RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« på: desember 28, 2009, 14:35:32 pm » |
|
Dumpet over denne franske åpningen... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148 Kanskje trengs det ikke dyre turbopreppede Dellortoer eller innsprøytning for å komme i gang? Trenger en virkelig bare å være litt kreativ og nevenyttig? Men jeg stusser litt på om dette er en safe løsning, den store skrekken er at trykket blåser forgasseren til pieces og sprøyter bensin rundt i motorrommet. På den andre siden er det jo særdeles billig... Har aldri lært fransk på ordentlig, kanskje det er på tide med et linguaphon-kurs? "We actually do have some resusts...
1600cc ran that day @ about 138hp with a torque of about 225NM. Sonce then, the carburetor evolved in both size, jets and design. As well as the manifold. We expect that engine to be around 150hp now.
Just a lil' reminder, the engine is a stock VW engien with only a Engle100 camshaft. I mean no crank, no pistons, no head work, no nothing. Just a camshaft. If that engine was set up with a counterweight crank, light rods, a better camshaft such as a TCS10, forged pistons, head work (such as valve job, ports...) it'd probably develop more hp than what we got. The difference between such engine in a N/A design compared to a stock 1600 is know of almost everybody. Imagine what it could do once turboed.
Carb is a stock 34pict Solex modified to tun without the stock venturi. carb runs as if venturied in 34mm. Carb has been sized up to 36mm. To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is smooth and progressive all around in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed. Engine gives @ 2500 the same power and torque as the original stock N/A 1600 @ its best. Then both torque and power increase up to 225NM and 138hp @ 4500rpm. Trials have not been made over 5k rpm sine the crank and sth sliding parts are stock. No doubt that the same engine with a tune up as mentionned above would run over 5500rpm.
We have a 2110cc engine running with the same carb and a T3 turbo. But it does not have been dynoed yet. On the other hand, if you'd ever come to open that car's deck lid, you'd be surprise to find well...nothing. The turboed 2110cc looks like a stock 1600cc VW engine in a stock car. Everything has been camouflaged in the stock pipes, tinware and filter.
A complete recap will be done in English there: http://german-flat-wsl-fun.skynetblogs.be/"Dyser og pakninger: http://myworld.ebay.de/carbs_and_parts/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: desember 28, 2009, 15:48:16 pm » |
|
Dette hadde vert morro å prøvd! Ser jo ikkje så vansklig ut heller...nesten
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2 på: desember 28, 2009, 16:09:27 pm » |
|
hmm. Fikk veldig lyst til å teste noe slikt. Har en KKK K04 liggende. Den trenger litt overhaling men delene koster bare 500kr på ebay.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #3 på: desember 28, 2009, 18:24:57 pm » |
|
dette har eg utført på en std 1600. bremset til 114hk. på 1 bar med standerd innmat og kam.. forgasser må foranres litt. eg tok og borret ut litt der som aksel går gjennom gasser og satte i oringer. så en slipper bensin damp ut der noe en ikke vil ha.. borret og opp main jet dyse til 140. dette funket meget bra...  drar som en stor motor og godt moment i den..kjør på folkens turbo ruler:) litt bilder.. slik var det under prøving.. etter dette så ble den tatt ut og lakket opp + ny dynamo..  ser eg må legge til litt her... har ikke skrevet hva eg gjorde med tenning, der satte eg på en dobbelt virkende vakum klokke. med orginal så hadde eg tennings bank på 0.4-5 bar.. ved dobbelt virkende klokke så klarte eg holde kontroll på tenning opp til 1.1 bar... (i det meste laget)  vakum klokke kommer fra en wbx motor...
