Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« på: februar 17, 2008, 20:34:57 pm » |
|
Ja, da er det på tide å dra igang en prosjekttråd på denne bilen igjen. Jeg hadde en på tuju og, rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Men, ting tar tid, og selv om bilen ble kjøpt rundt påsketider 2006, så er det av ulike årsaker først nå jeg har fått bilen hjem. Dette er en US-utgave som ble importert tidlig på 70-tallet, hatt et par eiere jeg har greid å spore, før den tilsynelatende ble avregistrert i 82. Den gikk da her på østlandet, Drøbak og Ski. Bilen har en kollisjonsskade, og jeg spekulerer på om det er årsaken. Etter det har den byttet eier ymse ganger - kjenner ikke historikken der - men den endte altså tilslutt opp i Tromsø, hvor jeg kjøpte den. Bilen mangler ett sidevindu, forstilling/bakstilling/motor/gir og begge framsetene. Har etter kjøp fått tak i 1200 motor fra boble, nyere girkasse og bakstilling med 4-bolt tromler. Dette fordi planen var å få bilen trillbar før transport. Det ble den aldri, så bilen står for øyeblikket stroppa fast på pall på en vinterlagringsplass. Første steg er å få stivet av døråpningene og få på en forstilling så jeg kan flytte den lettere... Men hva er vel en prosjekttråd uten bilder? Her er synet som møtte oss når vi åpna container'n på Schenker: Etter flytting opp på låven til midlertidig lagring - sånn ser det altså ut i all sin prakt(?): Fine linjer, men mye grums: Venstre bakskjerm - bak hjulbue. Det vanlige problemet. Må byttes. Venstre bakre "quarterpanel" - må nok inn frisk plåt her og. I tillegg ser vi at hjulbuen er bytta. Men sveisedelen her er flat som ei pannekake - skjermen skal ha en fin bue. Forrige eier planla kanskje å bygge opp buen med sparkel? Må gjøres om. Kappe ut, en tur i engelsk hjul for å få fasong, og så tilbake på plass.
|
|
« Siste redigering: februar 17, 2008, 21:29:16 pm av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #1 på: februar 17, 2008, 21:22:50 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2008, 14:36:49 pm av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #2 på: februar 17, 2008, 21:49:07 pm » |
|
Oioi..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #3 på: februar 17, 2008, 22:30:39 pm » |
|
Se her ja! Der er vidunderet  Du kommer til å bli ganske flink til å sveise etterhvert, tenker jeg  Det virker jo som et ganske ærlig prosjekt, what you see is what you get. Det bør liksom ikke dukke opp så veldig mange overraskelser. For øvrig burde kanskje prosjekttråden din hett opp fra esken 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #4 på: februar 18, 2008, 00:01:51 am » |
|
Her har du litt jobb ja.... Hattehylla på min ghia hadde godt med overflaterust. Lakk inn vann ved bakruta, dette samlet seg i hattehylla. Trekket som var der holdt på vannet slik at hele hylla var ganske brun da bilen ble plukket ned. Var forøvrig stort sett bare rust innvendig i bilen, tydelig at det hadde lagt vann og godgjort seg på alle steder som var dekket av tepper o.l. Vet du forresten hva som skal være i hullet til venstre for hanskerommet? Har ikke dette på min -67.
Arve
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #5 på: februar 18, 2008, 00:07:48 am » |
|
Her har du litt jobb ja.... Hattehylla på min ghia hadde godt med overflaterust. Lakk inn vann ved bakruta, dette samlet seg i hattehylla. Trekket som var der holdt på vannet slik at hele hylla var ganske brun da bilen ble plukket ned. Var forøvrig stort sett bare rust innvendig i bilen, tydelig at det hadde lagt vann og godgjort seg på alle steder som var dekket av tepper o.l. Vet du forresten hva som skal være i hullet til venstre for hanskerommet? Har ikke dette på min -67.
