Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: februar 08, 2010, 01:07:33 am » |
|
Heisann,
sitter her og klør meg litt i hue.
Jeg skal montere AVIS adjusters på en forstilling, og har lest en fin "how-to" på TheSamba, men den refererer til en bus-forstilling, hvor det midtre fjørfestet er festet med 3 "dimples".
På min forstilling ar det to avlange "bulker", som tilsynelatende holder den midtre biten på plass, men kan jeg simpelthen som vedkommende foreslår på TheSamba, banke løs denne midtre biten, og så banke inn den som følger med AVIS-settet? Eller må jeg kutte/slipe disse bulkene ned?
Noen som har gjort dette før?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bug62
Medlem
  
Innlegg: 129
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: februar 08, 2010, 01:52:03 am » |
|
skjønner ikke helt spørsmålet tror jeg. hva mener du med"banke inn den som følger med i settet"? det jeg gjorde var å slipe bort nok på den ene "bulken" (og hvis jeg husker riktig så var dette ganske så passe i forhold til justeringshullet på avis-adjusteren), slik at den slapp litt, også jobbet jeg justeringen bare endel frem og tilbake slik at den bevegde seg ganske lett før jeg sveiset alt fast. men synes det var noe dritt egentlig, blir veldig spinkelt når du har slipt bort det du trenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: februar 08, 2010, 11:43:33 am » |
|
ingen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #5 på: februar 08, 2010, 12:06:11 pm » |
|
Ja Roy du må slipe litt på vær side av de hakka.pågrunn av fjærpakk klompen bør være løse.så banker de litt i enden til den går fri.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: februar 08, 2010, 12:08:47 pm » |
|
ok, så kan jeg bare banke inn den nye, da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #7 på: februar 08, 2010, 12:09:04 pm » |
|
og hvordan hadde du tenkte å få inn den klompen forbi nålelager og bakelitt-foring  Bruk den som står på forstillingen du
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: februar 08, 2010, 12:11:48 pm » |
|
nettopp, det var neste spørsmål...
men gjengene i den gamle klumpen er ikke de samme som på den lange settskruen som fulgte med...
Finnes det lengre settskrue som passer i den originale "klumpen"?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #9 på: februar 08, 2010, 12:14:10 pm » |
|
m14 1,5 de finnes sikkert i tønsberg jernvare kiosker 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: februar 08, 2010, 12:34:34 pm » |
|
Litt av poenget med at den klumpen som holder fjærpakka følger med, er nok at den har justeringsskruen på en annen plass enn orginalt, sikkert for å få den lenger opp på tosjonsrøret og unngå skruen som blir stående rett ned ved maks senking.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: februar 08, 2010, 14:53:03 pm » |
|
var det jeg tenkte også, Øyvind, men tror ikke dette blir noe problem
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #12 på: februar 08, 2010, 15:04:36 pm » |
|
Jeg gikk på samme problem den gang jeg lagde min første senkeforstilling. Hullene /pregene på en bay-forstilling er jo ganske små, men skal man kappe bort disse avlange pregemerkene som du refererer til her så blir det ikke mange millimeter med gods igjen. Siden jeg ikke skulle korte inn første gangen jeg gjorde dette så ble løsningen å finne et emnesrør i hylla på jobben. Dette ble kappet og maskinert med riktig innvendig og utvendig mål slik at det passet til de gammle rørene. Så kappet jeg ut ca 60mm av senteret, og et rør av gangen og sveiset inn de nye rørene ferdige med spor til justeringen og halvmånen på. Resultatet ble ei forstilling man skal ha adgang til røntgen for å se at ikke er en Puma, men helvettes mye unødvendig jobb!!!. Blir samme fremgamgsmåten som hvis man sveiser inn Sway-away men bare mye mere jobb.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #13 på: februar 08, 2010, 15:43:37 pm » |
|
Litt av poenget med at den klumpen som holder fjærpakka følger med, er nok at den har justeringsskruen på en annen plass enn orginalt, sikkert for å få den lenger opp på tosjonsrøret og unngå skruen som blir stående rett ned ved maks senking.
