mai 05, 2025, 10:04:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Selge originaldeler i fra bilen - hva synes DU om det?  (Lest 2588 ganger)
Oval57
Supermedlem

Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.

Vis profil WWW
« på: januar 27, 2010, 11:28:24 am »

Jeg lagde en tråd om dette, men den forsvant når forumet var nede etter et kraftig lyn-nedslag.

Selv om det ble debattert litt da, ser jeg at det er på tide med en liten "pekefinger".

Når en bil blir kjøpt plukkes det "ofte" av f.eks. fangere, lykter, motor, gir, seter osv. Delene blir enten kastet, lagt bak garasjen til naboers og koners store fortvilelse, eller slumpet bort på VWNorge eller Finn eller noe. Fra da går det bare "nedover" med bilen? Argumentene for å holde den original forsvinner nesten helt i og med at de delene som fulgte bilen i fra fødselen er borte.

Om du har plass og penger til veteranbil som hobby, har du vel også plass til delene du ikke skal bruke?
Trenger du de hundrelappene du får for delene?
Er det ikke hyggelig å kunne sende med originaldelene den dagen bilen skal selges?

Hva synes DU om dette? Er det det samme for deg? Hva med når du skal kjøpe bilen og det sitter i noen Golf-stoler i stedet for de leatherette-setene som første eier valgte som option til sin 56-modell?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
apticon
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #1 på: januar 27, 2010, 12:57:26 pm »

Jeg er både for og mot.

Bytte en halv shabby fanger mot en ny orginal for så å kaste eller selge den gamle ser jeg ikke noe problem i.
Men å bytte ut stolene til noe annet for så å kvitte seg med stolene syes jeg blir litt drøyt.
Loggført
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #2 på: januar 27, 2010, 13:03:56 pm »

Jah, det er kjempedrøyt å selge seta. Folk som gjer slikt skulle blitt prylt.

Seriøst.

Folk gjer som folk vil, utan at folk skal legge seg opp i kva folk gjer. Om det betyr at folk får mindre eller meir for bilen sin når folk er lei av bilen sin, det har då folk ikkje noko med.

Eg solgte mine T1 seter fra 1966 til Trond Dahl, sidan eg har Corbeau-stolar i bilen min - og han trengte understell til stolane sine. Skal eg ha dårlig samvittighet for dette? Førarstolen min såg ut som om den hadde vore matpakka til ein dølagamp, og dette skal eg altså sitte med til ein ny kjøpar kjem på banen? Han ville kasta eitt blikk på stolane, og bedt meg kaste dei pokkerivold.

Eg solgte og mine T2-seter fra 1969 når eg skulle ha inn andre stolar i min forrige bay. Får eg dobbel straff no?

Ja til delar i omløp - seter, støtfangarar og originalskjermar. Det fins nok folk i verden som har vedskjulet fulle av NOS-delar som dei skal ha "sånn i tilfelle-rottefelle-musefelle"..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Martin
Supermedlem

Vis profil

« Svar #3 på: januar 27, 2010, 13:14:25 pm »

Det fins nok folk i verden som har vedskjulet fulle av NOS-delar som dei skal ha "sånn i tilfelle-rottefelle-musefelle"..

hehehe Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: januar 27, 2010, 13:19:48 pm »

Om man sparer på delene og passer på at neste eier får delene med ved et salg så er jo tanken fin. Men hva gjør den nye eieren? Resultatet er som oftest at disse delene "forsvinner".
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: januar 27, 2010, 13:20:12 pm »

Eg har allereide erfart at det er so vanskeleg å finna seter til gamle bobler...derfor er eg enig i at folk som skifter ut gamle "gampaete" seter burde ta vare på dei eller ta de med til Veteantreffet og sjå der om noken vil ha dei...
Eg for min del har gamle seter og seterammer til fleire av boblene mine som eg no vurdere sterkt å ta med til salmakar for reparasjon. der kan eg velge orginal-look -  skinn, eller customtrekk som ligner. Uansett så kan ein med dette forslaget håpe på å få fram att reserveseter til forumfolket.
Er også glad for at det vert annonsert brukte seter her på forumet frå tid til annan, og at desse heldt brukbart høg pris er også med til det å halda på med å samle på interiør og andre orginaldeler.  
Loggført
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 27, 2010, 13:25:12 pm »

Jeg har ikke tenkt å gi noen "pryl".
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Knechten
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 27, 2010, 13:30:45 pm »

Det blir vel som å legge seg opp i hvordan folk forvalter pengene sine. Noen har "skjønt det" og øker verdien, mens atter andre ryker på en Vollevik i ny og ne. Slik blir det med forvaltning av gammal VW. Det som virkest som raske penger der og da, kanskje ikke var det allikevel når hele bilen skal selges til slutt. Noen lærer raskt, andre lærer aldri  Blunker

Loggført
58orgbug
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: januar 27, 2010, 19:28:57 pm »

jeg foretrekker å ha de orginale delene på.. bilen min. hvorfor selge de fine delene med noe nytt å ubruklig, hvis nye deler til luftkjølte biler er like dårlig som til nye biler så er det vell bedre og beholde de gamle orginale delene så lenge de ikke er helt ødelagt da. orginalt er best Gliser
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem

