mai 05, 2025, 07:36:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utførsel av kjøretøy  (Lest 6121 ganger)
TEH
Supermedlem

Vis profil
« på: januar 09, 2010, 13:50:02 pm »

Noen her som har solgt kjøretøy til utlandet?
Lurer på hva jeg skal gjøre med forsikkring,skilt og i det hele tatt hvordan dette gjøres.

Betaling har kommet på sjekk i posten. Når jeg har hevet den, skal kjøpers agent komme til meg med papirer og deretter ta med seg kjøretøyet.

Er det noen feller her?
Loggført

Mob:92245040
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: januar 09, 2010, 14:00:50 pm »

Det viktigste her er at du får verifisert via din bank at sjekken er ok. Jeg sier ikke at du blir lurt men det er masse "nigeria svindlere" der ute som ofte sender selgere falske sjekker. De sender ofte sjekken med et høyere beløp og sier at dette ble gjort med en feil. De ber deg da sende tilbake det overskytende og etter du har gjort det sitter du med sorteper.

Så lenge pengene er i boks er det bare for deg å skrive en salgskontrakt mener jeg. Kjøper eller transportbyrå tar seg vel normalt av fraktbrev og det praktiske.
Loggført

1961 T1 - Custom
EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #2 på: januar 09, 2010, 14:22:46 pm »

Nigeria-svindel var det første som slo meg også Glad Hva slags kjøper er det som forhåndsbetaler noe i et annet land ved å sende en sjekk? Høres fishy ut for meg.  Vær veldig forsiktig, jeg har hørt om svindelforsøk av typen overbetaling med falsk sjekk hvor selv banken først har gått god for sjekken fordi den ser ekte ut.

Les også hva Finn skriver om dette: http://www.finn.no/finn/article/finn_info_7
Loggført

1969 Militær-buss
TEH
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: januar 09, 2010, 15:04:48 pm »

Det er som dere skriver,sjekk med beløp over det jeg skal ha. Resterende beløp skal jeg gi til kjøpers "agent" når han kommer til meg for å hente kjøretøyet.

Får gå over til naboen å høre med han,da han er politimann. Så får jeg gå i banken til min rådgiver, å få han til å se på sjekken.
Loggført

1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: januar 09, 2010, 15:10:25 pm »

dette lukter svindel lang vei
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
71kg
Supermedlem

Senkepøbel

Vis profil
« Svar #5 på: januar 09, 2010, 15:10:43 pm »

Prøvde og selge ghian min i Tyskland fikk mange tilbud om handler via agenter og sjekker med høyere beløp. Mitt råd er ikke godta noe annet en cash eller direkte over
føring av penger fra konto til konto.
Loggført
urqell
Medlem

Vis profil

« Svar #6 på: januar 09, 2010, 15:16:54 pm »

Stor sjans for at det er juks. Sjekk GRUNDIG først . Cash is king ,hvis penger blir overført kan pengene trekkes tilbake etter de er satt på konto også . Hva slags bil er det snakk om forresten ?
Loggført
urqell
Medlem

Vis profil

« Svar #7 på: januar 09, 2010, 15:19:28 pm »

Og forresten ,hvor er kjøper fra???
Loggført
TEH
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: januar 09, 2010, 15:24:47 pm »

England, navn er Usman Abdul Gliser
Loggført

nobrakes
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: januar 09, 2010, 15:46:51 pm »

be usman overføre 3k euro, på bankoverførsel som håndpenger du,, si at det er flere kjøpere med penger i hånda...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2010, 15:56:13 pm »

Det er som dere skriver,sjekk med beløp over det jeg skal ha. Resterende beløp skal jeg gi til kjøpers "agent" når han kommer til meg for å hente kjøretøyet.

Får gå over til naboen å høre med han,da han er politimann. Så får jeg gå i banken til min rådgiver, å få han til å se på sjekken.

Da er dette garantert Nigeriasvindel dessverre. Bra du fant det ut før du sendte penger til svindleren. Vær obs på at sjekkene de sender som sagt ser ekte ut. Du kan i verste fall risikere å selv bli innblandet i sjekksvindel ved å cashe ut den falske sjekken.

