april 26, 2024, 08:47:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 4WD?  (Lest 4181 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: januar 03, 2010, 14:30:03 pm »

Hvilke krigsmodeller ble levert med 4wd?
Finnes det noen bilder av girkasse, akslinger, transferkasse osv? Var det diffsperre på disse? Høy/lavgir?

Opplys meg være så snill Glad

Tusen takk!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: januar 03, 2010, 15:00:54 pm »

Noen få bobler ble produsert med 4 X W. og selvfølgelig var schwimmwagen type 166  årsaken til VW utvikling av 4 X W. Den skulle trekke seg opp av vannet. Den har automatisk diffsperre foran og bak men også høy og lavgear.
 
Bobla, type 87 hadde 4 X W som kunne sjaltes ut og inn. Ikke ekstra lavgear men reduksjonsboksene bak giret generelt ned. Den var å anse som en prototype, ikke helt utviklet og heller ikke spesielt driftsikker etter min mening.

På klubbsiden til VSN finner du litt info. også adressen til VW 166. com. som er et internasjonalt  veteranforum for de eldste VW. Der er det mere info og hente.

Bilde under, en orginal differensial foran, utviklet til boble type 87. Den hadde noen få endringer i forhold til Schw. utak til sped. drev og bremsewirer etc.

Bilde nederst. Her er gear-kassa til 166 med sperre, lang klutsj-aksel til lavgear, lang kubbe til uttak 4 X W. Drev til lavgir og det ytre huset er ikke montert på bilde. Kassa var tilsvarende for type 87 men uten lang klutsj-aksel for lavgear men med lang kubbe for 4 X W. Tar litt forbehold om små endringer, da de prøvde litt forsjellige løsninger på prototypene.
Jeg legger ikke inn flere bilder her da jeg sliter med formatet og riktig piksel til dette forumet.

I de siste har det kommet opp flere bobler og faktisk kubel med 4 X W. De er trolig mix laget med div. u-orginalt + orginaldeler og div. karoseri. Noe som jeg kaller kopibiler. Men noen få orginale bobler med 4 X W påståes skal være bevart. Men vi får se om disse påstandene kan bekreftes videre fremmover når det gjelder fakta og doktumentasjon rundt ophavet. I alle fall står en orginal boble med 4 X W i VW fabrikkens museum.


* Boble 4 X W.jpg (246.97 KB, 344x245 - vist 606 ganger.)

* Geark. 4XW.jpg (241.73 KB, 358x230 - vist 566 ganger.)
« Siste redigering: januar 04, 2010, 20:35:33 pm av svenole » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 03, 2010, 17:43:11 pm »

Takk for info Sven Ole Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!