Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« på: januar 06, 2010, 00:53:53 am » |
|
Hei! Prøver å få min bensinvarmer til å fungere. Det trengs jo virkelig i disse dager...  Er en 12V Eber i en 1968 t-1. Har byttet alt av bensinslanger, fått pumpa til å tikke, vifta går og glødepluggen blir varm. Har likevel to problemer: 1. Får ikke noe bensin i systemet, pumpa tikker for fort og ikke så rolig som den skal når det er bensin i systemet, ser noen mener det må være en viss mengde bensin i tanken, hvor mye er i såfall det? Tipper jeg har ca 1/4 tank nå, er det for lite? 2. Varmeren er ikke brukt på mange år og jeg er derfor usikker på hvor jeg skal koble den til strøm, har til nå bare brukt en tilfeldig tilkobling (tror det var på sikringen til kjørelyset), men dette resulterer i at sikringen går etter kort tid. Noen som vet hvor det er meningen at den skal kobles til?
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2010, 01:14:27 am av Kongen »
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #1 på: januar 06, 2010, 11:53:20 am » |
|
sett utgangen på pumpa opp i ei tomflaske å se om pumpa gir bensin i det hele tatt kan være ventilene i pumpa som er grodd fast og visst det er den gammle type pumpe.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2010, 23:48:20 pm av 1303SS »
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #2 på: januar 06, 2010, 22:24:01 pm » |
|
Det kan også hende at bensinslangen i tanken din har blitt spist opp av bensinen eller er for kort inne i tanken. Jeg har alltid måttet bytte på mine B2.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: januar 07, 2010, 00:07:00 am » |
|
Takk for tips, sjekket slangen i tanken.... den så hel ut, men bør kanskje byttes uansett. Mistenker at det er pumpa som spiller meg et puss. Når den går virker det som om den blåser ut i begge ender. Lurer på å bare bytte pumpa. Leste at noen hadde byttet til biltema pumper, kan jo være verdt et forsøk. Må jo få bilen klar til Fun Run! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #4 på: januar 07, 2010, 01:34:30 am » |
|
Ta ut pumpen og legg den i Diesel over natten, det gjorde jeg og siden har pumpen fungert perfekt.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
smeen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #5 på: januar 07, 2010, 11:35:23 am » |
|
Takk for tips, sjekket slangen i tanken.... den så hel ut, men bør kanskje byttes uansett. Mistenker at det er pumpa som spiller meg et puss. Når den går virker det som om den blåser ut i begge ender. Lurer på å bare bytte pumpa. Leste at noen hadde byttet til biltema pumper, kan jo være verdt et forsøk. Må jo få bilen klar til Fun Run!  Hvis pumpa blåser begge veier fungerer ikke tilbakeslags mekanismen, Demonter alle slangekoblinger på pumpa, Du skal finne små runde plater som skal åpne og lukke for bensin inne i hylsa, hender disse er irret fast hvis varmeren har vært lenge i dvale. Trekk ny kurs fra batteriet da varmeren trekker en del. Mvh: Øyvind
|
|
|
Loggført
|
Øyvind Solberg Fjelly 1820 Spydeberg Tlf:95 46 40 21
Selv små ting tar tid......
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #6 på: januar 07, 2010, 12:05:53 pm » |
|
Har du justert bensinpumpa riktig? Det er også en stift der som skal stilles inn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: januar 07, 2010, 15:21:09 pm » |
|
Mye bra tips her nå, takk for det!  Skal prøve ut litt mer i kveld, er ganske sikker på at pumpa er stilt inn riktig, men kommer til å demontere hele pumpa igjen i kveld for sikkerhetsskyld. Tenkte også å prøvekoble den direkte til batteriet og se om det er noe mer futt i den da. Ta ut pumpen og legg den i Diesel over natten, det gjorde jeg og siden har pumpen fungert perfekt.
