MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« på: januar 03, 2010, 16:50:03 pm » |
|
Blir ikke helt klok på hvordan dette staget skal monteres.  Noen som bruker det, og hadde giddet å ta et bilde eller to? Morten
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: januar 03, 2010, 17:36:31 pm » |
|
Her er et bilde, mulig det ikke hjelper allverdens.. Skal sjekke om jeg har noen fler;  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: januar 03, 2010, 19:16:43 pm » |
|
Sikkert ikke bedre dette men... Du ser jo litt av monteringen...
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #3 på: januar 04, 2010, 00:00:09 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: januar 06, 2010, 22:00:31 pm » |
|
Takker, fant ut av det 
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: februar 20, 2010, 15:13:38 pm » |
|
Vanlig å måtte korte ned på gasswiren ved bruk av dette staget? Prøvd å justere stagene, men ser likevel ut til at wiren er for lang  Morten
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: februar 20, 2010, 15:32:05 pm » |
|
Hos meg ble wiren også for lang - skruen som låser klemmer på selve wiren og ikke hylsen.
Det var på std 1600
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haug57
Supermedlem
    
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: februar 21, 2010, 01:30:27 am » |
|
Problem her også med for lang wire, så tydelig at det er noe som går igjen. Jeg vurderer og bygge om hele mekanismen litt for å få det til og passe bedre. Litt skuffet over at det ikke er mer nøyaktig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #9 på: februar 21, 2010, 15:17:52 pm » |
|
Kjøp universalwire. Den klippes til rett lengde, og så setter man på en endehylse selv. Dette er supert til CSP stagsatsen.. Unneberg har sånn.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: februar 21, 2010, 23:46:37 pm » |
|
Er også enig i at det er en dårlig side ved produktet - samt lengde på stengene virker av og til å være på grensen til å komme til kort selv med orignale motorer. Mange har visstnok også hatt problemer med at kulene som stagene festes i ikke sitter godt nok men slingrer. (de på gasser-armene).
Ellers er løsningen veldig bra - men jeg har dessverre hatt noen dårlige erfaringer med CSP i det siste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: februar 22, 2010, 12:14:40 pm » |
|
Etter litt jussing av stagene ser det ut til at gasswire er lang nok, men får evt korte den ned om det viser seg at det er feil. Største problemet no er at gassen henger. Blir ikke nok "spenn" til at gassen går helt i retur.
Har smurt opp wire, og det hjalp litt. Men er ikke bra nok. Tips å komme med her?
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 22, 2010, 12:17:28 pm » |
|
Går spjeldene på gasseren fritt? Stengene kommer ikke borti noe? Det er det første som må sjekkes.
Deretter: har du den "ekstra" returfjæren på senterdelen av staget?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #13 på: februar 22, 2010, 13:27:03 pm » |
|
Jeg måtte ha den ekstra fjæra på staget mitt. Dessuten en ekstra sikkerhet i at gassen ikke henger seg i bånn...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: februar 22, 2010, 13:29:17 pm » |
|
Går spjeldene på gasseren fritt? Stengene kommer ikke borti noe? Det er det første som må sjekkes.
Deretter: har du den "ekstra" returfjæren på senterdelen av staget?
De to første er ok. Ekstra returfjær? Fulgte ikke med noen fjær til mitt stag.. Bilde? hjemmemekk?
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: februar 22, 2010, 13:30:37 pm » |
|
Det er en CSP-del. Virker som om man fant ut etterhvert at det trengtes - men selges separat. Kikk på CSP-sidene så finner du den fort. Kan sikkert finnes tilsvarende i hjemlig jernvarebutikk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: februar 22, 2010, 14:23:09 pm » |
|
Det er langt bedre med fjær ute ved gasserarmen etter min mening. Men den må sitte på den siden av gasseren som armen sitter (og ennå viktigere , der stoppen for armen er)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #18 på: februar 22, 2010, 19:05:25 pm » |
|
Det er langt bedre med fjær ute ved gasserarmen etter min mening. Men den må sitte på den siden av gasseren som armen sitter (og ennå viktigere , der stoppen for armen er)
Det skal jeg nok si meg enig i, det er nok lettere å justere gasserne synkront også med fjæra ytterst på armen på gasserene. Fjæra mi er en CSP del. Til opplysning så har jeg brukt mitt i mange år nå og kommer aldri i livet til å bruke en "hexbar" igjen, CSP staget er suverent, vel og merke etter litt mods... Mitt måtte jeg bende armene, som går til festet av vaieren, litt oppover slik at vaieren gikk mer rett ut av hylsa og bort på staget. Og vaieren er selfølgelig for lang, det er uansett helt vanlig på doble gassere uansett. Jeg har justert staget slik at det har ca akkurat like mange graders vinkel til begge sider iforhold til midten av blokka. Da var stagene ut til gasserne passe lange. Jeg har IKKE offsett på innsuga mine, dvs at de er helt like og den venstre kan benyttes på høyre side og viseversa... Nesten alle innsug som selges sammen med gassere i sett har offset inbiller jeg meg. Dette gjorde at jeg måtte bryte litt på armen som kula sitter på, på den høyre gasser'n, for å få staget til å gå klar av dynamofoten. Etter skikkelig innstallasjon har jeg ikke behøvd å synkronisere gasserne på staget på lange tider. Håper du får det til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #19 på: februar 22, 2010, 19:36:34 pm » |
|
Hei,
+ enkel justering og synkronisert + rimelig + lett pedal + cleanere look i motorrommet
- trenger tweaking og bending - En motor utvider seg når den blir varm, det gjør ikke staget. Ergo, turtallendring
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #20 på: februar 22, 2010, 20:08:51 pm » |
|
Bittelitt turtall endring på tomgang på påregnes ja... men det er så lite så, dessuten med varm motor skal det ikke kjøres på tomgang... da skal det gasses  Man kan jo se på det sånn også at man kan justere litt høyere tomgang på kald motor, som en kaldstart å regne... så detter den perfekt ned når den blir varm 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #21 på: februar 22, 2010, 20:48:25 pm » |
|
Jeg borret et lite hull i armen der wire er festet, og et lite hull i kanten på generatoren. (Har sånn type med innebygget laderegulator) Den har jo en sånn fin fals på enden ved reimhjulet. Mellom der spente jeg opp ei lita fjær. Den dro armen fint tilbake, og pedalen ble passe lett.. Skal ha sånn på nymotoren også, så blir nok samme løsningen igjen..  Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #22 på: februar 22, 2010, 23:12:53 pm » |
|
Takker for svar!  Da er det å montere fjær, jusse stag, sykronisere++ som gjenstår..heheh 
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #23 på: februar 23, 2010, 01:46:12 am » |
|
Om man setter opp staget for "Push" (snudde gassere) så får man ikke turtallsendring... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #24 på: februar 23, 2010, 07:43:27 am » |
|
Fortell fortell... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: februar 23, 2010, 08:53:07 am » |
|
Da strekkes vel bare stagene av utvidelsen til motoren - de får ikke lov til å bevege seg før de dytter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: februar 23, 2010, 10:21:45 am » |
|
Ved utvidelse ligger armen mot stoppen på gasseren, så når gasseren blir med topp og sylinder utover ved oppvarming, så ligger fortsatt armen mot stoppen, men trekker med seg gass staget noen mm. Gass stagene vil vri navet litt i rettning av "gi gass", og du får litt lavere gasspedal ettersom wiren blir litt slakkere... En tilleggs bonus er at stagene går fint klar av dynamofoten. Funker fint på min.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|