Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« på: februar 16, 2008, 11:18:45 am » |
|
Hallo  Etter ca 17 år siden restaurering så hadde det blitt litt og kose seg med i garasjen.... Da min beste venn Rust kom frem i dagslyset igjen..  Så nå er det på`n igjen, få på nye dulper og gjøre den klar igjen til de neste 20-30 årene  Hva som står på timeplaner er: Karosseri OK Rust sveising av bunn Lakkering av karosseri Brannlakkering av forstilling Skifte alle bremserør og slanger Wide 5 skivebremser rundt om hele bilen. MSD ignition OK Montere moon bensintank OK Holey black ful pump+ regulator KEP Stage1 clutch Street Eliminator topper fra CB Performance. 90,5mm borring. 42 x 37 ventiler. Dobble fjærer. Porta og maskinert hos Gene Berg. Polerte og matchporta innsug. 1835ccm sylindersatts med smidde stempler fra mahle OK 11,2 i komp OK Full Flow av blokk OK Tune up kit til gassere 40mm fra CB OK Felger OK ++++ Motor er en 1776 med 2 dobble 40mm delorto. Byggd av Ola Svendsen Motor Company. Skal bli 1835ccm med 11,2 komp, engel 130 kam..++ Kommer snart mer info og bilder  Er mitt første prosjekt så all hjelp og ideer tas i mot med takk:)  Er det foresten noen som kjenner igjen denne bilen, noe historie eller noe. Jeg her funnet igjen noen bilder av den på noen treff.
|
|
« Siste redigering: juni 23, 2010, 08:22:28 am av Espen T1 66 »
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #1 på: februar 16, 2008, 12:04:43 pm » |
|
ser her ja broder, her er det bare å gå på med fatt mot og få bilen klar til BugCamp, Mantorp og scc  Keep going, bilen blir bra den med tankene du har, det vet jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: februar 16, 2008, 13:02:27 pm » |
|
Alltid kjekt med litt rust  Må jo ha noko å gjera på bilen, sånn att når bilen er ferdig, så føler du att du virkelig har gjort ein innsats 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #3 på: februar 16, 2008, 19:03:15 pm » |
|
Hvor lønner deg seg og kjøpe deler til rustsveising da?.. Er det flere steder en hot shop og veng?.. Tenker litt på kvalitet og pris.
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #4 på: februar 16, 2008, 19:05:10 pm » |
|
Rust er altid morro.. hehe. Får kjøpe et lass med sveise deler så blir det nok bra tenker jeg 
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #5 på: februar 16, 2008, 19:14:14 pm » |
|
Hvor lønner deg seg og kjøpe deler til rustsveising da?.. Er det flere steder en hot shop og veng?.. Tenker litt på kvalitet og pris.
Hør med Unneberg Bil eller VWService, de har også bra deler tror jeg. Muligens billigere enn Hot Shop 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #6 på: februar 16, 2008, 20:57:12 pm » |
|
Om mulig og du ønsker det beste, prøv å få tak i det du kan fra småskala-produsenter (håndlagde deler med perfekt passform) som http://www.wolfparts.com og http://www.hookyspanelshop.com Lykke til - god gammel morro her ser det ut til! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: februar 16, 2008, 21:58:28 pm » |
|
Vert nok fin denna bilen 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #8 på: februar 16, 2008, 22:07:34 pm » |
|
Vært inn på siden din og kikket nå, har samme type rust du som meg ser jeg  Planer har du for bilen din?
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: februar 16, 2008, 22:38:14 pm » |
|
Skal vel gå for ein 98% orginal bil. Dei 2% vert spandert på motor og ant dill-dall
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #10 på: februar 19, 2008, 19:14:48 pm » |
|
Modifisert bakplate så man kommer letter til på motor og eksos. Bare og ta ut de to nederste skruene til bakskjermene så er den løs:)
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: februar 19, 2008, 20:24:40 pm » |
|
Denne bilen var SKREMMENDE lik den første bilen jeg restaurerte i 1986-87... Men så vidt jeg husker var min en '69, og jeg hadde stående lykter, og så kjenner jeg ikke igjen registreringsnummeret, men både skjermene og nummeret kan være byttet senere.