Mener du at jeg skal legge hele greia i diesel? Hva hjelper det for?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #8 på: januar 07, 2010, 16:04:39 pm » |
|
Var VW Viker i spydeberg som anbefaldte meg og legge hele pumpen i diesel for og få løsnet delene som hadde satt seg fast inne i pumpa. men min pumpe er helt lokket og er umulig og demontere, går heller ikke an og justere bensinmengden på den, er kansje en annen type pumpe på 1302, min pumpe sitter montert under bensintanken på torpedveggen.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #10 på: januar 07, 2010, 16:30:26 pm » |
|
Hadde vært morro om du gir tilbakemelding om hvordan det går med Eber'n 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: januar 07, 2010, 23:22:20 pm » |
|
Hadde vært morro om du gir tilbakemelding om hvordan det går med Eber'n  Tilbakemelding skal bli!  Etter noen timer i garasjen i kveld fikk jeg omsider pumpa til å pumpe bensin. Det viste seg at det var den morkne pakningen i bensinfilter/vannutskilleren som gjorde at det ikke ble tett og derfor ikke noe vakum. Deretter bar det en tur ut, turte ikke å starte den opp inne i garasjen. Sannelig starta den ikke og det kom til og med varmluft, jeg var superhappy helt til jeg så litt nærmere på Eber'n. Det viste seg at det lakk bensin fra pumpa, ser ut til at det kommer ut mellom loket (det svarte) og metallet. I tillegg så var det litt bensin som rant (veldig lite) ned fra Eber'n og ned på eksosen. Det er jo et sted jeg absolutt ikke vil ha bensin, så jeg stoppet den umiddelbart. Synd, for da hadde det akkurat begynt å komme varmluft inn i bilen... Så da kommer dagens oppdaterte spørsmål, noen som vet hva jeg kan gjøre for å få pumpa tett? Og også Eber'n?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #12 på: januar 08, 2010, 00:28:12 am » |
|
Du kan jo dra til Biltema og kjøpe denne pumpa. Eller så kan du kjøpe den på nett. Den er litt større enn den du holder på med nå. Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: januar 08, 2010, 00:53:13 am » |
|
Du kan jo dra til Biltema og kjøpe denne pumpa. Eller så kan du kjøpe den på nett. Den er litt større enn den du holder på med nå. Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228)
Har tenkt tanken, men skjønner ikke helt hvordan den kan passe. Syns det høres mye ut med 130 l/h, men mulig det går an å regulere? Bør vel uansett prøve, synd å gi opp når man er så nærme... Er jo fremdeles en mekke dag før Fun Run! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #14 på: januar 08, 2010, 15:14:59 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: januar 08, 2010, 15:17:16 pm av hovdingen »
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #15 på: januar 09, 2010, 14:38:16 pm » |
|
Så da kommer dagens oppdaterte spørsmål, noen som vet hva jeg kan gjøre for å få pumpa tett? Og også Eber'n? [/quote] jeg ville byttet til en annen tilsvarende pumpe.Hvor på varmeren lekker det bensin? visst det lekker fra trykkregulatoren kaster du den for den lar seg ikke reparere uten nye deler som ikke er å få løse.Da må du bytte regulator helst med en du vet virker for de har en tendens til å bli harde i gummien inni da er det enten fullt trykk eller ikke trykk ut på dysa.Dette har jeg prøvd,det blir jekla varmt en stund når varmeren får fullt trykk.Jeg smelta noen slanger og.Får du tak i en trykkregulator som virker må den justeres inn rett før du bruker varmeren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kongen
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: januar 09, 2010, 23:47:14 pm » |
|
jeg ville byttet til en annen tilsvarende pumpe.Hvor på varmeren lekker det bensin? visst det lekker fra trykkregulatoren kaster du den for den lar seg ikke reparere uten nye deler som ikke er å få løse.Da må du bytte regulator helst med en du vet virker for de har en tendens til å bli harde i gummien inni da er det enten fullt trykk eller ikke trykk ut på dysa.Dette har jeg prøvd,det blir jekla varmt en stund når varmeren får fullt trykk.Jeg smelta noen slanger og.Får du tak i en trykkregulator som virker må den justeres inn rett før du bruker varmeren.
Satser på å skaffe meg en ny pumpe, har gitt opp å gjøre noe mer med den. Det ser ut som om det renner noe (veldig lite) ned på eksosen der eksosen går ut av Ebern, men det er vel ikke der trykkregulatoren sitter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|