mai 05, 2025, 09:13:36 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Plane/høvle 1600 topper - tips
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Plane/høvle 1600 topper - tips (Lest 1329 ganger)
Blaasarn
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
Plane/høvle 1600 topper - tips
«
på:
november 23, 2009, 13:07:53 pm »
Har planer om å "høvle" 1600 topper, men hvor mye kan jeg ta av i mm?
har ikke tenkt å blodtrimme motoren, men litt bedre drag en originalt.
Lar det seg gjøre å få litt bedre drag i motoren, samt. ungå havari etter noen får tusen km.?
trenger jeg å gjøre noe med forgasser osv. om jeg høvler toppene?
Loggført
Mvh. Eskil Eltoft
VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped
SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
«
Svar #1 på:
november 23, 2009, 21:06:46 pm »
Jeg har lest at 2mm er "passe", mens ved 3mm blir det hull. Jeg høvlet mine fra 52ccm til 44ccm (husker ikke hvor mye mm det var). På 1680'en ble kompen øket fra 8,0 til 9,0 og det ga en økning på 9 Hk.
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
«
Svar #2 på:
november 23, 2009, 21:20:55 pm »
Det å øke kompresjonen er den mest teoretisk riktige måten å trimme på - man øker den termiske effektiviteten direkte.
Nedsiden er at det er mer varme som gir den ekstra effekten. Man må passe på at det ikke blir for varmt - selvantenning/tenningsbank eller for høy driftstemperatur for topper, stempler etc.
Mine er høvlet 2,5 mener jeg. Landet vel på ca 38cc mener jeg å huske.
Loggført
Blaasarn
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
«
Svar #3 på:
november 24, 2009, 00:25:31 am »
Så rundt 2 mm er passe for en "vanlig bruksmotor" ?
Loggført
Mvh. Eskil Eltoft
VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped
SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...