ultimatevw
Seniormedlem
   
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« på: februar 22, 2010, 01:50:09 am » |
|
Har en T-1 blokk 1600ccm som jeg har målt til nærmere 0,65mm!- endeslakk. Hva kan gjøres? Overhales eller kastes?
|
|
|
Loggført
|
68 VW 1600TL
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #1 på: februar 23, 2010, 13:20:16 pm » |
|
hvis jeg ikke husker helt feil skal vandringen være på mellom 0.07 - 0,15 mm. Dette er som regel på nye lager. Men det er mange som kjører med motor som mest sannsynlig har mer endeslakk enn det du har. Det går an å prøve å shimse opp bak svinghjul, men ikke for mye. Da trekker du veiva for langt.
Ville ikke ha kastet blokka nei. Sjekk evt lagerbaner. Hvis det er en AS41 blokk er det jo god blokk
Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2 på: februar 23, 2010, 13:22:05 pm » |
|
Tviler fortsatt sterkt på at man kan trekke veiva for langt... pga at indre thrusteflate umulig kan bli like slitt som utvendig.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: februar 23, 2010, 15:18:30 pm » |
|
0,65 er jo ikke voldsomt mye. Har kjørt med mye mer enn det. Ikke slutt før du må stramme clutchvaier, og det blir ulyder ved clutching 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #4 på: februar 23, 2010, 22:55:32 pm » |
|
Er jo ikke verre enn å shimse opp klaringen på innsiden av svinghjulet og bruke motoren litt for å se om det utvikler seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: februar 23, 2010, 22:57:59 pm » |
|
Eg har kjøyrd bobla med 1300motor og 1,5mm endeslark ein sesong no. går som eit uver, solenge ein pussar pluggane reine med jamne mellomrom(har ingenting med endeslarken å gjera då, men stempelringar mm.) 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #6 på: februar 24, 2010, 00:16:04 am » |
|
Når det blir en økning i endeslakk på en type 1 motor, er det ikke slitt lager ellers shims det er snakk om. Det er selve blokka som er blitt for stor for lageret. Og det er lageret som beveger seg. Så ved å fortsette å kjøre med en slik motor... er å putte spikeren i kista for den blokka. Det vil bare bli værre og værre. 0,65mm endelslakk betyr overhaling. Videre kjøring betyr ny motor. Med minsdre en hobbymekaniker har vært på ferde og shimset feil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ultimatevw
Seniormedlem
   
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« Svar #7 på: februar 24, 2010, 00:52:30 am » |
|
Det er 3 shims bak svinghjul så ikke noe galt der. Trur jeg sender blokka inn til Linjeborring.
|
|
|
Loggført
|
68 VW 1600TL
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #8 på: februar 24, 2010, 01:56:25 am » |
|
Endeslakk 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: februar 24, 2010, 02:07:26 am » |
|
Når det blir en økning i endeslakk på en type 1 motor, er det ikke slitt lager ellers shims det er snakk om. Det er selve blokka som er blitt for stor for lageret. Og det er lageret som beveger seg. Så ved å fortsette å kjøre med en slik motor... er å putte spikeren i kista for den blokka. Det vil bare bli værre og værre. 0,65mm endelslakk betyr overhaling. Videre kjøring betyr ny motor. Med minsdre en hobbymekaniker har vært på ferde og shimset feil  jasså.? trudde det var thrustinga på lageret som blei slitt siden det blir utsatt for friksjon aksielt. har (heldigvis) vært lite borti linjeborring av slike typer blokker, men mener å se godt utvalg i div "thrust" dimensjoner ja. skal vel ikke bli noen bevegelse mellom thruste kravene og blokka? da lageret sitter fast. mener du att blokka (der thrustelageret sitter )blir "klemt" mindre med åra?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: februar 24, 2010, 10:50:01 am » |
|
Ikke bare klemt.. Matrialet blir rett og slett borte. Og lageret er nesten like fint. Blokka er svakere enn lageret med andre ord. Har opplevd 3mm endeslakk på det værste. På den blokka var bærelager "hullet" 66,03mm. Det skal være 65,00mm. Målte aldri oljetrykket.. men den gikk til siste slutt. Blokka er da Kast.
Når alt er i orden sitter lageret fast ja.. I alle retninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: februar 24, 2010, 11:08:25 am » |
|
Dette må være opp og ned gitt, jeg har aldri funnet et lager som er løst aksielt på de jeg har åpnet med for stor endeslakk?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #12 på: februar 24, 2010, 12:08:07 pm » |
|
Da må du skru mer motor.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: februar 24, 2010, 12:11:03 pm » |
|
Gjerne det... men da kan dette ikke være en absolutt sannhet?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: februar 24, 2010, 13:06:32 pm » |
|
Mer eller mindre jo.
Har du noen eksempler på motorer du har åpnet med mer slakk enn 0,13mm... Hvor du har målt brukt lager i forhold til nytt, og funnet slitasje mer enn 0,1mm. Og hvor du med sikkerhet vet at ingen uvitende mekaniker har byttet svinghjul eller shimset galt ved montasje?