Arve
Hullet til venstre er til askebegeret. Samme som på oval-bobler. Godt å høre at jeg har ett problem mindre iallfall - rusten hattehylle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #6 på: februar 18, 2008, 00:12:00 am » |
|
Se her ja! Der er vidunderet  Du kommer til å bli ganske flink til å sveise etterhvert, tenker jeg  Det virker jo som et ganske ærlig prosjekt, what you see is what you get. Det bør liksom ikke dukke opp så veldig mange overraskelser. For øvrig burde kanskje prosjekttråden din hett opp fra esken  Problemene er ganske opp i dagen, ja. Men nå har jeg ikke fått rydda den helt inni ennå, så full oversikt har jeg jo ikke. Ikke før jeg får tømt den og løfta den opp. "Opp fra asken" kan godt bety "opp fra esken" på den lokale dialekta der den står forresten. Nesten i Hedmark vettu ;p
|
|
« Siste redigering: februar 18, 2008, 00:14:05 am av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #8 på: februar 18, 2008, 00:35:13 am » |
|
Askebeger ja, mitt ligger under radioen. Du har litt jobb foran deg, men samtidig en grei jobb da du vet hva du har å jobbe med. Mye verre å ha en bil som ser bra ut, men som er et lappverk under overflaten. Det finnes mye bra platedeler. så det bør uansett ikke være uoverkommerlig. Problemet mitt har vært at jo mer jeg plukker jo mer jobb blir det, noe har jeg bare måtte godta at er greit nok. Man kan plukke bilen i atomer hvis man ønsker.... Lykke til med prosjektet, hold oss oppdatert!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #10 på: februar 18, 2008, 09:37:04 am » |
|
Og jeg er imponert over at folk som Hebfan og Grelland med flere virkelig gjør en innsats og redder disse nydelige kreasjonene Stå på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #11 på: februar 18, 2008, 11:40:59 am » |
|
walk in the park  Hehehehe. Hadde bare vært et par helgers arbeide for deg det her, Roy 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #12 på: februar 18, 2008, 12:51:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #13 på: februar 18, 2008, 16:05:41 pm » |
|
De linjene der bør jo være motivasjon i bøtter og spann. Skulle ønske jeg hadde kunnskap og evner til å lage bil av noe sånt. Stå på! 
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #14 på: februar 18, 2008, 17:39:59 pm » |
|
Takker for godord og oppmuntring sålangt, folkens! Må innrømme at Grelland er en stor inspirasjonskilde,og håpet er å komme i nærheten av kvaliteten på det prosjektet. Og så har jeg et ørlite, tynt håp om at det er litt mindre jobb på min. Men det blir spennende å komme til bunns i materien... Og det er selvsagt ikke Pearl White som er originalfargen, men L 582 Arcona White. My bad. På nåværende tidspunkt tror jeg ikke ender opp med originalfargen tilslutt, men så har jeg "en del" tid å ombestemme meg på  Og nå klør det i fingra igjen gitt, alltids en detalj eller to man glemte å sjekke når man var der sist. Men det er ikke lys der ute, så ikke akkurat ideelle forhold for grundige undersøkelser. Mekkeplass/verksted/ordnede forhold er rimelig prekært å få på plass nå - 2 timer hver helg holder ikke, da blir den aldri ferdig...
|
|
« Siste redigering: februar 18, 2008, 17:43:52 pm av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #15 på: februar 18, 2008, 18:15:00 pm » |
|
Jeg kan anbefale denne  Hvis du ikke er NAF-medlem ennå så er det en av vervepremiene man får hvis man passer på å la noen verve seg når man melder seg inn. Men NAF-medlemskap er kanskje et år eller to for tidlig  (Men medlemskapet er personlig, så det gjelder for alle biler du måtte sitte i når uhellet er ute, ikke bare biler du selv eier)
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #16 på: februar 18, 2008, 18:22:04 pm » |
|
Jeg kan anbefale denne  Hvis du ikke er NAF-medlem ennå så er det en av vervepremiene man får hvis man passer på å la noen verve seg når man melder seg inn. Men NAF-medlemskap er kanskje et år eller to for tidlig  (Men medlemskapet er personlig, så det gjelder for alle biler du måtte sitte i når uhellet er ute, ikke bare biler du selv eier) Har vært NAF-medlem lenge. Ble plutselig det når jeg sto i Kristiansand med motorhavari natterstid midt i fellesferien. Men jeg tenker jeg går til innkjøp av en sånn kjekk sak som dette:  Eller begge deler. Koster jo ingenting.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #17 på: februar 19, 2008, 21:45:30 pm » |
|
Grattis, endelig fått vogna ned 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #18 på: februar 20, 2008, 00:16:42 am » |
|
Grattis, endelig fått vogna ned  Yess!  Føles bra. Skylder deg en pils eller 10, Eivind. Transporten forløp smertefritt og bilen var omtrent som forventa. På torsdag skal alle eskene ut, sjekke evt. skjevheter og måle opp for sveising av avstiving. Tør ikke flytte den der av pallen uten noen seriøse stag på kryss & tvers. Tenker jeg har den på hjul innen februar er over... Litt lettere å flytte da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #19 på: februar 20, 2008, 13:47:21 pm » |
|
Jepp, vi får ta det når jeg kommer nedover  Du sier du er redd for at rammehode er skadet, men det tviler jeg på da karosseriet har vært delt rimelig lenge. Han som har stått for demonteringa var veldig begeistret for Teksum ghian, og hadde vell en drøm om at den skulle bli like fin. Før bilen ble hentet til Tromsø, har den bod på yttersiden av Senja, som var plassen bilen ble hentet på. Har du skaffet deg noe eier historikk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #20 på: februar 20, 2008, 14:20:41 pm » |
|
Jepp, vi får ta det når jeg kommer nedover  Du sier du er redd for at rammehode er skadet, men det tviler jeg på da karosseriet har vært delt rimelig lenge. Han som har stått for demonteringa var veldig begeistret for Teksum ghian, og hadde vell en drøm om at den skulle bli like fin. Før bilen ble hentet til Tromsø, har den bod på yttersiden av Senja, som var plassen bilen ble hentet på. Har du skaffet deg noe eier historikk? Du må plinge på når du tar en tur ja. Nei, jeg er ikke redd for at det er skada, men at det muligens kunne vært bytta til balljoint (for å få "moderne" forstilling), eller rett og slett at hele bunnplata kunne være av nyere dato. Man vet jo aldri hvilke "oppgraderinger" tidligere eiere har hatt planer om. Har ikke fått gått den så grundig i sømmene ennå. Historikken er mangelfull - jeg vet at den ble registrert i kristiansand første gang - vet ikke dato. Eierskifte i '76, da ble den solgt til ei dame i Ski. And thats it. Se PM forøvrig
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2008, 14:26:15 pm av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #21 på: februar 22, 2008, 14:26:39 pm » |
|
Da har jeg fått vært på låven og sjekka og målt litt grundigere. Fikk også tømt bilen for esker. Fant komplette kanaler pluss sveisedelen foran kanal på venstreside (karosseriplata mellom hjulbue og underkant dør). Mulig det ligger mer i eskene, har ikke vært igjennom dem.
