KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« på: desember 30, 2008, 09:54:26 am » |
|
Hei For omkring eit-to måneder siden dro jeg og min far en tidlig regnfull morgen ut fra Oslo med ei svær henger på slep. Seks timer senere, litt forbi Kristiansand, var vi fremme i Mandal der vidunderet sto. To timer med studering gikk før vi snudde nesa hjemover igjen, men denne gangen med en bil liggenes tett i rompa vår hele veien hjem.  Jeg fikk altså en gammel vw 1300 67-modell med meg hjem den dagen. Er litt av hvert som må gjøres, men er i det minste for det meste rustfri. Har i allefall ikke funnet noe utbredt. Selger påsto dessuten at den var rustsveiset for farlig rust i fjor. Det som er litt spesiellt med bilen er at det er en august 66 modell som kalles en 67 modell. Den har altså deler fra begge modellene  (67 karosseri, 66 el-system 6v, 66 dørhåndtak, osv.) Det dukket som sagt opp litt av hvert å henge fingrene i. Noe jeg visste om, og andre ting jeg mistenker selger visste men ikke ville oppgi. Det ene som kanskje er verdt å nevne er at halveis på hjemturen fra EU-kontrollen, når jeg skulle stoppe for ett gangfelt, hadde jeg plutselig ingen bremser. Og da mener jeg ingen! Ting jeg skal/må gjøre før EU-godkjenningen i Januar er: - bytte bremsemasterpumpe (kjøpt) - bytte bremserør fra masterpumpe til bakbremser - bytte tromler, bremsebånd, og pumpe på bakbremsene.. puh... (kjøpt) - fikse blinklys, var koblet av da den påkoblet satt ut både horn, venstreblink og ryggelys... (fikset) - bytte øvere venstre bærekule (gjort) - justere nærlys/fjernlys - skiltlys lyser for svakt Dette blir nok et livsprosjekt/hobby, så ferdig blir jeg nok aldri. Men det som er sikkert er at jeg skal prøve å holde den så orginal som murlig. (er kanskje litt kjederlig av meg  ) Men for all del kom med tanker og innspill over ting som kan gjøres eller gjøres annerledes! Våt boble på henger: Jeg vet fremdeles ikke riktig helt om bilen var verdt det jeg gav for den, men spiller ikke så stor rolle da jeg er blitt veldig veldig glad i den allerede! Det er en bil med sjel  Kim
|
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: desember 30, 2008, 12:42:54 pm » |
|
kjempefin 67mod. Er nok ganske lik min. Du kommer nok til å bli kjempefornøyd.
Jeg prøver også å holde min nogenlunde orginal og jeg mener ikke det er noe kjedelig i det. Gleder meg til å se vidre på denne bilen, det er jo tvillingen til min
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #2 på: desember 30, 2008, 13:14:10 pm » |
|
gratulerer med KONGE boble  ser jo jækli bra ut i lakken og ser itte ut som om det er noe dårlig lakk heller på bildet 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: desember 30, 2008, 13:47:04 pm » |
|
Gratulerer ja!! Ser veldig bra ut!! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #5 på: desember 30, 2008, 23:01:04 pm » |
|
finfin 67 mod 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #6 på: desember 31, 2008, 12:17:07 pm » |
|
Tusen takk! Bare den hadde vært så fin i lakken som det ser ut på bildet  Det har desverre blitt flekket litt her og der, bla på venstre bakskjerm, som dere ser på bildet. Blir nok ikke det første jeg gjør, men har vel egentlig lyst å spandere på ett lakkstrøk både innvendig og utvendig. Og kan nok bekrefte at jeg beholder 6v'en, men ledningsnettet derimot, det skal jeg bytte helt. For øyeblikket befinner boblen seg omkring 1500 mil unna  , men kommer nok ut med ferske bilder av nypolert bil rett over nyttår 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #7 på: januar 04, 2009, 17:43:02 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2009, 17:46:03 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #8 på: januar 04, 2009, 17:56:48 pm » |
|
Denne bilen byr stadig på overraskelser! Mitt ett-kretsbremsesystem ble plutselig ett to-kretsbremsesystem  Fant det selvfølgelig ut først når jeg skulle montere den nye 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #9 på: januar 12, 2009, 21:40:18 pm » |
|
Finfin bil det der. Vi får gjøre Asker utrygt med en felleskjøring til sommern. To krets var option i 67
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #10 på: januar 15, 2009, 00:40:18 am » |
|
Takk takk. Og ja, ser frem til å få den ut på veien til sommeren! Og er i allefall noen skritt nærmere godkjenning siden sist. Har fått reparert og justert venstre framlys. og montert bremsemasterpumpe og rør langs tunellen. Røk selvfølgelig ett rør til... hadde visst satt seg en tanke etter 40 år  Forbred dere på mange rare spørsmål fremover!  : Jeg får ikke opp akselmutteren (36mm) høyre bak for å skifte trommel. Man må vel skru mot klokka for å løsne den? -eller er den gjenga motsatt pga roteringen? sitter ** fast!
