Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: februar 19, 2010, 00:42:14 am » |
|
Må ærlig innrømme at økonomiutdannelse og elektronikk ikke går hånd i hånd.. klarer det meste, men har kommet til full stopp.. skal montere lysrelé etter 12volt konvertering og har svidd sikkert 20 sikringer på å koble feil.. hva kobles hvor?
 P18-02-10_23.26[1].jpg (91.36 KB. 839x590 - vist 526 ganger.) 30 : er strøm (+) inn 85 : nær/fjern ?? 86 : nær/fjern ?? 87 : fra bryter dashbord ?? 87a: fra hendel ?? håper noen har peil 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: februar 19, 2010, 00:44:37 am » |
|
Nei....
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: februar 19, 2010, 00:49:15 am » |
|
Det er vel et vekselrele du har. 30 er vel strøm fra batteriet, som da vil gå ut via 87(på) eller 87a(av), når du kobler styrestrømmen (altså fra hendelen og bryter dash). Styrestrømmen bruker 85 og 86 (inn på den ene, og ut på den andre). 30 er+ 87 er til lyset 85 er vel styrestrøm inn 86 styrestrøm ut. 87a brukes ikke i ditt tilfelle Litt krøkkete forklart i OL-rus...  Hendel og bryter skal vel stå i serie og gi styrestrøm til releet, er litt rusten på dette...
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2010, 00:55:41 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #3 på: februar 19, 2010, 00:49:31 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: februar 19, 2010, 01:27:32 am » |
|
Det er vel et vekselrele du har. 30 er vel strøm fra batteriet, som da vil gå ut via 87(på) eller 87a(av), når du kobler styrestrømmen (altså fra hendelen og bryter dash). Styrestrømmen bruker 85 og 86 (inn på den ene, og ut på den andre). 30 er+ 87 er til lyset 85 er vel styrestrøm inn 86 styrestrøm ut. 87a brukes ikke i ditt tilfelle Litt krøkkete forklart i OL-rus...  Hendel og bryter skal vel stå i serie og gi styrestrøm til releet, er litt rusten på dette... Et vanlig venderele har ikke styrestrøm ut og inn. Kun inn. Og hva med jord?  85 er jord, 30 er + fra batteri, 87(a)er ut til lampe, 86 er styrestrøm. Noen releer har snudd om på 87(a) og 30. Så 30 er ut til lampe og 87(a) er konstantstrøm. Men så lenge du ikke har koblet opp jord, så får du ikke rele til å fungere.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: februar 19, 2010, 01:45:19 am » |
|
problemet er at orginalt er det 6 kontakter.. nå 5. en må bort. regner med at det er den lille tampen som er koblet sammen med 30.
fant dette på thesamba "This is the ground signal from the dimmer switch in the turn signal. A momentary ground on this post will toggle the headlights between hi & low. " snakk om fra hendelen.. er ikke den jorden som trengs da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: februar 19, 2010, 11:28:17 am » |
|
takk for det 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: februar 19, 2010, 12:53:23 pm » |
|
nytt spørsmål.. har byttet til treratt, men får ikke tuten til å gå uten å koble den brune ledningen inni rattstammen direkte til gods i rattet. overledning? eller må jeg ta en ledning fra den ene koblingen på hornknappen og til gods?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: februar 19, 2010, 12:55:25 pm » |
|
Rattet må sluttes til jord for at tuten skal fungere - det er den kretsen du åpner/lukker med hornknappen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: februar 19, 2010, 13:05:30 pm » |
|
Rattet må sluttes til jord for at tuten skal fungere - det er den kretsen du åpner/lukker med hornknappen.
så hvis hornknappen har to kontakter tar jeg en mot brun ledning og en mot gods?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 19, 2010, 13:12:01 pm » |
|
Det høres riktig ut ja.
Når du da trykker sluttes jordkretsen og hornet skal virke - kjapp sak å teste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: februar 19, 2010, 14:52:34 pm » |
|
da var horn, blinklys og cdspiller montert og testet  sprakte godt når plussledningen fra generator kom i kontakt med gods  skal dette skje hvis jeg har koblet meg vekk fra ekstern regulator? dvs de tre tjukke ledningene under setet???
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: februar 25, 2010, 18:20:14 pm » |
|
har fortsatt problemer med relé til fgjernlysene. har fått 4stk 5kontakters reléer av veteranservice. kontaktene er: 30 S 56b 56a 56 finner fortsatt ikke ut hvordan dette skal fungere :S
 Uten navn.jpg (15.55 KB. 391x286 - vist 337 ganger.) 56a og b er vel til lys 30 er strøm + S er jording fra hendel 56 er fra bryter  ? kjipt å stå fast!!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Lars Rosenquist
Supermedlem
    
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg
Telefon 90148565
|
 |
« Svar #15 på: februar 25, 2010, 20:16:25 pm » |
|
 Nå burde du vel klare dette? 30 : er strøm (+) inn (rød) 85 : nær/fjern ?? 86 : nær/fjern ?? 87 : fra bryter dashbord ?? 87a: fra hendel ?? Og du har vel også fått fargen på ledningene på alle pinnene på releet? Hvis du ikke har dette for hånden ,ring meg imorra http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_6869.jpgBtw ,firmaet heter VW Veterandeler  Mvh Lars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: februar 25, 2010, 20:47:03 pm » |
|
har koblet slik det for eksempel blir forklart på thesamba. men problemet er at bryteren på hendelen ikke veksler mellom fjern/nær.. kontakpunktene på det nye reléet samsvarer heller ikke 100% med det 12volts releet :S
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: februar 25, 2010, 20:55:54 pm » |
|
fikk nettopp svar på thesamba:http://www.oldvolkshome.com/headrelay.pdf sjekker imorgen;) ringer deg Lars imorgen når jeg har fått sett på de 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: februar 25, 2010, 20:56:13 pm » |
|
Vekslingen skal skje ved å jorde - det gjør hendelen.
Start med å sjekk om releet klikker når du trekker jord direkte fra releet utenom bryteren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #19 på: februar 25, 2010, 21:00:48 pm » |
|
koble alle unntatt jordingen og bare sjekke med en kabelsnutt til karosseriet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: februar 25, 2010, 21:05:01 pm » |
|
Ja - da får du sjekket om feilen ligger i hendelen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|