|
|
« Siste redigering: januar 10, 2010, 11:43:48 am av jalokoey »
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #4 på: desember 29, 2009, 10:45:15 am » |
|
Aiai! Hvilken turbo brukte du til roadsteren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #5 på: desember 29, 2009, 11:22:45 am » |
|
brukte en turbodiesel turbo. som står på en 1600 diesel. liten sak. står i volvo v50 og peugot sin hdi motorer. liten ogspolet opp raskt. hadde fult ladetrykk på ca 1800 omdr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #6 på: desember 29, 2009, 11:24:42 am » |
|
Litt ála Jørn sitt prosjekt altså? Hjemmelaget grenrør? Gjerne flere bilder og mere info om dette!;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #7 på: desember 29, 2009, 11:41:51 am » |
|
ja er hjemme laget grenrør..litt alla knasten sin turbo ja men ikke ang gasser han har jo sprut.. bygget om et grenrør med med stor flens. laget ny flens der stinger skal festes for eks.. laget en rør bit der og opp til turbo. .. olje retur satte eg i toppdeksel siden turbo sto så høgt at olje hadde fall. og olje inn via en t stykke. ved olje trykks giver. det fine med denne måten er at når eu tidkommer er det og løsne to olje slanger ta vekk slanger til forgasser og di tre skruer på manifold så er turbo av. sette på vanlig bakpotte så er en klar for eu  grunn til at eg bygget om grenrør var for og få bedre plass til turbo. dette oppsette er så enkelt at alle mine bobler i fremtiden kommer til og ha turbo. da det settes sammen på en kveld om alle deler er på plass.  har ikke så mykje bilder av selve bygging.. slik bygg er i chepo utgave med meget positiv resultat siste bilde er av motor prosjekt eg holde på med nå.. det er en 2.1 wbx me t3 eksos med ar 60 hus på luft. denne blir med megasquirt og sprut seff. og skal inn i notchback som eg holde på med for tiden:) blir sjef til sommeren det..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
willbjo
Nybegynner

Innlegg: 1
Bosted: Finnøy
Volksrod
|
 |
« Svar #9 på: januar 03, 2010, 23:28:17 pm » |
|
dette såg interessant ut, har 2 stk helt nye lavtrykks turboer liggende til opel combo 1300...  noe som vil selge meg ei boble ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: januar 04, 2010, 08:11:00 am » |
|
intressant lesing.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Frode
Supermedlem
    
Innlegg: 973
Bosted: Ås
|
 |
« Svar #11 på: januar 09, 2010, 18:33:37 pm » |
|
Hadde vært fint med en turbo tråd på en std 1600 motor............virker som dette er en billig form for trimming???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #12 på: januar 09, 2010, 21:01:58 pm » |
|
det kommer; jeg skal bolte en turbo på en 1600 motor med doble solex gassere siden det er det jeg har liggende, noen som vet hvordan dette kommer til å gå. turboen er fra en opel cadet 1,6 liter 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: januar 09, 2010, 21:20:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #14 på: januar 09, 2010, 21:40:50 pm » |
|
ja har fult med den tråden din nøye, du er genijal på det greiene der og er no lignende jeg skal gjøre, men jeg skal bare overhale motoren og bygge meg et grenrørsett og bolte det på. ikke no elektronisk tening ;P men hvor mange bar tror du motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #15 på: januar 10, 2010, 11:46:17 am » |
|
har reddigert litt i tekst lenger oppe hva eg gjrorde for og ha kontroll på tenning:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #16 på: januar 10, 2010, 14:48:40 pm » |
|
noen som har en 1600 eller 1500 motor i asker bærums område de ikke trenger? tlf:97779401
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: januar 10, 2010, 14:52:31 pm » |
|
har reddigert litt i tekst lenger oppe hva eg gjrorde for og ha kontroll på tenning:)
hei begrenset du nedtrekket noe?? hvor langt ned på tenningen havner du under ladetrykk??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #20 på: januar 10, 2010, 23:14:08 pm » |
|
har reddigert litt i tekst lenger oppe hva eg gjrorde for og ha kontroll på tenning:)
hei begrenset du nedtrekket noe?? hvor langt ned på tenningen havner du under ladetrykk?? gjorde ikke noe med tennign uten om den dobbelt virkende klokka. målet alldrig hva tenning ble med fult trykk. ble ikke noe tennings bank hverfall. satte tenning på 5 grader ved tomgang. hvordan går det med ditt prosjekt knasten? hadde nok muligens klart hentet mer med enda mer kontroll over tenning..? hvem vet...funker bra gjør det så den blir som den er:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #21 på: januar 10, 2010, 23:21:54 pm » |
|
motor står uten bil fortiden, skal sjekke hva tenning er ved 1 bar neste gang den er i bil  men blir nok en stund til.. må bli ferdig med notch før den tid... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|