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 00:22:07 am av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: januar 16, 2009, 23:25:49 pm » |
|
Er gjenga vanleg! Desse henger alltid veldig godt, og det skal dei! Det finst fleire verktøy for å ta dei av, blandt anna ein torque master! Men det skal gå med ein latmannsarm + ei lang røyr som du trer utanpå latmannsarmen!
Problemet er ofte att alt går rundt, som endå oftare skyldest att hjula er av, sånn att den myster bakkekontakten....
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #12 på: januar 17, 2009, 00:06:03 am » |
|
Et slikt verktøy løset problemet  spesial ''pipe'' som du setter latmans armen i og klapper til den med stor hammer http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9338
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #13 på: januar 17, 2009, 00:31:16 am » |
|
Takker så mye for svar! Jeg kunne jo ikke vente til i morgen så måtte bare løpe ut til bilen og prøve. Nå som jeg fikk vite retningen tørte jeg å ta i, men selv med 1,5 m arm satt den fryktelig. Men den måtte jo til slutt gi etter  Da er helgejobbingen reddet, kanskje jeg tilogmed har bremser til mandagen!? Var litt viktig, for er ikke mange dagene igjen til skilta ryker. Og igjen, takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #14 på: januar 17, 2009, 22:40:27 pm » |
|
Da var bremsene på plass. Masterpumpe, nesten alle rør, bremsesylindre, bånd og tromler bak er byttet. Eneste som ikke er byttet er selve tromlene foran. Nå gjenstår bare lufting av bremsene i morgen, og så får jeg se om jeg får en EU-kontroll time. Blir spennende hva de har å peke på denne gangen  Og rett etter disse bildene tok kameraet kvelden....
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 22:43:44 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #15 på: januar 17, 2009, 23:47:10 pm » |
|
Jeg dro på Biltema og kjøpte 36mm pipe -3/4" og tilhørende latmannsarm. Man bruker bare ikke 1/2" -overgang på denne. Denne slagnøkkelen gjør nok susen, spesielt hvis du bruker litt varme i tillegg. Opptil 100 grader i stålet.
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 23:49:42 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #16 på: januar 19, 2009, 17:19:41 pm » |
|
Gjorde det samme, kjell. funket utmerket!
Nå har jeg forresten bremser. Er litt luft igjen i systemet, men får luftet de skikkelig av fettereren min utdannet mekaniker for en billig penge som har skikkelig utstyr. Men nå er det i det minste ikke de store tingene igjen før eu-godkjenning.
Men har ett problem som jeg ikke merket når jeg kjøpte den... Jeg får ikke giret til første gir uten at bilen står HELT stille. Jeg vet eldre biler misliker å settes i første i fart (av god grunn), men kan ikke fårestille meg at marginene skal være SÅ små. Hva kan være galt? Hva kan en gjøre med det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: januar 19, 2009, 17:22:40 pm » |
|
Sånn med giret er det på 70modellen min 'og! Må bremsa heilt ned for å få han i gir... veit ikkje om det skal vera sånn eller ikkje... 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #18 på: januar 19, 2009, 17:33:52 pm » |
|
Problemet er nok at synkroniseringsringene er veldig slitt/helt oppbrukte etter 40 års giring fra første til andre uten ordentlig mellomgass. Prøv å bruke mellomgass/dobbeltclutching og se om det går bedre da!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #19 på: januar 21, 2009, 19:52:56 pm » |
|
Høres veldig fornuftig ut. Får prøve "mellomgass/dobbeltclutching" når det blir litt bart på bakken, har bare sommerdekk.
Så til 1000-kroners spørsmålet! Hvor vanskelig er det å bytte synkroniseringsringene i kassen? Regner med at både motoren og kassen må ut, men er det mye finjusteringer som må til når en monterer i sammen kassen igjen etterpå? Mye som må fingres med?