Her er en annen som er blitt utsatt for samme svindel:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=567677 Søk på Google på Nigeriabrev, Nigeriasvindel, sjekksvindel osv så får du opp massevis om disse svindelforsøkene.
Loggført

1969 Militær-buss
urqell
Medlem

Vis profil

« Svar #11 på: januar 09, 2010, 19:17:03 pm »

Bruk heller tid på og selge her i Norge eller Skandinavia. Du ser vel selv at dette bare er bløff : )
Loggført
TEH
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: januar 09, 2010, 19:23:18 pm »

Bruk heller tid på og selge her i Norge eller Skandinavia. Du ser vel selv at dette bare er bløff : )

Har bare solgt her i Norge. Ser ut som bløff ja.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #13 på: januar 09, 2010, 20:17:03 pm »

DU er ikke alene om å bli forsøkt svindlet, men at du fikk stoppet dette nå er jo positivt.

Gå inn på www.google.com og tast inn "Usman Abdul scam". Da finner du ut hva det går i. Usman Abdul er et navn som ofte er brukt i slike lurium virker det som.

Tror det er sjelden de kommer å henter bilene. Mulig at du etter noen dager ville blitt kontaktet med forklaring om at noe kom i veien for agenten og om du ikke heller kan sende pengene som var til overs til ham. vips.... pengene borte.

Dette er lureri som de har holdt på med i laaaaaaaaaaaaang tid. Første gang jeg fikk dette direkte inn på meg var da mine foreldre ble forsøkt lurt. Dette var en BMW320i de skulle selge helt tilbake i 1998. Da var kjøper presentert som en kar som bodde i Tyskland og han ville kjøpe denne 4 år gamle bilen for rett over markedspris. Mine engelsk kunnskaper er bedre enn mine foreldres så jeg tok praten. Etter jeg gjentatte ganger hadde spurt om hvorfor de ville kjøpe en 4 år gammel BMW i norge når tyskland flommer over av slike til under halve prisen tror jeg de forstod at det kanskje var lettere å lure noen andre.

Mulig de har flytta seg over på veteranbiler nå da prisen på slike ofte er billigere i norge enn i mange andre land.
Loggført

1961 T1 - Custom
Gaute (alutig)
Supermedlem

Vis profil
« Svar #14 på: januar 09, 2010, 21:22:06 pm »

Fikk og en slik henvendelse da vi skulle selge svigerfars bil.
Stinka svindel der ja. Gadd ikke svare, og hørte aldri noe mer..
Loggført
Pål
Supermedlem

Vestfold

Vis profil
« Svar #15 på: januar 09, 2010, 21:25:21 pm »

Lukter litt svidd av dette her ja.

Jeg fant en veldig fin Touareg V10Tdi på mobile.de for et par år siden. Prisen var så lav at jeg ble mistenksom. Sendte selger en mail og han sa bilen sto i England og han var utenlands og kunne ikke møte for å vise frem bilen. Men hvis jeg overførte €2000 til han så kunne han arrangere frakt av bilen til Norge. Så kunne jeg prøvekjøre bilen en ukes tid. Var jeg fornøyd, så trakk han beløpet fra kjøpesummen. Var jeg ikke fornøyd, så skulle han få transportøren til å hente bilen igjen, og refundere meg hele beløpet. Yeah, right Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #16 på: januar 10, 2010, 00:40:40 am »

Litt avsporing men anbefaler alle som kjøper bil på mobile.de å kjøpe av forhandlere, kikke nøye på bildene, ikke bare av bilen men hvordan det ser ut rundt, bygninger og p-plass, sjekke forhandler på google og samtidig se nøye over hvilke andre biler selger har for salg.

Første gang jeg kjøpte bil på mobile.de betalte jeg tysk moms og måtte mase på dem for å få denne igjen etter registrering, 2 ganger etterpå har jeg fiksa det slik at jeg har betalt nettopris for bilen. Dette lot seg gjøre fordi jeg fikk fraktselskap til å sende de en fax som bekreftet at bilen skulle ut av tyskland.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!