Jeg har det. Og med mindre det er noe spesiellt med moterene nord for Oslo er nok dette likt over hele landet.
Det er en grunn til at det er normalt med både 1 og 2mm overdim på thrustingen på nye lagersett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: februar 24, 2010, 13:28:56 pm » |
|
Hvor mye slitasje er det meste du har sett på lageret?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #16 på: februar 24, 2010, 15:20:56 pm » |
|
Var en som hadde 0,15mm i slitasje jamfør et kolbenscmidt lager. Men der hadde lageret skjært seg på veiva. Så vet egentlig ikke hvor mye dette spilte inn med matrial forflytting i lageret. Denne motoren hadde lager som satt fast i blokka. Og ca 0,25mm i total endeslakk med olje på shimsene.
Noe mer slitasje på lagerene har jeg ikke opplevd hitill. Må jo ærlig si jeg ikke målte dette tidligere. Men når min interesse hat blitt større for maskinering, har plutselig slike mål blitt interessant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: februar 24, 2010, 15:23:38 pm » |
|
Har du målt den motsatte thrusteflaten også?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #18 på: februar 27, 2010, 17:47:48 pm » |
|
Her er den verste blokka jeg har sett. Dette var en original 1500 som jeg fikk, og den så ikke ut til å være gjort noe med. Det burde den, for denne blokka var blitt søppel. Selv om jeg linjeborret 1,5mm ble ikke flaten fin, og thrust på 2mm ville heller ikke holdt. Målte dessverre ikke endeslakken før demontering og lageret er også kastet nå.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #19 på: februar 27, 2010, 19:24:53 pm » |
|
En liten forklaring på linjeboring anyone?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #20 på: februar 27, 2010, 19:30:10 pm » |
|
Her er den verste blokka jeg har sett. Dette var en original 1500 som jeg fikk, og den så ikke ut til å være gjort noe med. Det burde den, for denne blokka var blitt søppel. Selv om jeg linjeborret 1,5mm ble ikke flaten fin, og thrust på 2mm ville heller ikke holdt. Målte dessverre ikke endeslakken før demontering og lageret er også kastet nå.
NIICE!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #21 på: februar 27, 2010, 19:34:19 pm » |
|
En liten forklaring på linjeboring anyone?
Blokken spennes sammen med riktig moment, og verktøyet på bildet settes inn. Her kan det velges skjær etter hvor slitt blokka er. Hullet borres da opp til en større diameter og lager med en større ytterdiameter må brukes. Alle hullene borres i en operasjon og kommer derfor helt på linje, samt at anleggsflaten for lageret blir jevn.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #22 på: februar 27, 2010, 19:56:06 pm » |
|
En liten forklaring på linjeboring anyone?
Blokken spennes sammen med riktig moment, og verktøyet på bildet settes inn. Her kan det velges skjær etter hvor slitt blokka er. Hullet borres da opp til en større diameter og lager med en større ytterdiameter må brukes. Alle hullene borres i en operasjon og kommer derfor helt på linje, samt at anleggsflaten for lageret blir jevn. Hvor vanlig er det at dette (må) gjøres?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #23 på: februar 27, 2010, 20:08:05 pm » |
|
For at motoren skal bli best mulig bør det gjøres på de aller fleste blokker. Jeg har en blokk som jeg ikke kunne kjenne slitekanter etter lageret, når jeg strøk neglen over. Men når jeg målte diameteren på hullet var det over VW sine anbefalinger. For at lageret skal holdes på plass med riktig klem, skal ikke hullet være mer enn 65,03mm før en vurderer en linjeborring. Men når det er sagt har jeg selv for noen år siden satt sammen motor uten å måle, eller linjeborre, kun nye lager og den sviver fortsatt den også 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #24 på: februar 27, 2010, 23:55:48 pm » |
|
Jeg har aldri sett en type 1 blokk som er kjørt over 100000km som holder mål etter VW sine tolleranser( vist en har måleutstyr til dette) std ubalanse i std VW veiven spiser blokker !! , linjeborring og ballangsering pleier å være det eneste riktige ved ovehaling , å koste på en tusenlapp for linjeborring jobben er billig i stedet for å sette i sammen noe møl , vi linjeborrer i + 0,5 +1,0 + 1,5 + 2,0 mm med std trust og opp til + 2,0 mm trust fra std. å det pleier å holde i de fleste tilfeller vist motorene ikke stammer fra Bil Cross bruk !! eller har vært varmkjørte . En orginal linjeborretTysk blokk er å foretrekke i forhold til en ny Syd Amerikansk , mener jeg.
Post frakten på en blokk uten pinnebolter er kun Kr. 125,- hver vei .
Mitt verktøy med lager typer i alle størrelser er til salg . PM
|
|
« Siste redigering: februar 28, 2010, 11:30:47 am av rallybugs »
|
Loggført
|
|
|
|
|