mai 04, 2025, 17:54:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er nye varmevekslere gode?  (Lest 1374 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem

Vis profil
« på: oktober 28, 2009, 21:14:36 pm »

Nå er jeg dritt lei av å lappe sammen varmevekslene i bakkant for eksoslekkasje.... lukta siver inn i kupeen og det kan bli virkelig utrivelig iblant....Trist

J-tubes`ene er rustet helt i bakkant i overgangen til eksospotta der dekselene rundt begynner, og sveising funker ikke lengre.  Jeg er redd at noe av lekkasjen kommer inni fra også, og da er det på tide med nye!

Jeg har SYKT god varme fra de som står på, jeg kan iallefall kjøre i 10-15 minusgrader i t-skjorta, og da lurer jeg på om disse nye man kan kjøpe hos Unneberg og hot-shop (delenr: 043-255-107/108) http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=836
er laget på samme måte som de originale?  Har de slike finner på rørene slik at man får god varmeveksling, eller må jeg regne med mindre varme fra disse?

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 29, 2009, 00:21:12 am »

De originale skal være best, veit at noen uoriginal har langt færre "finner" innvendig (har hørt halvparten), og gir derfor dårligere varme. Dessverre. Men veit ikke hva de nevnte leverandører har.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: oktober 29, 2009, 00:35:49 am »

De originale som har tynne ribber er de eneste som fungerer. Jeg glemmer aldri tidlig på 80-tallet da jeg byttet ut en original med repro: i - 15 kom det varm luft fra originalveksleren og kald luft fra den nye repro. Kuttet røret på den originale med baufil ved rustskaden, snudde stussen og sveiste den på igjen. Etterpå var varmen OK igjen. Studerte reprovarmeveksleren og så at det bare var halvparten så mange, og dobbelt så tykke aluminiumsribber inni. Originale varmevekslere ruster ikke inni, de ruster rett utenfor blikket, ved eksosklemma. Jeg ville uten tvil ha skjøtet inn nytt rør igjen, fremfor å kjøpe nytt. (Med forbehold om at noen har startet produksjon av gode etterligninger)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 29, 2009, 00:51:56 am »

når dere mener repro, vil det si slike som unneberg selger feks?
Loggført
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 29, 2009, 08:36:22 am »

har nå byttet ut 2 uorginale potter m 2 orginale som er fiksa litt på det er stor forskjel.Dei gamle varmer snarere og bedre.Har ett par orginale til som skal repareres litt på etterhvert.Blir vel lagt ut for salg når dei er klar.
« Siste redigering: oktober 29, 2009, 08:39:32 am av 1303SS » Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Pompel`s Pitstop
Medlem

Vis profil
« Svar #5 på: oktober 29, 2009, 18:37:10 pm »

Mulig at mere sveising er tingen, men det er jo håpløst at man ikke kan skaffe skikkelige greier nytt?

Jeg kontaktet VWHeritage, der de forøvrig selger to typer: Danish, og Best quality, og det til to priser.  Best quality er dyrest.
De kunne fortelle: "Thanks for the email. The best quality heat exchangers we sell have a better outer casing and carry more internal fins than the Danish made versions".

Kan det hende at "best quality" vekslerne er bedre og tilnærmet lik originale?
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem

Vis profil
« Svar #6 på: oktober 29, 2009, 18:42:35 pm »

By the way, hvordan får dere det skikkelig tett med de originale pakningene ved stussene som stikker inn i eksospotta?  Jeg sliter litt der også, sikkert fordi noen av rørene er litt urunde.....
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!