Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« på: oktober 30, 2009, 23:39:34 pm » |
|
Hva må en gjøre for å få en 1600 motor til å bli 1641? Tenker med tanke på "Top end rebuild kit 1641cc" til unneberg. Noe mer som må gjøres enn å "hive" det sammen?
Eller hva burde gjøres for å få det best mulig ?
Vurderer å kjøpe dette til 1600'en i bilen nå. Eventuelt bruke kittet på en 1300 blokk?
- Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #1 på: oktober 30, 2009, 23:46:27 pm » |
|
Går fint det bytter bare sylindere og stempler  Men for litt bedre flow ville jeg nok porta toppene litt,,
|
|
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 23:48:10 pm av Stein.H »
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #2 på: oktober 30, 2009, 23:51:00 pm » |
|
Så det holder forsåvidt å kun kjøpe sylindre og stempler? Men vil det gå med orginale 1600-topper? Bare å bruke org råde osv?
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: oktober 30, 2009, 23:53:00 pm » |
|
1641 satsen er vel største originale overstørrelse til VW? - derav passer den rett i blokk og topp for 1584 motorer, men har tynnere vegger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #4 på: oktober 30, 2009, 23:58:25 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 11:30:06 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: oktober 31, 2009, 00:01:50 am » |
|
Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?) Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Spør mye nå men 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #6 på: oktober 31, 2009, 00:05:16 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 11:30:27 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: oktober 31, 2009, 00:06:20 am » |
|
Hvor mye er det egentlig å hente i en ombygging fra 1600 -> 1641 uten å endre annet enn sylinder og stempel, vil en ha merkbar endring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #8 på: oktober 31, 2009, 00:10:33 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 11:30:46 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #9 på: november 22, 2009, 00:27:27 am » |
|
hva mer kan gjøres som "plug n play" ? tenkte gjøre samma selv i løpet av vinteren. noen anbefaliger hva gjelder topper, gassere +++ ? og da gjerne ikke til hundre millioner milliarder kroner. 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #10 på: november 22, 2009, 01:54:34 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #11 på: november 22, 2009, 02:07:53 am » |
|
Takker og bukker 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #12 på: november 22, 2009, 03:41:42 am » |
|
følger opp med litt mer spm jeg gitt  om man følger oppskriften her, så ender man opp med en motor som funker greit og leverer ca 70 - 80 hk? inbiller meg ikke at jeg får en løpsbil, men når man først skal overhale en motor der mange av hestene garantert står å beiter, så er dette er grei løsning?
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: november 22, 2009, 12:19:22 pm » |
|
Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?) Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Spør mye nå men  bytter ikke råder uten di er mye slitt. ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp må de freses opp ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #14 på: november 22, 2009, 14:40:05 pm » |
|
Jeg skulle også bytte stempel og silyndere på en 1300dp jeg hadde stående, som jeg skulle bruke i ghian mens jeg skal trimme den 1600 som jeg har i ghian idag .....det ene tok det andre  har byttet alle lagrene inni motor ny kam byttet stempel og silynderer , glassblåst allt av blekk lakkert , litt krom detaljer og div annet nytt. var så lur at jeg ikke kjøpte slip in satser  så nå venter jeg bare på ny topper. Er fryktelig spent på om den kommer til å starte  Men jeg har lært utrolig mye..... skal legge ut noen bilder når den er ferdig montert....
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
ronsk
Supermedlem
    
Innlegg: 637
Bosted: Hedmark
|
 |
« Svar #15 på: november 23, 2009, 23:03:35 pm » |
|
jeg kjører med 1680. fungert fint i sommer. nybygget. er engle 110 kam, stive ventilfjærer. portet og høvla toppene husker i hvor mye men tror det ble 41cc, vendehøyde 1mm på stempla  og to doble 44 
|
|
|
Loggført
|
Kirkenær 94164052 68 modell 1300  
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #16 på: desember 07, 2009, 09:26:53 am » |
|
Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?) Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale? Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Spør mye nå men  bytter ikke råder uten di er mye slitt. ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp må de freses opp ? Nei det er ikke sikkert de må freses opp, dette vet man egentlig ikke før man åpner opp og ser, det er mange forskjellige løsninger. Jeg har flere typer liggende hjemme, men jeg inbiller meg at de nyeste 1300dp motorene er identiske med 1600dp bortsett fra sylindre, stempler, innsug og forgasser. Jeg mener nå uansett at det lureste er å begynne fra bunnen av, begynne å koste på en motor som man ikke vet noe om hvordan veivlagerbukkene har det, kan være en masse unødvendig jobb. La motoren være som den er og begynn på en annen en begynn å se på lagerbukkene og eventuelt linjeborring og så lagerbytte og så videre. Men så lenge motoren din går er det jo kjekt at den gjør det og så heller bygge en motor fra bunnen som blir skikkelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|