Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« på: februar 08, 2008, 20:04:36 pm » |
|
Har høyrd mykje snakk om folk som senkar i so og so mangen hakk. Men kordan i all verden skal eg få detta til også?? Og ka e IRS?? E da orginalt på bobla sian butikkar leverer IRS Conversion kit til bussar?
Ka treng eg for å senka ei 69modell 1300??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #1 på: februar 08, 2008, 20:35:57 pm » |
|
Du trenger ingen ting! Søk på internett (thesamba.com) så finner du MASSE hjelp og info. Det er 1000 folk som har spurt om dette før (inkl. meg).
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VW1303
Supermedlem
    
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
 |
« Svar #2 på: februar 08, 2008, 21:53:27 pm » |
|
IRS bakstilling er std på 1302 å 1303. Ikke på den du har. Når du senker bobla di bak så vil hjulene stå litt inover i overkant. Dette skjer ikke på en bil med IRS, Da vil hjulene fortsatt stå rett å ikke '' lene '' seg inover mot innerskjermen.
Vet ikke så mye om dette jeg heller men har forsøkt å forklare deg det jeg vet, men dette er det mange andre her inne som vet. Men håper dette var til litt hjelp.
|
|
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #3 på: februar 08, 2008, 23:58:54 pm » |
|
Det her er ganske likt bobla di. Ivertfall prinsippet. Ta av fjærplata (the springplate), og sett den på igjen ett eller to hakk lavere. Se disse så skjønner du:
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #4 på: februar 09, 2008, 01:39:51 am » |
|
Det gutta her glemmer å nevne er at senkemetoden de forklarer kun gjelder bak. IRS = Independent Rear Suspension, altså uavhenging bakhjulsoppheng. Drivakslene er her kort forklart ledda i begge ender sånn at hjula ikke forandrer vinkel (camber) når du senker. Mye mindre enn ved eldre (svingaksel) bakhjulsoppheng iallfall, som har ledd kun inne ved girkassa. Det er forresten ikke bare 1302 og 1303 som har IRS, men også bobler med automat.
Foran må du bytte ut forstillinga med høydejusterbar forstilling (såkalt "puma" forstilling), eller kjøpe senkespindler. Puma'en strammer torsjonsfjæra så den både blir lavere og stivere foran. Senkespindlene har oppflytta nav sånn at kjørekomforten blir den samme som med originalspindler. MEN siden den blir like mjuk foran, men lavere, så øker risken for at du smeller i bånn i dumper. Puma er i tillegg lettere å få godkjent hos biltilsynet, siden det eksisterer papirer fra Møller som godkjenner bruk av puma på boble. Unneberg tar 1200,- (tror jeg) for "tom" puma-forstilling, dvs. at du flytter over alt av komponenter fra den gamle forstillinga. Senkespindler koster minimum 2.000,- paret og kan gi deg økt sporvidde, noe som ikke uten videre blir godkjent.
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2008, 02:05:14 am av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
VW1303
Supermedlem
    
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
 |
« Svar #5 på: februar 09, 2008, 01:53:52 am » |
|
Det er forresten ikke bare 1302 og 1303 som har IRS, men også bobler med automat. Viste ikke at biler med automat også har IRS bakstilling. gjelder å følge med på trådene her for å holde vw kunskapen i sving 
|
|
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: februar 09, 2008, 11:39:28 am » |
|
Ikke bare det - da halvautomatkassa kom, ble samtlige biler som gikk til markedet i USA levert med IRS, også de med vanlig kasse.
Men uansett - har du pendelaksler bak, som bare er ledda innerst ved kassa, får du litt pussige hjulvinkler hvis du senker mye bak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: februar 09, 2008, 12:26:14 pm » |
|
Men eg som ikkje har automatgir, har eg då altso ikkje IRS?? Går da likavel an å senka med swing axel?? For da ser jo mykje tøffare ut med negativ camber vinkel på bakhjulna
Og puma forstilling da vait eg korleis fungera.....
