BERGER
|
 |
« på: februar 01, 2010, 15:42:28 pm » |
|
Jeg vurderer et partikjøp av kompressorer fra utlandet. Lurer derfor på hva behovet er blandt forumbrukerene?
Vi snakker om ca halv pris av hva de koster i butikk.
Dette er foreløpig bare en røff undersøkelse, selvsagt ikke bindende på noen måter. Kom gjerne med meninger om hvordan en kompressor skal være også.
Mvh Berger
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: februar 01, 2010, 16:40:03 pm » |
|
Intresangt!
Kor stor kompressor kan du få tak i på 16ampers 240v ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #2 på: februar 01, 2010, 16:49:56 pm » |
|
Husk på det at for å bruke den i Norge må det være 230v.
Norge og ungarn eller noe er de eneste landene med slikt strømnett.
Til og med sverige har 400v på 3fasen sin....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BAC
Supermedlem
    
Innlegg: 715
Bosted: grimstad
|
 |
« Svar #3 på: februar 01, 2010, 17:48:50 pm » |
|
16A en-fas. og størst mulig luftmengde pr min.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #4 på: februar 01, 2010, 17:54:07 pm » |
|
Intresangt!
Kor stor kompressor kan du få tak i på 16ampers 240v ?
Ser ut som 330 l/m er max på en fas 16A Og det er grunnen til at jeg synes bensindrevet er av interesse. Da får du 500 l/m lett, og det trengs til luftverktøy, lakkering og sandblåsing.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #5 på: februar 01, 2010, 18:01:01 pm » |
|
Stemmer det Berger.
3,5hk= ca 350ltr per minutt ved 7,5 bars trykk, er maks man får til på en fas 16 amp. Det er jo selvfølgelig mulig å kjøpe større kompressor og sette på en større kondensator men dette er ikke akkurat optimalt da det blir ukurant med ledninger.
Hvis du skal få til en deal på dette Berger så bør prisen ligge helt ned mot 1500,- Ellers er det faktisk mulig å få tak i like billig her på berget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: februar 01, 2010, 18:03:08 pm » |
|
hmm då har eg jo nesten større kompressor allerede,, men den store bensinaren derimot!
Kor mange tusen snakkar me om for den?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: februar 01, 2010, 18:05:04 pm » |
|
Volksair kompressoren - en gamle motor og noen ekstra deler - da har du mange liter luft og boblemotorer er det jo en del av her på berget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: februar 01, 2010, 18:11:23 pm » |
|
Stemmer det Berger.
3,5hk= ca 350ltr per minutt ved 7,5 bars trykk, er maks man får til på en fas 16 amp. Det er jo selvfølgelig mulig å kjøpe større kompressor og sette på en større kondensator men dette er ikke akkurat optimalt da det blir ukurant med ledninger.
Hvis du skal få til en deal på dette Berger så bør prisen ligge helt ned mot 1500,- Ellers er det faktisk mulig å få tak i like billig her på berget.
Hvem selger så rimelige kompressorer??
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #9 på: februar 01, 2010, 18:19:56 pm » |
|
Stemmer det Berger.
3,5hk= ca 350ltr per minutt ved 7,5 bars trykk, er maks man får til på en fas 16 amp. Det er jo selvfølgelig mulig å kjøpe større kompressor og sette på en større kondensator men dette er ikke akkurat optimalt da det blir ukurant med ledninger.
Hvis du skal få til en deal på dette Berger så bør prisen ligge helt ned mot 1500,- Ellers er det faktisk mulig å få tak i like billig her på berget.
Hvem selger så rimelige kompressorer?? Spør Holmen her på forumet, han hadde kjøpt GEBE til 1700,- Se tidligere tråd av KjetilL hjelp til å kjøpe kompressor. Det er nok ikke helt dagligdags men det kommer tilbud på slike til den prisen hvertfall.
