01:05 pm » |
|
Jo, og det går å bo i telt hele året.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #14 på: oktober 15, 2009, 23:22:50 pm » |
|
Jo, og det går å bo i telt hele året.
Ikke noe serlig gøy det nei 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: oktober 15, 2009, 23:26:04 pm » |
|
Jo, og det går å bo i telt hele året.
Ikke noe serlig gøy det nei  Og når man da først har bodd på hotell...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #16 på: oktober 15, 2009, 23:31:37 pm » |
|
Jeg har en nyer "boble" med 490 hk og 735 Nm  Har tenkt å kjøpe en ombygd vw, men ønsker litt mer guff uten hjelp av turbo ! Høres ut som om det beste er å kjøpe en ferdig motor ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #17 på: oktober 15, 2009, 23:32:40 pm » |
|
Jo, og det går å bo i telt hele året.
Ikke noe serlig gøy det nei  Og når man da først har bodd på hotell... Skjønner. Må vel ha noe gromt da 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #18 på: oktober 16, 2009, 10:22:24 am » |
|
Eldre boble:
223.7 NM 207,5 HK
2176cc
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: oktober 16, 2009, 11:05:25 am » |
|
Det må være en godt bygd motor. Den er bygd på kompetanse og dedikasjon  ...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #20 på: oktober 16, 2009, 11:07:25 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:53:57 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #21 på: oktober 16, 2009, 12:07:31 pm » |
|
Spør trådstarter om hvor lett det er å oppnå høyere effekt på en 1600 motor eller om folks effektuttak helt generellt? For effekt på en 1600 motor; http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.htmlMvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #22 på: oktober 16, 2009, 13:38:17 pm » |
|
Effekten kommer av Competition eliminator CNC 48x40 (stål ventiler) hjemmekopierte forbrenningsrom, nedkappede innsug- 7,5 i senterlinje, og innkortet eksosanlegg - nå 80cm langt. ida 48 gassere ved bremsing. Og hemmelig racing kam (perfekt gat kam) med 1.5 vipper (modifiserte 1.4) og 200 pund i setet fra K800 chevy ventil fjærer.
Topper med innsug og 51mm Kina gassere flowet 217 cfm så her er det et langt lerret å bleke. Men teoretisk skal man kunne lure ut 10-15 hester til uten andre forandringer enn disse Kina gasserne. Det blir nok litt filing/plasting når flowbenken er kommet i hus.
Kraftoverføringsdelene er JE stempler, org lengde råder Scat eller no, sveiset original veiv 78.4, lettet svinghjul, Straight cut drev med hjemmelagde shims for å få optimal flytting av moment toppen. VW original løftere og 26 mm pumpe, bare ekstern oljekjøler.
0 egen erfaring... bare nintendo power...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #23 på: oktober 16, 2009, 14:00:32 pm » |
|
Begge deler ! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #24 på: oktober 16, 2009, 14:04:22 pm » |
|
Effekten kommer av Competition eliminator CNC 48x40 (stål ventiler) hjemmekopierte forbrenningsrom, nedkappede innsug- 7,5 i senterlinje, og innkortet eksosanlegg - nå 80cm langt. ida 48 gassere ved bremsing. Og hemmelig racing kam (perfekt gat kam) med 1.5 vipper (modifiserte 1.4) og 200 pund i setet fra K800 chevy ventil fjærer.
Topper med innsug og 51mm Kina gassere flowet 217 cfm så her er det et langt lerret å bleke. Men teoretisk skal man kunne lure ut 10-15 hester til uten andre forandringer enn disse Kina gasserne. Det blir nok litt filing/plasting når flowbenken er kommet i hus.
Kraftoverføringsdelene er JE stempler, org lengde råder Scat eller no, sveiset original veiv 78.4, lettet svinghjul, Straight cut drev med hjemmelagde shims for å få optimal flytting av moment toppen. VW original løftere og 26 mm pumpe, bare ekstern oljekjøler.
0 egen erfaring... bare nintendo power...
...Now!....who's your daddy?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #25 på: oktober 16, 2009, 14:06:09 pm » |
|
Jeg har 204 HK, 270 NM
Beklager å spore av i tråden, men kan vi få se mer av denne?? Hørest ut som en 911 SC motor på 3,0 liter med alublokk og fra ca 1982 det .... om jeg skal tippe.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: oktober 16, 2009, 14:08:32 pm » |
|
...Now!....who's your daddy?
Han har du møtt!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #27 på: oktober 16, 2009, 23:26:31 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:55:43 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #28 på: oktober 17, 2009, 00:59:45 am » |
|
Var det ikke en svenske på SCC i fjor med 195hk i en naturaly aspirated 1600ccm? Det meste er mulig, men spørsmålet er vel hvor kjørbart man skal ha det på gata.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #29 på: oktober 17, 2009, 08:34:02 am » |
|
Var det ikke en svenske på SCC i fjor med 195hk i en naturaly aspirated 1600ccm? Det meste er mulig, men spørsmålet er vel hvor kjørbart man skal ha det på gata.
Leser du ifra svar #43 i denne tråden så ser du.... Er forøvrig linket til den lenger opp i denne tråden også!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|