mai 05, 2025, 23:11:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinen "koker" i forgasseren.  (Lest 2415 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« på: januar 11, 2010, 12:17:38 pm »

Hvorfor? Eller for å si det på en annen måte, hva kan være årsaken?
Dette gjelder i en 28-pict på en 30 hester fra 58.
Problemet begynte under den første turen i 2009 sesongen. Endringer som ble gjort i 2008 før vinterlagring er følgende:
-Satte inn ny clutch.
-Vasket motoren grundig (eller så grundig som mulig uten å fjærne noe blekk).
-Byttet bensinfilter.
-Byttet oljetrykksføler.

Det nye filteret hadde dårlig eller ingen flow så det ble byttet etter kort tid. Det ble nå mulig igjen å kjøre alene i bilen opp lange bratte bakker uten at motoren stoppet opp.
Den nye oljetrykksføleren begynte å lekke, så denne ble byttet igjen......og igjen (mye gode deler i brasil??).....
Problemet er når jeg fyller opp bilen med sjåfør, kone og barn samt vogn på taket og bagasje for ei helg. Da stopper det opp for bilen så fort den ser motbakke. Jeg må da slippe opp gassen for å holde motoren igang og stoppe bilen, men la motoren gå på tomgang. Så må jeg vente litt med å kjøre videre. Nytt forsøk og det samme gjentar seg igjen og igjen. På flatmark er dette problemet totalt fraværende, så det er når bilen møter den ekstra belastningen en bakke gir som den ikke vil mere. Derfor tror jeg det koker i solex'n...
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: januar 11, 2010, 12:25:43 pm »

Er selvfølgelig åpen for alle ideer om hva som kan være årsaken til problemet og hvordan det kan løses.....
Ang selve motoren så teller jeg på knappene for om jeg skal plukke den i gryn. Motoren er bilens orginalmotor og har nok gått nesten 200000. En olding i familien har flere overdimensjonssylindere og stempler til denne motoren og toppene har nok heller ikke vondt av litt "masasje". Men på en annen måte så hjelper det fint lite med en overhalt motor som også fjusker Blunker
Loggført

Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 11, 2010, 12:57:22 pm »

Hvorfor? Eller for å si det på en annen måte, hva kan være årsaken?
...
Problemet er når jeg fyller opp bilen med sjåfør, kone og barn samt vogn på taket og bagasje for ei helg. Da stopper det opp for bilen så fort den ser motbakke. Jeg må da slippe opp gassen for å holde motoren igang og stoppe bilen, men la motoren gå på tomgang. Så må jeg vente litt med å kjøre videre. Nytt forsøk og det samme gjentar seg igjen og igjen. På flatmark er dette problemet totalt fraværende, så det er når bilen møter den ekstra belastningen en bakke gir som den ikke vil mere. Derfor tror jeg det koker i solex'n...

Hadde samme symptomer en gang: Når det ble mye belastning (f eks opp motbakker) harket motoren og stoppet. Etter mye om og men fant jeg feilen: En liten lekasje i membranen i bensinpumpen. Det gjorde at motoren ikke fikk nok bensin på høy belastning. Ny pumpe > OK igjen.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 11, 2010, 13:47:06 pm »

ja lukter benzintilførsel helt drammen her også.
rens av tank/blåse gjennom benzinrør
+ pumpe etc
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: januar 11, 2010, 15:14:57 pm »

Har ny membran i pumpa, men når dere nevner det så husker jeg nå at tanken også ble byttet når jeg byttet forstilling...... Samtidig som jeg byttet tank fjernet jeg også filteret som sto under og satte på et nytt melom pumpa og gasseren. Får nok koble av og bytte alle slanger, blåse igjenom, åpne pumpa på nytt osv osv. Det med hull i membranen kan faktisk også være mulig. Det løsnet en splint i pumpa på vei til scc 2007. Ikke umulig at innmaten fikk seg litt ekstra hard medfart når delene inni gikk "alle" veier.
Loggført

Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: januar 11, 2010, 15:28:23 pm »

Jeg opplevde at dårlig bensinslange mellom tank og bensinrør foran førte til at systemet trakk luft under belastning. 70 på nåla fra Alvdal til Trondheim med fullt flyttelass - det var moro, kan du tro!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 18:40:19 pm »

De gamle boblene har en gummitetning i bensinkrana, som har en tendens til å svelle opp med åra, resultatet er (tildels svært) begrenset gjennomstrømning av bensin. Da får du et resultat som du beskriver.

Hvordan jeg veit?
Det er nok en lengre historie.... Øyerulling

Men bensina kokte ikke i forgasseren, akkurat.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!