Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« på: januar 15, 2010, 17:52:08 pm » |
|
Hørte av en kar som hadde kjørt bobble før at han brukte å rense gasseren med farris,altså helte farris nedi mens den gikk,kan dette være sant??
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #1 på: januar 15, 2010, 17:55:26 pm » |
|
Ja dette går an, har opplevd det gjort sjøl, servicegubben på statoil ruset bilen opp på ca 2500 rpm og helte forsiktig farris i gassern på vår V4 transit russebil ( og den gikk penere etterpå)
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #2 på: januar 15, 2010, 18:02:09 pm » |
|
He he artig 
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #3 på: januar 15, 2010, 18:19:10 pm » |
|
Farris er vel litt perler for svin, men det er et gammelt jegertriks å ha en skvett vann i gasseren for å rense ut litt sot.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: januar 15, 2010, 20:35:06 pm » |
|
Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #5 på: januar 15, 2010, 20:49:59 pm » |
|
farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #6 på: januar 15, 2010, 21:47:01 pm » |
|
Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.
Håper da ikke man har sot i gasseren nei.... Men som jeg skrev, det ska helles i gasseren...
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #7 på: januar 15, 2010, 22:11:42 pm » |
|
farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent..  Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Villminken
Medlem
  
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #8 på: januar 16, 2010, 02:59:47 am » |
|
Tror jaggu jeg skal sjenke bobbla mi en slurk når den våkner til våren..
|
|
|
Loggført
|
-66 Boble
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #9 på: januar 16, 2010, 10:49:33 am » |
|
Har brukt rent vann på et par biler jeg har hatt, og det bør gjøres med varm motor, da dette blir en dampvask innvendig. Få motoren opp i 2-3000 og hell litt vann oppi. Mengden finner du ut av, da du merker turtallet synker, og du vil ikke drukne bilen heller Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
gmh
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #10 på: januar 16, 2010, 18:31:07 pm » |
|
Dette med vann i forgasseren er et triks som brukes på bilverkstedene av den gamle gode sorten- brukt på elder DAUKJØRTE biler for å komme gjennom eu (avgasskrav co)
|
|
|
Loggført
|
Gisle Morten
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: januar 16, 2010, 19:37:42 pm » |
|
Hyggelig tips for ein oljefyr som skal komma seg gjennom eu...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #13 på: januar 18, 2010, 14:09:04 pm » |
|
Til diesel finnes et produkt som heter Hammerdown. Det er en emulsjon som får vann i drivstoffet til å inngå i forbrenninga og dermed rense forgrenningskammeret og samtidig øker effekten på motoren. Har selv brukt det i båtmotoren (diesel) for å få ut vann i drivstoffet, etter at jeg begynte å bruke det behøvde jeg ikke å tømme vannutskilleren og motoren gikk jevnere. Vet ikke om dette stoffet (som ikke er lurium, men som brukes på store dieselmotorer i skip og av mange vogntogsjåfører) finnes for bensin, men det skulle ikke forundre meg. Importeres av et fima på Sortland tror jeg. Jeg har hørt fra eldre bilmekanikere at de brukte "selters" til rense sure dieselmotorer i lastebiler. De tok av luftfilteret og fikk en til å gi litt gass på motoren, så ristet de opp "seltersen" og holdt for tuten slik at det liksom feis inn i manifoilen. Det var viktig at det ikke ble for mye. Bare slik at turtallet gikk litt ned. Ble det for mye stoppa motoren og da ventet som oftest motoroverhaling;)
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2010, 14:11:06 pm av hovdingen »
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #14 på: januar 18, 2010, 14:23:44 pm » |
|
Genialt triks som jeg har prøvd mange ganger på vwboxere. I starten spytter motoren ut masse svart guffe sammen med den hvite røyken. Gir du den en liten klunk til etter dette, kommer det kun hvit damp ut. Da pleier jeg å gi meg. Viktig å holde den ene hånda på gasseren slik at du kan justere turtallet i det farrisen helles på. Ca 2-3 dl er nok. Styr unna farris med sitron eller annen smak 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|