alask
|
 |
« på: februar 11, 2008, 22:19:57 pm » |
|
jeg har nå fått meg en 2,1 type4 motor som bør overhales... dette har jeg ikke noe erfaring med.. nesten ikke erfaring med type1 er det mye forskjeld på type 1 og type 2? finnes det noen sider som omhandler dette på nett? alle tips taes i mot med takk..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: februar 12, 2008, 19:08:39 pm » |
|
Tom Wilsons "How to rebuild your aircooled engine" er kjempeflott! Absolutt anbefalt, og dekker alle typer motorer: type1/3 stående og liggende og type4 motorer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #3 på: februar 12, 2008, 20:44:58 pm » |
|
jammen den har jeg jo... da må jeg i gang med å lese litt igjen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #4 på: februar 14, 2008, 00:05:39 am » |
|
En lite inspill her er at disse 96 mm settene som er til type 4 er stort sett dårlige greier og hadde jeg vært deg hadde jeg brukt 94mm sett i stedet som har mye bedre kvalitet. Regner med at det er 96mm du har når du sier det er 2,1 liter.. JE -pistons lager et bra 96mm sett med nicasil, men det er ganske sjeldne greier da disse koster skjorta i forhold til en del av de 96mm-settene solgt av bla. Hotshop og Kivkk-service en gang i tiden med støpte lavkvalitet-stempler... Litt feil tenning eller mager blanding og du har kikkehull i stemplene dine... 
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2008, 00:08:57 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #5 på: februar 14, 2008, 00:43:45 am » |
|
hmm hvet ikke hva som står i jeg.. får se når den åpnes... koster det mye for 94 silyndere da? kan dette skaffes brukt kansje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #6 på: februar 14, 2008, 09:37:52 am » |
|
Disse 96 satsene som brukes er plenti gode nok selv om Jærva påstår noe annet. Utrolig mange kjører med 96 sats i bilcross uten problemer sesong etter sesong. Hadde ikke vært redd for å bruke en slik en. Mitt inntrykk av Jærva er at hvis der ikke er laget i Tyskaland og ikke er Porsche-relatert er det ubrukelig 
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2008, 09:39:30 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #7 på: februar 14, 2008, 09:49:57 am » |
|
alle har vel sine egene meninger og det er greit.. men ar det blittt og blir brukt med hell i bilkross så må det vel holde til vanlig gate kjøring.
Men er det noen deler som passer overens mellom t1 og t4?
og er det noen av dere som kan dette som tifeldig hvis har en pent t1 viftehus eller et porche kit til en billig penge?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #8 på: februar 14, 2008, 13:56:12 pm » |
|
Men er det noen deler som passer overens mellom t1 og t4?
Fordeler er vell det eneste
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #9 på: februar 14, 2008, 15:29:33 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:27:10 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
bull
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #10 på: februar 14, 2008, 16:55:50 pm » |
|
hmm hvet ikke hva som står i jeg.. får se når den åpnes... koster det mye for 94 silyndere da? kan dette skaffes brukt kansje?
espen har noe,hör med han
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #11 på: februar 14, 2008, 19:13:33 pm » |
|
Disse 96 satsene som brukes er plenti gode nok selv om Jærva påstår noe annet. Utrolig mange kjører med 96 sats i bilcross uten problemer sesong etter sesong. Hadde ikke vært redd for å bruke en slik en. Mitt inntrykk av Jærva er at hvis der ikke er laget i Tyskaland og ikke er Porsche-relatert er det ubrukelig  Skriver ikke dette bare for moro-skyld Holmen... Vet om tre tilfeller hvor disse satsene har gått åt skogen før fylte 5000 km... Det kaller jeg dårlig holdbarhet... Det med tyske deler og Porsche-deler er nok ikke helt tilfelle, i hvertfall ikke angående type 1, men når det gjelder en del type 4 deler er nok noe av de bedre delene laget i Tyskland. Når det gjelder stempler ville jeg ha valgt JE-pistons, Wiseco eller Autocraft som vel ikke er Tysk 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: februar 14, 2008, 19:15:59 pm » |
|
Men er det noen deler som passer overens mellom t1 og t4?