HVIS det er den bilen, kjøpte jeg den når jeg var 16 og restaurerte den så den var klar til jeg fikk lappen. Hvis du har et bilde av interiøret/innertaket og innsiden av venstre førerdør (skal evt være en bulk i det lakkerte stykket øverst på døra), så kan jeg bekrefte om dette er samme bilen. Hvis ikke så var det i alle fall skremmende likt. SAAB indisk gul var fargekoden på min.
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #12 på: februar 19, 2008, 20:47:34 pm » |
|
Jeg har snakket med noen av de jeg kjenner som har hatt den før og de snakke på at den var restaurert på begynelsen av 90 tallet, men jeg skal sjekke opp det du skrev i morgen og ta noen bilder av det:)
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #13 på: februar 19, 2008, 22:31:12 pm » |
|
mener min var DC- eller DB-registrert, så det kan jo hende du kan sjekke med biltilsynet om hvilket nummer den hadde før.
Ellers så tviler jeg ærlig talt på om min bil har overlevd så lenge :-D
Kult prosjekt, uansett, og jeg har i alle fall et original-ratt lakkert Indisk gul hengende på veggen om du er interessert :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #14 på: februar 19, 2008, 22:40:23 pm » |
|
Modifisert bakplate så man kommer letter til på motor og eksos. Bare og ta ut de to nederste skruene til bakskjermene så er den løs:)
Er det bare å borre ut punktene som som bakplata er sveiset med for å løsne denne? Eller må det noe mer kapping til?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: februar 19, 2008, 22:45:54 pm » |
|
Du borrer ut punktene langs ytterkant og noen inni motorrom. Og så må du fjerne en slags tinning som ligger i skjøten. Raskt og enkelt med et punktsveisbor. Mener å huske at det ikke var noen skikkelige helsveiser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #16 på: februar 20, 2008, 11:43:55 am » |
|
Se der ja, Espen, da er du igang...  Blir spennende å følge med på denne utover våren (og sommeren)... Svinger innom å tar en titt i helga... Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #17 på: februar 20, 2008, 17:23:37 pm » |
|
Se der ja, Espen, da er du igang...  Blir spennende å følge med på denne utover våren (og sommeren)... Svinger innom å tar en titt i helga... Håvard Får håpe det blir bil igjen av det da...  Men går vel greit tenker jeg, her sett prosjekter som har vært mye værre en dette som det har blitt bil igjen av. Jeg får se om jeg har noe kaffe til du kommer da  (kanskje en liten kake bit og)
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #18 på: februar 20, 2008, 17:26:50 pm » |
|
Modifisert bakplate så man kommer letter til på motor og eksos. Bare og ta ut de to nederste skruene til bakskjermene så er den løs:)
Er det bare å borre ut punktene som som bakplata er sveiset med for å løsne denne? Eller må det noe mer kapping til? Bilen var sånn når jeg kjøpte den, men kan ta litt mer bilder av det hvis du er intr. i det:) Men er nok ikke så mye mer en det som JTWE skriver.
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #19 på: februar 20, 2008, 17:27:57 pm » |
|
Takk for det, skal sjekke det ut:)
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #20 på: februar 20, 2008, 19:59:29 pm » |
|
Denne bilen var jeg å så på i 1997/98 mener jeg på huske. Ble nesten kjøp. Så antydning til noe rust da også. Det fine med bilen din er at det står i vognkortet at den er bygget om til skivebremser og at det er montert 1776 med dobble gassere. Mener det sto 149 hk der også. Trolig godkjent av en trafikkstasjon på hedemarken et sted. Dette skjedde i 1990.
