trondber
Nybegynner

Innlegg: 2
Bosted:
|
 |
« på: desember 05, 2009, 18:40:34 pm » |
|
Hei Jeg har en boble 1500, 1967-modell. Starter greit om morgenen, uansett hvor kaldt det er. Men etter en kjøretur, når motoren har rukket å bli varm, er det vanskelig å få start på bilen igjen. Hva kan være feil? Hva kan gjøres? Mvh Trond - Trondheim
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #1 på: desember 05, 2009, 19:14:06 pm » |
|
hvordan er den vanskelig og få start på? slår den i mot da du drar den på starteren,eller må du dra den lenge på starten for du får start?? slår den i mot er det for høy tenning,tar det lang tid for den starter, så kan det vare att choken ligger på.att bensinslangene dine blir for varme,att ventilene er for trang justert! Flottør nivået feil osv, dette er bare noen ting som kan være galt!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: desember 05, 2009, 19:59:55 pm » |
|
Prøv å kjøyr sånn att den vert varm og stopp, og start som du seier, og den vil ikkje starta. Prøv så å pumpa eingod del gonger på gasspedalen før du vrir om tenninga!
Ved varm motor trenger bilen meir bensin for å starta, så då må du pumpa eindel, evt halda gasspedalen i botn mens du startar.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: desember 05, 2009, 20:03:45 pm » |
|
Prøv å kjøyr sånn att den vert varm og stopp, og start som du seier, og den vil ikkje starta. Prøv så å pumpa eingod del gonger på gasspedalen før du vrir om tenninga!
Ved varm motor trenger bilen meir bensin for å starta, så då må du pumpa eindel, evt halda gasspedalen i botn mens du startar.
Mine erfaringer sier det helt motsatte.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2009, 21:27:23 pm » |
|
Har samme "problemet" selv på min 67. Er vel slikt i mer eller mindre grad med bobler. Såfremt den ellers går bra er det to "tricks" en kan bruke: Halvvarm (butikktur): Trykk pedalen sakte inn mens du drar på starteren. Glovarm: Pedalen i bånn (ikke pump, hold den der) og dra på starteren. Slipper du pedalen går den halvautomatiske choken på, det vil du ikke når motoren allerede er varm. Tror jeg leste det i en vw-bok en gang. Fungerer i allefall udmiddelbart hver gang for meg Edit: Selvfølgelig, det beste er jo å finne ut hva som er galt, og justere det...
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2009, 21:31:08 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: desember 06, 2009, 01:28:33 am » |
|
Du skal ikke trenge å pumpe på gasspedalen for å få start på motoren, under noen omstendigheter. Ved driftsvarm motor - vri om nøkkelen og gi gradvis mer gass helt til den starter. Ved veldig varm motor kan det lønne seg å holde gassen i bunn fra begynnelsen av.
Choken går forøvrig ikke på ved varm motor - denne styres av et elektrisk element som varmes opp, og det kjøles ned mer eller mindre i takt med motoren.
Hvis problemet ditt er at motoren kan gå og gå og gå på starteren når motoren er varm og du f.eks har vært på butikken en liten tur - et kvarter eller så - bør du sjekke forvarminga til forgasseren. Er denne dårlig, vil du få startproblemer da. Alt av varmluftslanger opp til luftfilteret på forgasseren må være hele og på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: desember 06, 2009, 20:41:16 pm » |
|
Lenge siden du sjekka ventilene?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vwlilleblå
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: desember 09, 2009, 21:48:03 pm » |
|
Har hatt samme problemet med min 65 mod. og kjenner andre med samme problem. Jeg ble kvitt problemet ved å skifte tennplugger og stift i fordeler. Vær også veldig nøye med innstilling av tenning.... og åpningen på siften. Men etter en stund kom problemet tillbake. Det som viste seg var at det nesten ikke var åpning på stiften forde at knastaksling i fordeler var så ugjevn og slitt at den spiste opp den lille plastbiten som gjør at stiften åpner og lukker seg. Så når problemet oppsto, var det bak å justere åpning og ta en tenningsjustering. Så løsningen er nok ny fordeler i mitt tillfelle..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein.H
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord
|
 |
« Svar #8 på: desember 10, 2009, 00:52:33 am » |
|
Har hatt samme problemet med min 65 mod. og kjenner andre med samme problem. Jeg ble kvitt problemet ved å skifte tennplugger og stift i fordeler. Vær også veldig nøye med innstilling av tenning.... og åpningen på siften. Men etter en stund kom problemet tillbake. Det som viste seg var at det nesten ikke var åpning på stiften forde at knastaksling i fordeler var så ugjevn og slitt at den spiste opp den lille plastbiten som gjør at stiften åpner og lukker seg. Så når problemet oppsto, var det bak å justere åpning og ta en tenningsjustering. Så løsningen er nok ny fordeler i mitt tillfelle..
Akslingen som åpner stiften skal smøres med litt fett,da vil ikke den lille bakelitt knasten slites så fort ned. 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 92062314
|
|
|
vwlilleblå
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: desember 10, 2009, 16:01:36 pm » |
|
Ja, det er riktig det, fett har den fått ved skifte av stift men akslingen er så dårlig og stripete at den tar bakelitten. Resultatet blir problemer med åpning og vanskelig start. Av en eller annen grunn virker det som om startproblemet er størst ved varm motor,, og så blir boblo sur....Forgasser flyter over. og dett var dett og en dytt i hekken så pleier den å starte. Bare ett lite tips fra en lykkelig bobleeier.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|