Fordeler er vell det eneste Oxo oljepumpe funker fint fra Type1, samt hvis du skal ta type 4 sin svakhet og bytte ut til type 1 , nemlig ventiløftere, men der trengs litt maskinering dah..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #13 på: februar 14, 2008, 19:25:35 pm » |
|
Kan gått være at de ryker etter 5000 km,. Det har jeg peiling på. Men de tåler fullt turtall løp etter løp, sesong etter sesong.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #14 på: februar 14, 2008, 22:55:42 pm » |
|
Hvor mye skal egentlig kappes i blokka på en t4 for t1 konversion? har demontert litt og det er en løs bit som er "boltet" fast i blokka som tydelig er kappet av og det ser også ut som at det er noe som er kappet av den igjen også.... er dette riktig? det ser litt jalla ut... dette er altså ved dynamoen. oppå allt dette var det en del som det står cb på mener jeg det var. den ser det også ut som at det er kappet noe av på....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #15 på: februar 14, 2008, 23:04:22 pm » |
|
eller var det csp kansje... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #17 på: februar 16, 2008, 09:16:48 am » |
|
Må si meg enig med holmen i denne saken . Ingen jeg kjenner eller meg selv har brent hull i stemplene hverken i bilsports sammenheng elller på gatebilene. Mitt tips er å bruke den delene som står på den motoren du har eller byttes i tilsvarende ikke mikse og trikse med å finne deler fra type 1 osv som nesten passer helt fint ! Det blir bare dobbelt så mye arbeid  Jeg kjøper alle delene på HotShop eller Kvikk service dem er meget medgjørlige og har litt peiling og ikke minst SNAKKER dem NORSK .
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2008, 09:22:00 am av gmh »
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #18 på: februar 17, 2008, 01:00:06 am » |
|
noen som har bilde av t4 blokk som er orginal? klargjordt for t-1 kjøling? og og klargjordt for porsche kjøling<? skulle likt å se hva som blir gjordt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #19 på: februar 17, 2008, 16:20:37 pm » |
|
da er motoren åpnet.. allt ser jo bra ut inni der og den gikk fint rundt etter åpning... veiva er original, kammen sto det cwc på og noe mer men husker ikke er denne original..? råder og veiv ser ut til å være balansert og vekt justert.. tror ikke det er noe maskinering på blokka... borringen i blokka er ca 100mm Dette er originalt? er det noen som har no tips til oppsett eller anbefalinger til kam på en 2,1 med original veiv og 40 gassere? toppene ser originale ut også hva er original ventil str på 2 litern? det er kimset mellom topp og silynder og melom silynder og blokk og silynderne er filt hakk i mot ventilene...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #20 på: februar 17, 2008, 17:47:49 pm » |
|
Det finnes mange forskjellige motorkoder men det er to type blokker og de ser slik ut.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #21 på: februar 17, 2008, 17:54:32 pm » |
|
Maskinert for Porshe kjøling
|
|
« Siste redigering: februar 17, 2008, 22:10:36 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #22 på: februar 17, 2008, 18:18:47 pm » |
|
jepp sånn som den nederste er blokka mi maskinert... burde hatt porsche kjøling jeg da.... det er mikket til et avkapp av den originale oljepåfyllinga (for det er vel det det er?) som var delvis limt fast og delvis festet med brakketter som både ser og er jalla...
så konklusjonen er at jeg enten burde begynne med ny blokk om jeg skal ha type 1 kjøling eller gå til innkjøp av en porsche vifte....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bull
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #23 på: februar 23, 2008, 14:10:39 pm » |
|
ser ut som du må spare litt til porsche kjöling da mister 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #24 på: februar 23, 2008, 22:43:52 pm » |
|
jepp,,, kansje jeg skulle prioritere bil og motor tilbehør før motor!? har jo alltids 1500en i buggyen som jeg kan bruke til jeg får lurt ut no penger fra ferie pengene/svarte jobber hehe (ikke si noe til kona da gutter)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bull
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #25 på: februar 23, 2008, 22:55:45 pm » |
|
du kjenner meg,sladrer mer enn gjerne 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #27 på: februar 24, 2008, 01:25:55 am » |
|
selges?? vi har vel ikke bestemt det vel?? ordner motor vøtt det er ikke no problem....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|