|
|
« Siste redigering: februar 01, 2010, 19:18:19 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #10 på: februar 01, 2010, 19:26:58 pm » |
|
Ikke for å ødelegge men mer for å hjelpe. Som nevnt tidligere er det letteste for de aller fleste å ha 2 kompressorer, både fordi det er billigere enn en stor og fordi det er lettere med tanke på at 2 små enfas kompressorer kan gå på to forskjellige kurser med 16amp og har man to kurser i garasjen ja da kan man faktisk komme veldig langt uten trefas. Sett opp ett tilbud på 2 av de største enfas kompressorene du kan skaffe, skal vi si 2x 3,5 hk da får man 660-700ltr i minuttet og da drar man hva det skal være av luftverktøy og små og litt større sandblåsere også. Dette er genialt enkelt og nesten alltid billigst. Enkleste ofte det beste  Og det er for folket, alle kan bruke disse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: februar 01, 2010, 19:42:53 pm » |
|
Jeg har et beist av en kompressor. Den leverer 1050 liter/min og trekker 7,5Kw kontinuerlig. 22A i oppstart. Skulle gjerne bytta ut den med noe mindre og nettere. Men jeg trenger ikke tank, for jeg har 300 liter separat tank
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: februar 02, 2010, 09:31:06 am » |
|
Litt sidesprang dette kankskje men greit å vite hva dere "konkurrerer" med. Mulig dere snakker om å kjøpe kompressorer fra kvalitetsprodusent og kanskje med reimdrift og separat kompressorblokk (støysvake). De jeg kjøpte er av "ypperste" kinakvalitet og holder til det jeg trenger de til. Jeg kjøpte ikke GEBE for at de skal holde lenge, men gjør de det er jo det fint. Mine 2 GEBE har svevet i en stund nå. Jeg er fornøyd med de men de bråker jo en del. Har dem inne i en isolert bod så jeg plages ikke så mye av bråket. Tror jeg ga 1790,- pr stk for dem og ser de selges rundtomkring i stavanger for 1890-1990 nå for tida. Det som bruker mest luft av verktøyet jeg har er den lille luftsliperen fra biltema. Når jeg sliper aktivt med den går kompressorene nesten hele tiden. Jeg har treg 16 ah og har bare justert ned den ene litt på trykket slik de ikke starter samtidig. Kun en gang har jeg opplevd at strømmen gikk, men da hadde jeg på 1000w med lys på samme kurs  Ble mørkt da gitt.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2010, 09:36:15 am av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #13 på: februar 02, 2010, 10:58:34 am » |
|
Dersom det blir aktuelt med partikj;p, saa gir jeg gjerne et tilbud paa et parti....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #14 på: februar 02, 2010, 11:09:55 am » |
|
Takk for info folkens. Selv bruker jeg to kompressorer som er koblet sammen, og er ikke fornøyd med denne løsningen. Jeg har en 16A kurs i garasjen min og fyrer i tillegg med strøm for å holde varmen. Når begge skal gå, må jeg skru av noe varme. Dessuten leverer de ikke nok luft til mitt bruk i alle fall.
Jeg ønsker meg en stor bensindrevet kompressor, så kan jeg glemme alt som har med strøm å gjøre.
Vi snakker feks om en bensindrevet kompressor som har en 5,5hk Honda motor (verdens beste) og leverer 500 l/m til rundt 8000,-. Tillsvarende ligger på over 20 000,- her i landet.
Den største elektriske til en fas 220v kommer på rundt 2500,- og leverer 330 l/m, er reimdrevet og har en 70 l tank.
Bare som noen eksempler på hva vi snakker om her.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #15 på: februar 02, 2010, 13:43:30 pm » |
|
Det Berger sier angående pris er helt korrekt, bensindrevet kommer på over 20.000,- i norge vanligvis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: februar 02, 2010, 14:04:43 pm » |
|
Har sett dieseldrevne til 11-13000kr, diesel er jo billigare enn bensin og.. Volksair derimot leverer jo 1600liter i minuttet.. hmm 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #17 på: februar 02, 2010, 14:31:22 pm » |
|
Har sett dieseldrevne til 11-13000kr, diesel er jo billigare enn bensin og.. Volksair derimot leverer jo 1600liter i minuttet.. hmm  Ny til den prisen?? Hvor? Volksair er et fint alternativ, men tror ikke det er noe rimligere...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: februar 02, 2010, 15:32:22 pm » |
|
Eg finn dei ikkje att no, men det var ein storselgar som hadde dei tilsalgs på finn.
Volksair sett kostar jo 3300+ frakt, so treng du ein dobbelport motor, kanskje ein større tank, og noko stål og 4 hjul om du skal laga ei tralla.. Ja ogso pluss bensinforbruket..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #19 på: februar 02, 2010, 16:48:02 pm » |
|
Jeg er ute etter en som gir 750Liter i min. Jeg ser at Moe I bergen har noen 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #20 på: februar 02, 2010, 23:26:16 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #21 på: februar 02, 2010, 23:31:27 pm » |
|
Dær har vi jo han jeg skal ha da,skaff den litt billigere da Øyvind 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #22 på: februar 02, 2010, 23:35:10 pm » |
|
Det hadde vært noe ja  Men bør vel stå ute, under tak, pga eksos og støy.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #23 på: februar 02, 2010, 23:37:14 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #24 på: februar 02, 2010, 23:42:33 pm » |
|
Steike! Det er billig! Ingen vits å prøve å skaffe noe rimeligere da, bare å bestille i morra 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #25 på: februar 03, 2010, 00:37:40 am » |
|
Steike! Det er billig! Ingen vits å prøve å skaffe noe rimeligere da, bare å bestille i morra  Gruppekjøp? kanskje det går an å oppnå en lavere pris.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #26 på: februar 03, 2010, 00:39:37 am » |
|
hvordan er støynivå på slikt?? sammenlignet med en som går på vekslende elektrisitet?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
 |
« Svar #27 på: februar 03, 2010, 00:54:12 am » |
|
Berger: Samle opp til et "gruppekjøp", ta kontakt med undertegnede, så skal jeg gi et godt pristilbud på kompessorer med norsk kvittering og norsk garanti  (Gebe)
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #29 på: februar 04, 2010, 09:39:58 am » |
|
Den var rå. Billig i drift må den også være på avgiftsfri diesel.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|