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #8 på: februar 09, 2008, 12:38:32 pm » |
|
Du har svingaksel, ikke IRS 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: februar 09, 2008, 13:30:08 pm » |
|
Å senka med swing axel, går da?? på samme måte som irs eller e da ain spessiell måte??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #10 på: februar 09, 2008, 13:35:21 pm » |
|
Samme måte ja... bare litt enklere  Igjen, hvis du leter litt på thesamba så finner du mange tråder om hvordan du skal gjøre dette.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: februar 09, 2008, 15:44:25 pm » |
|
Eg er ikkje so flink til å søkja på sånne store sider med so masse å velja i mudlom... Ein linke hadde våre til stor hjelp.!  Men da e no heller ikkje sikkert att eg skal senka bilen, fø vegen heim til meg, som går ut frå stamvegen(e-16) er ikkje så bra. Follt i håler og alt mulig drit eg kan detta ner i.. Men da e jo alltids kjekt å veta korleis ein gjer ting, til seinare bruk 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #13 på: februar 09, 2008, 16:35:35 pm » |
|
 det ser ikke ut som du har gjort detta Lobo hehehehe  Hehe  Jeg har gjort det jo! Men ikke på ovalen. 69 modellen var mye enklere  Bare for å få slutt på det der senke maset så kan jeg jo si at jeg har funnet en som skal hjelpe meg med å få ned ovalen et hakk bak  Blir digg det.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #14 på: februar 09, 2008, 16:40:10 pm » |
|
Eg er ikkje so flink til å søkja på sånne store sider med so masse å velja i mudlom... Ein linke hadde våre til stor hjelp.!  Men da e no heller ikkje sikkert att eg skal senka bilen, fø vegen heim til meg, som går ut frå stamvegen(e-16) er ikkje så bra. Follt i håler og alt mulig drit eg kan detta ner i.. Men da e jo alltids kjekt å veta korleis ein gjer ting, til seinare bruk  Dette er en 68 mod med svingaksel: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=562Du trenger IKKE å kappe i fjærplata. Det er bare når du senker over 2 hakk eller noe. 1 hakk senker ca 6 cm tror jeg.
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2008, 16:44:30 pm av Nicolai (Lobo) »
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: februar 09, 2008, 18:41:37 pm » |
|
På den linken, korfø skal dei kappa i plato?? e da ein spesiell grunn??
Men e da so enkelt som å dra dan plato rett ut av torsionen og deretter setta plato inn att i ønska hakk??
Vist eg skal senka kan da ikkje verta mair enn 1 hakk! so dåå e da berre å flytta eitt hakK?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #16 på: februar 09, 2008, 18:43:30 pm » |
|
Vist eg skal senka kan da ikkje verta mair enn 1 hakk! so dåå e da berre å flytta eitt hakK?
Jepp, så enkelt. Ett hakk bak er perfekt i mine øyne. De kapper som sagt for å senke myyye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: februar 09, 2008, 18:46:59 pm » |
|
So Da e ikkje verre altso 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #18 på: februar 09, 2008, 19:34:17 pm » |
|
Men hugs at dette ikkje er laga av plast og tyggegummi. Det er - slik eg har forstått det - tunge saker å jobbe med. Det er vel få ting som er "berre" på ei gammal Boble.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #19 på: februar 09, 2008, 20:49:44 pm » |
|
Dan plata kan umuli vega mair enn att eg klara å lyfta ho 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #20 på: februar 09, 2008, 20:58:41 pm » |
|
er faktisk rimelig enkelt å senke bak.. jeg gjorde det på maks 40 minutter per side på min.. og det var første gangen jeg prøvde.. såklart er det avhengig av at deler er lette å få løs da.. sjekk ut de videoene , det er så å si det samme, borsett fra demontering av akslingen.. det slipper du...men vær nøye med riktig antall splines.for du ser ikke resultat før du har montert alt og bevegd bilen litt frem og tilbake... have fun... delene er ikke tunge,så det er ok. men evt rust på skruer og platen sitter ganske bra fast..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #21 på: februar 10, 2008, 20:30:02 pm » |
|
Husk å merke av hvor innfestingen din står FØR du smetter av armen! Ellers så sliter du med å finne tilbake til der den stod. Plutselig så har du senka 3-4 hakk, og det er LITT mye. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #22 på: februar 10, 2008, 22:18:38 pm » |
|
På den linken, korfø skal dei kappa i plato?? e da ein spesiell grunn??
Hvis du ser på mitt prosjekt med air ride så kan du se at jeg også har kappet ut. Gjør man ikke det så får man ikke senket bobla "skikkelig" bak, de tar rett og slett i. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #23 på: februar 11, 2008, 00:23:59 am » |
|
Okå  Men detta kjem eg nok aldri te å fø prøvd pga dei dårlege vegane utøve dalen her haima 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #24 på: februar 11, 2008, 00:44:44 am » |
|
Så lenge du har air-ride skal ikke det være noe problem.. men det blir sikkert litt dyrt for en 15 åring. Bare å spare. Kan ikke kjøre orginal høyde vettu  En puma skal du nok alltids få rå til. Jeg har allerede montert 3, og jeg er ikke akkurat tjukk med peng. Rundt 2000kr, så har du flott stuk!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #25 på: februar 11, 2008, 00:50:33 am » |
|
Ja da va da med pengar...  MEN me ska snart ta opp lån og i da lånet er da øremerka 25000kr til boblo!! Mesteparten går sikkert til lakkering menmen 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #26 på: februar 11, 2008, 01:04:09 am » |
|
Heldig du! Jeg hadde brukt alle pengene på senking og drete i lakkeringa  Men smaken er som baken. Blir sikkert knall fin bil 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: februar 11, 2008, 17:37:40 pm » |
|
Vist bilen ska vera orginal kan eg jo ikkje senka han då  So då spara eg nok litt penga på da, ja 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|