Bunnen ble en positiv overraskelse - ikkeno grums - gulvplatene er pent fjerna ved at vedkommende har borra ut punktsveisene. Ser helt greit ut å få inn nye gulv, og så er det bare å sandblåse, grunne og lakke. Kort sagt strøkent! Tommel opp.
Målte også avstand senter-senter på festeboltene til forstillinga - 290mm i bredden og 55 i høyden. Så da er det bare å få kjøpt ei komplett linkpin forstilling "med alt" inkl. transporthjul.
Og så fikk vi målt opp til avstiving på tvers foran baksete, foran under dashen og i dørstolper på begge sider. Planen er 20x20 eller 25x25mm firkantrør - 2mm gods - i kryss disse stedene, med sveisa kryss. Endene på røra vil også bli sveisa sammen, slik at disse vil utgjøre en "ramme" sett ovenfra. Planlegger å feste røra rett over dørhengslene oppe og nede.
Bilder ble det ikke denne gangen, men kamera blir med til uka, når avstiving skal sveises inn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #22 på: februar 22, 2008, 23:13:06 pm » |
|
Du glemte å nevne sveise deler til lyktesatsene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #23 på: februar 23, 2008, 00:01:11 am » |
|
Du glemte å nevne sveise deler til lyktesatsene. Som sagt; har ikke vært igjennom alle eskene. Ingen av dem, faktisk.  Den jobben har fruen i huset tatt på seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #24 på: februar 23, 2008, 00:11:12 am » |
|
Pass på at dei befinn seg så nerme bakken at ho ikkje kan ramle ned medan ho går igjennom dei, då.. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Hebster52
Nybegynner

Innlegg: 5
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: februar 29, 2008, 15:00:29 pm » |
|
Grattis Espen! Ser att du fått hem din Ghia till slut! Ser ju mycket lovande ut. Inga överraskningar i alla fall. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #26 på: mars 03, 2008, 09:59:46 am » |
|
Hadde en fin liten søndagstur igår, jeg og madammen. Var på Darbu hos "raaen" og henta komplett forstilling og 4 "transporthjul" igår. Anbefales på det sterkeste - hyggelig kar med mye deler, hyggelige priser og bare en kjapp time unna Oslo. Det ble 2 4-bolts og 2 5-bolts felger, siden det sitter nyere girkasse/aksler med 4-bolt på bilen. Dette er i første rekke tenkt som "transporthjul", men jeg kommer til å skaffe til veie 2 stk 5-bolts til og renovere disse. Så får det heller evt. bli noe mer fancy hjul på sikt, når bilen er på veien. Må få identifisert kassa for å se om det er noe jeg vil ha med meg videre - er det det, så bytter jeg antagelig bare boltsirkel bak. Ingen bilder - hvor spennende er det å se på gamle rustne og møkkete deler?  Bildene får komme når jobben starter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #27 på: mars 03, 2008, 10:01:31 am » |
|
Grattis Espen! Ser att du fått hem din Ghia till slut! Ser ju mycket lovande ut. Inga överraskningar i alla fall.  Takk for det, Kristian. Hyggelig at du følger med. Hva med å presentere noen av dine prosjekter her? Jeg følger med på din hjemmeside og - du har mye på gang!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #28 på: mars 03, 2008, 10:25:50 am » |
|
Ingen bilder - hvor spennende er det å se på gamle rustne og møkkete deler?  Bildene får komme når jobben starter. Du tullar no, ikkje sant? 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Turbotor
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted:
|
 |
« Svar #29 på: mars 03, 2008, 22:08:39 pm » |
|
Blir nok bil av dette etter noen(mange hehe) timer i garasjen.  løkke te!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|