Tror ikke de har mulighet til å sjekke pengeoverføringene uten fullmakt. Jeg har handlet på Ebay siden 2005 og handlet mellom 200 og 300 forskjellige gjenstander (mest modell biler) og har til dags dato sjelden hatt problemer med frakt, moms, betaling og sporing av varer.
Har ved flere tilfeller fått brev hvor det står: Melding om ankommet ufortollet sending. Disse sendes ut hvis de ikke finner verdien eller er usikker på hvor mye verdien ligger på. I slike tilfeller er det bare å videresende Paypal fakturaen du har fått på mail til mailadressen som står i brevet.
Jeg andbefaler ikke å bruke noe annet enn Paypal som betalingsmetode, jeg har blitt lurt en gang og da var det via direkte pengeoverføring mellom kontoer (IBAN og BIC nummer trengs for dette, koster vanligvis 100-150,- i gebyr). Har også vært borti International Money Order, dette koster også skjorta å bruke.
Som alltid: sjekk selgers feedback, hør om frakt før du handler og tenk deg godt om. Sjekk gjerne ut alle nasjonale utgaver av Ebay, altså .de .co.uk .fr .it osv. Det finnes utrolig mye på andre utgaver Ebay som ikke dukker opp ved et enkelt søk på Ebay.com.
Skal du by på en auksjon så er det lurt å gi bud i siste sekund, ikke 6 dager før den går ut. Da ender en kun opp med budkriger som ofte ikke slutter før en har gått langt over den vanlige prisen. Er det en vare du skal handle vi Buy it now så bør du sjekke med så mange selgere som mulig for å få den beste prisen, ikke se deg blind på prisen for selve varen. Mange selgere legger ut varene billig og tar det igjen på Shipping and handling.
Lykke til