Jeg har som sagt aldri rørt denslags, men skal ha av karosseriet til sommeren for noe sveising og sjekking på "flyndra". Så det hadde vært hendig å kunne ta det samtidig om mulig. Har forøverig en fetter som mekaniker som kanskje kan gi litt håndsrekning. Nå hva tror dere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #20 på: februar 09, 2009, 21:03:43 pm » |
|
Gjett hva som til slutt kom igjennom EU-kontrollen med null feil!!! Så nå er det bare å humpe hjem igjen på de 40 år gamle piggkjettingene  Etter å ha improvisert med trearmlener før kontrollen, dumpet disse enderlig ned i postkassen. Morro før jeg så regninga!... er jo fine da  Nå er det bare å begynne å lage dørplatene, så blir'n fin. Noen som forresten vet hvor en får tak i synkroniseringsringene? Møller kunne ikke få tak i det...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #21 på: mars 29, 2009, 18:13:42 pm » |
|
Mens jeg venter på nye armlener, er det bare å ta fatt på rusten. Ja, for det er en del lakkrust.  Begynte under lykten, og har lagt på owatrol. Må skrapes over lykten, langs skjerm intill kaross, langs "takrennene", og skraplistene. Kan jo aldri bli pent  Meeen, hva gjør dere med rammen til baklyktene når de ser slike ut? Er hull i rammen både langs kanten og oppå. Tar dere fram glassfiberen, eller sveiseapparatet?!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #22 på: mars 29, 2009, 18:22:35 pm » |
|
Nye lyktehus er jo ikke noe problem å skaffe. mulig jeg har ett par liggende, du må jo lakke litt uansett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #23 på: mai 04, 2009, 00:50:03 am » |
|
Går ikke akkurat FORT framover, men noe er det alltids... Har lagd meg nye dørplater, da de gamle var relativt markspist av forrige eiere  . Så nå venter jeg bare på at de nye armlenene kommer i posten, sammen med skraplister og noen småting. Fikk forresten reservedekk fra skrotnisse. Utrolig raskt og billig! Og så har jeg fått satt sammen ei lita forsterker. Juksa litt ved å kjøpe ferdig printkort. Kjøpte feil kabinett, så ble fryktelig knapt med plass  Alt skal altså bli skjult, kan ikke ha noe moderne fjimsfjams i første øyensyn ;-). Så nå må jeg bare få bort dynamostøyen... Er forresten så mye lakkrust på høyre skjerm at jeg tror det blir hellakkering istedenfor denne "bare-stoppe-rust"-flekkingen. Du har vel ikke tilfeldigvis kommet over ett par lyktehus enda, Lid?  Sliter forøverig både med at to-trinns vindusviskeren bare har ett-trinn, og at det etter ti min blir sterk u-utholdelig eksos-lukt fra varmaparatet, atpåtil når spjeldene er lukket. Tenkte jeg fikk starte med en skikkelig motorvask og ta det derifra 
|
|
« Siste redigering: mai 04, 2009, 00:56:56 am av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #24 på: mai 04, 2009, 22:53:45 pm » |
|
Dette ser bra ut! Kult att du lager alt sjølv! "Vanlige" folk kjøper nye paneler, men du lager altså paneler og forsterker frå scratch!! Impressing!  Har sikkert nokon lyktehus til deg om du skulle trenge det!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #25 på: februar 12, 2010, 01:16:27 am » |
|
Da tenkte jeg at det var på tide å gjøre dette mer til en prosjekttråd. Har lenge hatt problemer med olje og bensinlekasjer, så planlagte at jeg skulle overhale motoren over vinteren. Nå har jeg aldri rørt ved en boblemotor før, så har ikke peiling på hva jeg driver med  Vel, til nå har det kun vært demontering, så det er først nå avgjørelsene må tas. Synes forøverig veldig mye satt urovekkende løst. På en annen side er det minimalt med slitasje på oljepumpelokket, ingen slitasje fra kulelager på blokk, og målt klaring mellom råder innenfor godtatte verdier. Nå skal jeg først å fremst vaske blokka grundig først, så får vi se... Kommer nok til å komme med en haug av spørsmål, så da sier hjertelig takk for all den viten dere vil dele med meg 
|
|
« Siste redigering: februar 12, 2010, 01:20:09 am av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #26 på: februar 12, 2010, 01:19:37 am » |
|
.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #27 på: februar 12, 2010, 16:09:36 pm » |
|
Da tenkte jeg at det var på tide å gjøre dette mer til en prosjekttråd. Har lenge hatt problemer med olje og bensinlekasjer, så planlagte at jeg skulle overhale motoren over vinteren. Nå har jeg aldri rørt ved en boblemotor før, så har ikke peiling på hva jeg driver med  Vel, til nå har det kun vært demontering, så det er først nå avgjørelsene må tas. Synes forøverig veldig mye satt urovekkende løst. På en annen side er det minimalt med slitasje på oljepumpelokket, ingen slitasje fra kulelager på blokk, og målt klaring mellom råder innenfor godtatte verdier Dette tror jeg du klarer meget fint. Alltid gøy å se på tråder av mennesker med sterkt pågangsmot  Kjøp deg How to rebuild-boka så står alt der. Toleranser og alt, bilder og forklaringer. Lykke til Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #28 på: februar 26, 2010, 01:47:39 am » |
|
Tusen takk, det er godt å høre!  Kjøpte faktisk den boken i fjor en gang, uten den hadde jeg nok aldri turt å gå i gang  Nå har jeg vasket blokka gang på gang i mange dager, så nå er den levert til linjeborring hos selveste "Jee" på forumet. Blir spennende å høre hva han har å rapportere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #29 på: februar 26, 2010, 01:55:14 am » |
|
I dag (eller bedre sagt "i går") gikk jeg i gang for å rense og bytte ut pakninger i forgasseren. Så dagen, som alle andre dager med denne overhalingen, har gått til å vaske, vaske, og igjen vaske... Men bra ble det nå til slutt. Så da håper jeg bare på at den er blitt tett og at den faktisk fungerer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|