mai 05, 2025, 00:35:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: lakk av motor  (Lest 2980 ganger)
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« på: januar 06, 2010, 14:09:29 pm »

hei når man skal lakke motor deler brukere dere grunning eller primer før motorlakk?Hæ eller bare motorlakk??

Loggført

nesligaen vw klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: januar 07, 2010, 00:00:04 am »

Er det blokka eller kjøleblekka det er snakk om?

Klua er å få ting REINT før noko som helst lakking! Kjøleblekk etc er det ein fordel å få sandblåst før lakking..

Skal du gjera lakkinga skikkeleg så bruker du grunning, men det står gjerne på sprayboksen kva du bør bruka til underlag. Sjølv har eg god erfaring på kjøleblekk med denne metoden:
1. Sandblåsing
2. SaBesto/Würth Heft grunning plus (eller noko i den duren)
3. SaBesto/Würth Silkeblank svart (Eller noko i den duren..)

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #2 på: januar 07, 2010, 00:16:29 am »

tenkte på alt egentlig.. alt blekke rund a bruker du motor lakk eller vanlig lakk
Loggført

nesligaen vw klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: januar 07, 2010, 00:51:15 am »

Ja eg bruker vanleg lakk på kjøleblekk.. Veit ikkje om det er så mykje forskjell på motorlakk enn vanlig lakk... sikkert samme stoffet og ant navn(som vanlig) Øyerulling Men mulig ein føler att det er meir "rett" å lakka ein motor med motorlakk..

Sylindarane kan du lakka med varmebestandig lakk på kjøleribbene,, Ellers er det berre å stå på Glad

Og det er alltid ein fordel å lakka med ein gong ein startar på ein overhaling, fordi spraylakk krever veeldig lang tid for å herda skikkeleg, vist ikkje så skraper du av lakken berre du svipper over den med ein fing.. det har eg og erfart, så om du lakker alle deksler i starten så er dei herda skikkeleg til dei skal monterast Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2010, 01:11:29 am »

Trodde det var litt fy-fy å lakke motorblokk og sylindere pga varmedispersjonen og termiske egenskaper i materialet??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: januar 07, 2010, 01:14:01 am »

Nei ville ikkje ha lakka blokka, med mindre det er med super hightech maling,, men sylindarane skal ikkej vera noko problem å lakka med varmelakk! Ivertfall ikkje på ein orginalt eller relativt lite trimma motor!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2010, 09:53:39 am »

Nei ville ikkje ha lakka blokka, med mindre det er med super hightech maling,, men sylindarane skal ikkej vera noko problem å lakka med varmelakk! Ivertfall ikkje på ein orginalt eller relativt lite trimma motor!

hm. jeg ville tenkt nøyaktig motsatt. kunne godt lakka blokka, men ikke sylindrene pga varme.

men, det er meget begrenset hva jeg har overhalt motorer. kun demontert, aldri montert  Osteaktig
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #7 på: januar 07, 2010, 10:53:36 am »

Et lite eksempel som er diskutert her tidligere:

Nye sylindere uten lakk og rust kjøles best.
Lakkerte sylindere kjøler ca 2% dårligere.
Rustne sylindere (som de alltid blir etter litt bruk) kjøler ca 5% dårligere.
Prosentene her er bare tatt ut fra hukommelse og trenger ikke å være korrekt, men det var gjort en test av dette og rekkefølgen på kjøleeffekt stemmer..

Blokker har jeg også lakkert hvis de har vært så stygge at lakk var eneste mulighet for pent motorrom. Ingen problemer med dette så lenge blokkdelene blir lakkert før montering/sammensetting av motor.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 07, 2010, 15:08:36 pm »

på kjøledeksler og lignende er det best m pulverlakk ikke er det dyrt heller så holder det i veldig mange år
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: august 29, 2013, 23:51:09 pm »

Gammel tråd, men er det noen som har erfaring med bruk av DuraCoat på motor..?
http://www.durano.no/index.php?cPath=52_62
Loggført

T1 1300 -70 mod
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!