Men en fin bil, og helt klart verdt å ta vare på. Den virket bra bygd da, og motoren var nyoverhalt i -97 ifølge forrige eier, den gikk ihvertfall bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #21 på: februar 20, 2008, 22:23:29 pm » |
|
Denne bilen var jeg å så på i 1997/98 mener jeg på huske. Ble nesten kjøp. Så antydning til noe rust da også. Det fine med bilen din er at det står i vognkortet at den er bygget om til skivebremser og at det er montert 1776 med dobble gassere. Mener det sto 149 hk der også. Trolig godkjent av en trafikkstasjon på hedemarken et sted. Dette skjedde i 1990.
Men en fin bil, og helt klart verdt å ta vare på. Den virket bra bygd da, og motoren var nyoverhalt i -97 ifølge forrige eier, den gikk ihvertfall bra.
Stemmer det ja, godkjent med alt det Går bra og, har vært noen gti biler som har prøvd seg noen ganger ja..... men ble borte i støvet  Det skal ha vært reportasje om bilen i Bilsport en gang på 90 tallet og, vært gromt og fått tak i det bladet  Hvem var det som hadde bilen da, husker du det?.. Jeg veit det har vært en brann i motor rommet på den en gang og da ble motoren overhalt. Kjempegøy med historie, og verden er ikke så stor som man tror til tider..hehe
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2008, 22:26:54 pm av Sandyboy(Espen) »
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #22 på: februar 20, 2008, 22:38:00 pm » |
|
Mener han som hadde den da også het Espen jeg. Og det var i år 2000/2001, IKKE i 97/98. Tror bilen ble bygget av en herre i Moss. Kjøpte vel stor sett alle bilsportblader på den tiden, men kan ikke huske noen reportasje på akkurat denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #23 på: februar 20, 2008, 22:48:41 pm » |
|
Mener han som hadde den da også het Espen jeg. Og det var i år 2000/2001, IKKE i 97/98. Tror bilen ble bygget av en herre i Moss. Kjøpte vel stor sett alle bilsportblader på den tiden, men kan ikke huske noen reportasje på akkurat denne.
Var og snakket med han i dag, han heter Bjørn Espen:) Vi jobber nesten på samme sted. Det var han som sa den hadde vært med der en gang, var noe reportasje fra et treff mente han. Den ble solgt rundt da til en annen jeg kjenner før jeg kjøpte den.
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #24 på: februar 21, 2008, 00:01:42 am » |
|
Hva meiner dere som har litt peiling på dette om all den sparkel som er brukt på hjørnet her, bør det slipes helt ned igjen eller kan det bare være sånn. Det er vel sparklet ca 5-7mm der. Virker som det sitter bra, har pirket av alt det løse.
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #25 på: februar 21, 2008, 01:00:17 am » |
|
En kamerat på Hamar kjøpte denne i 1998, mener han hentet den i Tønsberg traktene. Han ga da kr 13000 for den. Jeg kjøpte den av han i 99, og solgte den til Bjørn Espen samme år, i 2000 havnet den på Kapp. Der var den vel ett par år før du kjøpte den, Espen.
Den hadde en liten brann i motor i 1999, som medførte at stempel ringer ble byttet, honet sylindrene og renset gasserene.
Husker også godt han gutten på jobben som nylig hadde kjøpt seg Golf VR6, hele 174hk som gikk som F... Han var jammen skuffet over bilen sin etter at han tapte mot ei gammel billig boble...
Bobla går bra den....
Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #26 på: februar 24, 2008, 13:25:05 pm » |
|
Dobbel W lokk som jeg skal pusse opp og sette på bilen 
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #27 på: februar 24, 2008, 13:29:19 pm » |
|
Sånn ser det ut etter at det har vært brann i motor rommet  Må nok sette i nytt tak trekk 
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #28 på: februar 24, 2008, 13:30:22 pm » |
|
Dørpannel
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #29 på: februar 25, 2008, 10:19:11 am » |
|
Regner med at du skal bruke de dørpanelene videre Espen? Gleder meg til å se når du blir ferdig med sveis. Keep up the goodwork
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|