Hvis du ikke skal senke voldsomt, kan du montere den på bare det ene røret. Som bonus får du mer progressiv fjæring.
|
|
« Siste redigering: februar 08, 2010, 15:46:31 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: februar 10, 2010, 01:07:36 am » |
|
mye bra svar her, takker så mye. Så sånn jeg forstår det så er den originale klumpen helt sirkulær utvenndig, så så lenge jeg tar ut settskruen (...) og sliper ned på i alle fall den ene "bump"-en, så skal den løsne og kan rotere fritt. Hvis jeg da får tak i en settskrue i dim 14.1.5, så kan jeg bruke den sentrklumpen som sitter der, og slipper å kuke med å ta ut nålelager og bakelittforing? Kan noen bekrefte dette (sånn nogenlunde i alle fall) ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #15 på: februar 10, 2010, 01:12:20 am » |
|
Det stemmer det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #16 på: februar 10, 2010, 07:45:02 am » |
|
Klumpen inni er som du sier sirkulær skal gå fritt når "klumpene" på utsiden er borte. Men begge må vel vekk. Eneste er at klumpen på Awix settet som du har kjøpt trolig er splittet i motsetning til den orginale. Fordelen med splitten er at når du drar til sett-skruen så "utvider" klumpen seg og låser. Dette gir en sikkrere låsing av fjæra enn hvis du bruker de orginale. Hvis du gjør som jeg forklarte lengere opp i tråden slipper du å rote med lagerene og du får inn de nye skivene. Du sparer MYE tid på å heller kjøpe en puma 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #17 på: februar 12, 2010, 00:17:36 am » |
|
da satte jeg saga i en gammel forstilling, og disse klumpene inni er forsåvidt sirkulære, men de har forsenkninger som skal passe i "bulkene". Så sånn sett har du vel rett, Mr. Empiboy... Er nok Puma som er løsningen da ja 
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #18 på: februar 12, 2010, 08:22:17 am » |
|
Innen begge bulkene er borte og du har laget det avlange sporet til justeringen så er det vel ca 10mm rør igjen. Derfor klødde jeg meg LENGE i hodet den gangen jeg gjorde dette selv. Siden jeg hadde kappet på ganske lik måte som deg og kjøpt justeringene samt hadde ei kone som klaget på alle utgiftene dette "vraket" hadde ført med seg endte jeg opp med den løsningen med to dreide rørbiter. Ellers kan jeg bare si at jeg fortsatt ikke forstår hvordan disse kan monteres på noen annen måte..... Fasit ønskes kjøpt 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #19 på: februar 12, 2010, 09:16:05 am » |
|
Fin tråd, da jeg har planer om dette selv.. Men ser litt annerledes ut enn jeg tenkte meg ja. Hvis jeg derimot skal korte et par tommer samtidig , er det vel ingenting i veien for å kappe bort det i midten, få ut klumpene og frese nye avlange spor ved siden av ? Og slippe unna med en sveis på hvert rør? Kanskje det kan lønne seg å splitte klumpen da, sånn den ser ut på grelland`s sett..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #20 på: februar 12, 2010, 09:20:19 am » |
|
enig med dere, jeg fatter ikke hvordan et sånt sett kan monteres uten å gjøre store inngrep i forstillingsrøra. Jeg har en gammel forstilling liggende, så i stedet for å dreie ned et rør slik som Empiboy gjorde, kunne jeg jo brukt en bit av røret fra den andre forstillinga, men uansett blir det mye kapping og sveising i en bærende struktur.... Og en liten antydning til byggebeskrivelse/instruksjoner som vedlegg til et sånt sett haddde vel ikke vært så dumt... Eller forresten, da hadde de kanskje ikke fått solgt noen... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #21 på: februar 12, 2010, 10:24:49 am » |
|
Du har nok funnet årsaken til at Sway-away er så populær.......... Og til deg kjetil så var det prinsippet du forklarer over med en skjøt pr rør jeg brukte når jeg kortet inn forstillinga mi.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #22 på: februar 12, 2010, 15:47:11 pm » |
|
Du har nok funnet årsaken til at Sway-away er så populær.......... Og til deg kjetil så var det prinsippet du forklarer over med en skjøt pr rør jeg brukte når jeg kortet inn forstillinga mi.
å de andre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|