MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« på: januar 15, 2010, 08:44:54 am » |
|
Skal starte motoren i bukk i helgen. En 1641 med overhalte dobble dellorto kjøpt av Cato(r) her på forumet. Tips/triks angående justering/synkronisering av disse mottaes med STOR takk.  Morten
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #1 på: januar 15, 2010, 21:33:29 pm » |
|
Det er iallefall lurt å kontrollere flottørhøyden. Blandeskruen skrur du helt inn og ut 2.5 ganger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #2 på: januar 15, 2010, 22:17:45 pm » |
|
Snakk med rallybugs her på forumet så for du nok noen gode tips tenker jeg:)
espen
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: januar 17, 2010, 21:41:49 pm » |
|
Oki, får sende han en PM  Noen som kan svare meg hvorfor ene gasseren min har 3 vakumuttak, mens den andre bare har 2?
 vwnorge1.jpg (65.34 KB. 448x336 - vist 276 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: januar 17, 2010, 21:44:07 pm » |
|
Oppstart i bukk gikk ikke helt som planlagt, så motor ble montert i bil istedet. Mer her: www.regenstadt.com
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #5 på: januar 17, 2010, 23:16:47 pm » |
|
Oki, får sende han en PM  Noen som kan svare meg hvorfor ene gasseren min har 3 vakumuttak, mens den andre bare har 2? [ Vedlegg ] Du har bare ett vakuumuttak på den forgasseren du har avbildet der, og antageligvis ingen på den andre du har. De to nederste røra som kan skrus løs med en fastnøkkel er til justering av gasserne, by-pass ettellerannet tror jeg det heter, justerer lufta som går forbi gasspjelded når det er lukket. Brukes til å synkronisere suget i de to "rørene" (dvs. der lufta går gjennom gasseren) på en forgasser mot hverandre.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: januar 17, 2010, 23:32:51 pm » |
|
Oki, får sende han en PM  Noen som kan svare meg hvorfor ene gasseren min har 3 vakumuttak, mens den andre bare har 2? [ Vedlegg ] Du har bare ett vakuumuttak på den forgasseren du har avbildet der, og antageligvis ingen på den andre du har. De to nederste røra som kan skrus løs med en fastnøkkel er til justering av gasserne, by-pass ettellerannet tror jeg det heter, justerer lufta som går forbi gasspjelded når det er lukket. Brukes til å synkronisere suget i de to "rørene" (dvs. der lufta går gjennom gasseren) på en forgasser mot hverandre. Skal disse bare blokkes da eller?
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #7 på: januar 18, 2010, 00:15:18 am » |
|
Det stemmer nok det att han har 3 vacumutak på den forgasseren! dem to mindre skrua ved siden av blandingsskruene er dem til bypass ventila, og dem bruker du til slutt for og fin justere gassera! her er det grunn leggene justeringa på drla gassere!før du setter forgassera på innsuga så måler du mellom spjellet og forgasser halsen med en bladsøker på 0.10 eller det minste du har!for og synkronisere dem, så begge sider er like mye åpen!det skal være litt motstand da du drar bladsøker ut!da du skal justere flottør nivået så er dette måten og gjøre det på!du tar av toppen på forgasseren,snu den opp ned og da skal det være 5 til 6 mm klaring mellom bunnen på fløttøren og bunnen på topp stykket til forgasseren! se etter att begge halvdelene av flottøren er like i avstand,enklest så bruker du ett borr og måle avstanden med!og sjekk att flottøren går lett og fint! sjekk så att alt av dyser er rene og blås i gjennom dem,blandings skrua skrur du inn til du kjenner en liten motstand da dem bunner!det er viktig og ikke skru dem for hard igjen,for da vil hullet i forgasseren bli større,og det er virkelig ett stort problem hvis det skjer!så skrur du blandings skrua ut 3 omdreininger!da er dem grunn justert,så etter att du har fått start så er det videre justering av tomgang,tenning og til slutt så kan du begynne med blandings skrua til motoren går jevnt og fint!håper dette er til hjelp for deg!og dem vacum porta blokkerer du igjen,hvis du ikke skal bruke fordeler med vacumklokke på da!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #8 på: januar 18, 2010, 08:37:16 am » |
|
Oki, får sende han en PM  Noen som kan svare meg hvorfor ene gasseren min har 3 vakumuttak, mens den andre bare har 2? [ Vedlegg ] Du har bare ett vakuumuttak på den forgasseren du har avbildet der, og antageligvis ingen på den andre du har. De to nederste røra som kan skrus løs med en fastnøkkel er til justering av gasserne, by-pass ettellerannet tror jeg det heter, justerer lufta som går forbi gasspjelded når det er lukket. Brukes til å synkronisere suget i de to "rørene" (dvs. der lufta går gjennom gasseren) på en forgasser mot hverandre. Skal disse bare blokkes da eller? Nå kan det være jeg tuller, det stemmer jo det tezer sier at bypass luft justeres med den lille skruen på siden av blandings skruen... Men jeg har de to nederste røra på mine DRLA også, men er ikke lenger sikker på hva de skal brukes til. De kan ihvertfall stenges ved å skru de helt inntil mener jeg. Noen andre som vet hva de er til, er det faktisk bare vakum?
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: januar 18, 2010, 09:39:12 am » |
|
Man kan hekte alle de nederste portene (en pr hals) til ett sett manometere som måler vakumet og justerer deretter med bypass skruene til man har likt i alle halser. De er finjustering.
Lukkes ved å skru helt igjen ganske enkelt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #10 på: januar 18, 2010, 21:25:22 pm » |
|
Hei. Som jeg skrev tidligere så må du være sikker på flotørhøyden er riktig deretter grovjusterer du blande slruen. Jeg har selv slike gassere og gjorde dette, vakumet må di tette. Trenger du mere hjelp eller flotørhøyden send pm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: januar 18, 2010, 22:54:33 pm » |
|
Takker for svar  Gasserne ifølge selger ha et greit grunnoppsett, men co skruen må justeres 2,5 til 3 ganger ut. Så prøver det i første omgang, så får eg ta evt problemer derifra tenker eg 
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #12 på: januar 23, 2010, 09:30:08 am » |
|
Kjøp den dellorto manualen. Der står det mye fint. Der har du også regnetabeller fot valg av dyser, og formler for det meste. Veldig fin bok.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|