sem
|
 |
« på: januar 10, 2010, 15:12:27 pm » |
|
Må jeg bytte baklokket mitt på en 1300 type 1 når jeg setter inn en 1600 motor, eller åpne lokket litt? Lurer bare på om motoren kan få for lite frisk luft hvis jeg kjører med et originalt 69 motorlokk uten luftriller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: januar 10, 2010, 16:22:21 pm » |
|
Du/motoren din for all den luften den trenger den med et motorlokk uten luftriller
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #2 på: januar 10, 2010, 21:54:58 pm » |
|
Takk, takk Finn Erik. Det var det jeg helst ville høre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2010, 00:45:23 am » |
|
Viktigste er at du får montert alt kjøleblekket rundt omkring på motoren, ikke jukse der. Poenget er at ikke for mye varm luft skal komme opp i motorrommet fra undersiden.
I tillegg må du alltid ha slanger fra uttakene til varmepottene på viftehuset, eller blokkere de.
Vifta trekker så mye luft den vil gjennom rillene under bakruta den.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2010, 00:59:17 am » |
|
Men hvorfor lagde da VW flere og flere riller i takt med økte motorstørrelser-?
Har ingen fasit, men synes det kanskje var litt vel bastant påstand over her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 01:00:49 am » |
|
Med tanke på hva folk har kjørt med under et lukket W lokk ser jeg ingen betenkeligheter med å gjøre det med en orginal 1600
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 06:53:28 am » |
|
Ved overgang til større kjølevifte når oljekjøleren ble flyttet ut av viftehuset, økte luftmengden fra 400 til 600 l/s. Da er ikke luftrillene under vinduet store nok lenger. Du kan kjenne forskjell ved å ta på viftehuset umiddelbart etter at du stopper en varm sommerdag. Selve viftehuset blir varmt med store vifta, mens med gammel motor føles viftehuset kaldt. Boblemotorene går imidlertid ganske langt med økt temperatur, og du vil sikkert ikke få driftsproblemer med en gang. Det er vel topplokkene som slites først. (Sprekker) En løsning kan være å montere oljekjøler og viftehus fra gammel type, og eventuelt montere ekstra oljekjøler eksternt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 09:39:46 am » |
|
Takk for god info
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 09:49:08 am » |
|
Er det noen som har montert oljekjøler foran under støtfanger på boble? Er dette godkjent av BT?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: januar 11, 2010, 12:00:59 pm » |
|
Er det noen som har montert oljekjøler foran under støtfanger på boble? Er dette godkjent av BT?
Kommer litt an på årsmodell, tror jeg. Husker jeg leste her på forum om noen som slet med å få godkjent oljekjøler montert helt foran i bagasjerommet fordi det etterhvert kom krav til kollisjonstesting tidlig på 70-tallet. Modifikasjoner som kan påvirke deformasjonssonen godkjennes derfor ikke hvis du er uheldig. På eldre biler spiller det ingen trille, så lenge det ikke er skarpe kanter som stikker frem (du kan jo f.eks kjøre uten støtfangere så lenge du fjerner fangerjerna.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: januar 11, 2010, 12:01:47 pm » |
|
Ved overgang til større kjølevifte når oljekjøleren ble flyttet ut av viftehuset, økte luftmengden fra 400 til 600 l/s. Da er ikke luftrillene under vinduet store nok lenger. Du kan kjenne forskjell ved å ta på viftehuset umiddelbart etter at du stopper en varm sommerdag. Selve viftehuset blir varmt med store vifta, mens med gammel motor føles viftehuset kaldt. Boblemotorene går imidlertid ganske langt med økt temperatur, og du vil sikkert ikke få driftsproblemer med en gang. Det er vel topplokkene som slites først. (Sprekker) En løsning kan være å montere oljekjøler og viftehus fra gammel type, og eventuelt montere ekstra oljekjøler eksternt.
Snakker vi om en 1835/1915 eller større motor her... Mener forsatt at det ikke er noe problemer å bruke standar motorlokk når du går fra 1300 til 1600 motor. Å montere ekstra oljekjøler eksternt på en slik motor for å få ned varmen/slitasjen er som å skyte spurv med kanon..(når bilen skal brukes til vanlig bruk) Mulig det hjelper noen grader på varmen og sparer motoren litt slitasje, men satt opp mot kostnader på en standar motor, mot hva det vil koste han i deler/arb å sette på ekstern oljekjøler, ville jeg heller kjørt med orginal kjøling. Motoren skal kjøres mye før du merker slitasjen av "for varm" 1600 kontra 1300 med motorlokk uten riller.. Og så lenge det som regel settes inn en brukt 1600, vet man jo ikke hva man får "med" av slitasje Blir det dager med mye varme/langturer er det jo mange som kjører trikset med brusboks i nedkant lokket..
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #11 på: januar 11, 2010, 13:46:08 pm » |
|
Hvilken brus gir best kjøling da Finn Erik 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #12 på: januar 11, 2010, 13:49:09 pm » |
|
Motoren jeg skal sette inn er 1600 singleport. Det betyr vel at det er den gamle kjølevifta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: januar 11, 2010, 18:46:15 pm » |
|
Hvilken brus gir best kjøling da Finn Erik  Denne kjøler best...  (men ved bruk av boks, går jeg for den under.. da for du litt mer "sprett" i motoren  )
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
sem
|
 |
« Svar #14 på: januar 11, 2010, 20:19:45 pm » |
|
He he 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|