Rolf T. Kastenwagen

Vis profil
« Svar #9 på: januar 27, 2010, 22:09:05 pm »

Jeg fikk heldigvis med de originale setene til min 52 mod. selv om de var stygge med rustfklekker og hull. Jeg lappet de så godt jeg kunne, og nå er de på plass i bilen. Den forrige eieren hadde mondernisert bilen med nyere seter. Osteaktig
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: januar 28, 2010, 00:09:24 am »

Det blir vel som å legge seg opp i hvordan folk forvalter pengene sine. Noen har "skjønt det" og øker verdien, mens atter andre ryker på en Vollevik i ny og ne. Slik blir det med forvaltning av gammal VW. Det som virkest som raske penger der og da, kanskje ikke var det allikevel når hele bilen skal selges til slutt. Noen lærer raskt, andre lærer aldri  Blunker

Hvis dei som har "skjønt det" har som målsetting å få verdiauke kan dei jo gjerne investere i gull og anna som glitrar (feks. strøkne originalbilar).

Det finns no andre som meinar dei har "skjønt det" og storkosar seg i veteranbilar som blir brukt, både på bane og på veg. Eg sit godt i mine Fiat stolar, og er nøgd med det. Om andre meiner eg har skjønt det eller ikkje har ikkje så mykje å sei, så lenge eg har det moro og trivast med hobbyen min Blunker

For meg er ikkje det forvaltning, men utvikling og bruk. Eg lærer nok aldri..........
« Siste redigering: januar 28, 2010, 00:20:08 am av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 28, 2010, 10:03:07 am »

Er ikke dette litt på siden av temaet(?) Folk må vel sette inn akkurat de stolene de vil. En helt annen sak er om man trenger selger orginalstolene bare fordi de ikke sitter i bilen noen skarve tiår? Hva koster det å legge de vekk? Og de lusne hundrelappene man får igjen ved salg rekker vel neppe til noe annet enn spylevæske eller noen bokser med bengalakk uansett. En eldre kjent bilmann fra Mysen sa noe klokt en gang for mange år siden da jeg og resten av 6Vgjengen var mest opptatt av å leke "boksen går".
- Første bud er: KAST ELLER SELG INGENTING.

Kanskje det beste rådet angående restaurering jeg noen sinne har fått.
Funker uansett om gjelder custom eller original.

Det blir vel som å legge seg opp i hvordan folk forvalter pengene sine. Noen har "skjønt det" og øker verdien, mens atter andre ryker på en Vollevik i ny og ne. Slik blir det med forvaltning av gammal VW. Det som virkest som raske penger der og da, kanskje ikke var det allikevel når hele bilen skal selges til slutt. Noen lærer raskt, andre lærer aldri  Blunker

Hvis dei som har "skjønt det" har som målsetting å få verdiauke kan dei jo gjerne investere i gull og anna som glitrar (feks. strøkne originalbilar).

Det finns no andre som meinar dei har "skjønt det" og storkosar seg i veteranbilar som blir brukt, både på bane og på veg. Eg sit godt i mine Fiat stolar, og er nøgd med det. Om andre meiner eg har skjønt det eller ikkje har ikkje så mykje å sei, så lenge eg har det moro og trivast med hobbyen min Blunker

For meg er ikkje det forvaltning, men utvikling og bruk. Eg lærer nok aldri..........
« Siste redigering: januar 28, 2010, 12:13:10 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: januar 28, 2010, 12:04:42 pm »

Kjøper den  Blunker,

men blir samstundes litt provosert når folk med ei anna oppfatning enn ein sjølv blir framstilt som "tullingar" som ikkje har skjønt kva dei held på med. Budskapet er forsåvidt greit, men det går jo an å kommunisere på ein måte som ikkje får dei med anna oppfatning til å framstå som idiotar i miljøet. Kan ikkje sjå at det er fruktbart.

For min eigen del hadde eg ikkje hat hverken økonomi eller plass til å leve etter ein "kast eller selg ingenting" filosofi, sjølv om konseptet forsåvidt er prisverdig. Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2010, 12:13:39 pm »

Ett sett strøkne elefantfot baklykter byttes i originale splittbaklykter!
Bare sånn i tilfelle noen skal oppgradere, og ikke ønsker å samle på gammelt rask i hylla Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Oval57
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 01, 2010, 14:06:57 pm »

Tenk dere en splitt f.eks. De eldste har egne og særegne nr. stanset inn i karosseri, bunn, tunnell, forstilling, bakstilling, m.m. Det er ganske kult når man kan si at alt er der; også ved salg av hele bilen.

Dermed er delene til DEN bilen, og til ingen andre. Blir det det vi kommer til å lete etter i fremtiden? De delene som fulgte med DEN bilen?
Loggført

*Paradise road*
Tlf. 900 13 764
noe du vil selge.
Kjetil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #15 på: februar 01, 2010, 15:31:43 pm »

Dermed er delene til DEN bilen, og til ingen andre. Blir det det vi kommer til å lete etter i fremtiden? De delene som fulgte med DEN bilen?

Kanskje du, men ikke jeg...  Blunker
Føler iallfall at jeg er et langt stykke derfra nå..  Kanskje man plutselig en dag føler for det? Hvem vet..  Øyerulling
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!