KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: februar 13, 2010, 11:27:04 am » |
|
Må bytte lager på en turbo jeg har her (faktisk 2 stk) og det er faktisk noe man kan gjørra sjæl på bl.a disse type turboer som er basert på T3 lagerhus. Da de så langte jeg har sett/funnet ut, så er delene balansert hver for seg Er de balansert sammen er det som regel merker på mutter og compressorhjul. Turboene her er en T3/t4 hybrid turbo og en mindre tass TB03 fra en SAAB. trenger ikke mye verktøy heller. T3/T4 turboen har begynt å lekke olje som igjen fører til blå røyk. Man kan kjenne på akselen att den har slark "sideveis" eller axielt slakk. da er bl.a.thrustlageret slitt.
Begynner med å demontere Compressor huset hvor man kan se rester etter olje som har kommet inn i compressordelen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: februar 13, 2010, 11:30:21 am » |
|
så kan man skru av compressorhjulet De fleste har vanlige høyre gjenger , men noen har venstre/links. se på gjengen før du skrur. dennen hadde 12 kant mutter på både compressor og turbin hjul
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: februar 13, 2010, 11:32:20 am » |
|
baksiden av compressorhjulet som man kan se fresing etter balansering.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: februar 13, 2010, 11:38:52 am » |
|
så plukke av baksiden til compresordelen såm kommer man inn i det aller helligste... hvor glidelager, thrustelager og tetninger kan sjekkes og byttes. thrustelageret består av en "collar"/krage som sitter på akselen og en messing klump.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: februar 13, 2010, 11:44:27 am » |
|
så kan man dytte eller presse ut akselen ut av lagerhuset. fordi "collar"/krave delen til thrustelageret kan sitte tight på akselen. da får man ut dette som er aksel med turbine hjul i en del.
TB03 til venstre og T3/T4 stage 3 hjul til høger.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: februar 13, 2010, 11:45:37 am » |
|
sammenligning av compressorhjula
TB03 til venstre og T3/T4 til høyre
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: februar 13, 2010, 11:49:51 am » |
|
her er tetningsringene på akslene. samme prinsipp som stempelring 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: februar 13, 2010, 11:53:41 am » |
|
nærbilde av thruste lageret . som viser slitasje Deluxe. denne turboen er kjørt med restriktor som jeg i senere tid har funnet ut ikke skal brukes på turboer med vanlige glidelager... håper det er årsaken 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: februar 13, 2010, 11:56:33 am » |
|
det nye lageresettet har 360 graders Thrust og må da være delt. da man må tre på lageret mot det andre 270 grader som man kan skyve innpå pga åpningen i lageret. 360 graders skal i følge kjennere gi bedre thruste funskjon..
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|