himmelrock
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Italia
|
 |
« på: februar 22, 2010, 12:29:47 pm » |
|
Min 1976 T2 har en god del rust og etter flere tips om gode resultater (både teknisk og økonomisk), vurderer jeg å få den fixet opp i et tidligere "østblokkland" som Polen, slovakia eller Slovenia. Jeg lurer på om det er flere som har erfaring med dette og som kan anbefale spesifikke verksted i noen av disse landene. Er det neoen som er spesielt gode på VW? Slovenia er et meget interessant land for meg siden det ligger nært Italia hvor jeg oppholder meg akkurat nå. Her er en lenke fra et annet forum. Den omhandler erfaringen en fyr med en Toyota Landcruiser har hatt med dansce Polcar og polsk oppussing: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=12003
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #2 på: februar 22, 2010, 13:44:53 pm » |
|
Hvis du bor i italia  så ville jeg brukt noen dær.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #3 på: februar 22, 2010, 15:13:10 pm » |
|
Tror nok der er mange flinke sveisere i disse landene. Men mitt inntrykk er at de er flinke til å holde gamle biler på veiene, ikke å restaurere gamle biler til original spec. I "rikere" land har vi råd til å holde på med dette som hobby, i "fattige" land er det for å holde biler i drift... Som sagt, dette er mitt inntrykk. Sikkert mange flinke folk.
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
himmelrock
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Italia
|
 |
« Svar #4 på: februar 22, 2010, 15:43:25 pm » |
|
Jeg har bodd i Italia i over fire år og Italia er ikke et billig land lenger! Det er faktisk et av de dyreste i Europa. Tjenester er riktignok fortsatt mye billigere enn i f.eks. Norge. Jeg har nettopp vært inne hos en karrosserimaker og fått et overslag. Bilens fire hjulbuer/-brønner er gjennomhullet og det er noe småtteri nederst på dørene etc. Under er den ok, men det må til litt sveising, bytte av jekkpunkter og nyt lag med plast mm. Jeg har fått tilbud på 2000 euro for å fikse alt under helt opp til nederst på dørene. Dette inkluderer arbeid, deler, lakk. Verkstedet anbefalte meg å ta hele bilen på en gang. Dvs. full shining fra bunn til topp med hellakkering, bytte av vinduslister etc. For dette (inkl. "understellsjobben jobben nevnt over), stipulerte de en pris på mellom 4-5000 euro. Ikke ille sammenlignet med norske priser, men hvis dette kan gjøres for 2500 euro i f.eks. Slovenia.... Det må da være noen i dette forumet som har gjort noe ligninde og som kan dele noen erfaringer/råd? Her er noen bilder av en 411 Variant, 1971 mod. fullstendig renovert i Slovenia i 2006 (jeg synes dette er interessant!): http://www.mojalbum.com/data/images/2/2333692/3299214/zoom_3299223.jpg http://www.mojalbum.com/data/images/2/2333692/3299214/zoom_3299217.jpg http://www.mojalbum.com/data/images/2/2333692/3299214/zoom_3299220.jpg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #5 på: februar 22, 2010, 17:34:44 pm » |
|
Hei Dud, Det er lettere å si hvor mye hadde du tenkt å legge ned i denne Bayen? Som du sikker vett at det er stor forskjell på å restaurere og repparere biler, Det er UK som er Bay og Splitt land,dær kand du se hva de ligger i pris og hva de legger ut på sine bayer.150000 er det mange som legger ut dær. Men om du bruker Polen -latvia så må du nok finne et firma som kan det med Busser og det er ikke lett skal jeg si deg. Men søk på VW i Polen å kom deg på et vw Forum-klubb og spørre denne veien det trur jeg er det beste for deg.
PS å lakke en bay i Norge må du regne med ca30-35000. + Sveising
Mags
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2010, 17:37:11 pm av mags »
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: februar 22, 2010, 19:15:07 pm » |
|
4-5000€ for jobben du beskriver over utført hos en skikkelig karosserimaker må jo være for gratis å regne!!!!  Jeg har sett et par "billige" restaureringer utført i Polen, og det var ganske dårlige greier. Å få bilen blank er det minste problemet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #7 på: februar 22, 2010, 19:31:57 pm » |
|
En kamerat av meg fikk sin 1303 Karmann Kabrio hentet i Norge og hellakkert i Polen, deretter levert tilbake til Bergen. De sveiste opp igjen dørenes nederkanter med originalbiter, bilen ble plukket helt ned og jobben ble gjort skikkelig. Tror prisen havnet rundt 40K, han var i alle fall så fornøyd at han har sendt sin Peugeot 404 samme sted. Fikk jevnlige oppdateringer med bilder på mail underveis, etter hva jeg kunne se gjorde de grundig og godt arbeid. Hvis noe skulle dukke opp i etterkant er det inkludert at de retter det her i Norge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
himmelrock
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Italia
|
 |
« Svar #8 på: februar 22, 2010, 22:07:30 pm » |
|
Takk RZR-Andy! Det er slike erfaringer jeg var ute etter  Både positive og negative selvsagt. Så takk til deg også JS. Totalt gir dette meg et bedre beslutningsgrunnlag. Jeg er selvsagt klar over fallgruvene, men trenger litt hjelp til å navigere. F.eks. navn på renomerte verksted. Det finnes sikkert både superproffesjonelle og luringer der også (som i Norge og i Italia...). Riktig pris...? Ja, det kommer alt an på. 25k for en blank bil som holder ett år er for mye mens 40k for et arbeid som holder er vel anvendte penger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: februar 24, 2010, 11:24:20 am » |
|
Jeg har hatt gleden av å observere en 67 model Aston Martin (takk til den anglofile som spottet stavefeilen) som kom tilbake fra Polen ferdig restaurert i 2008. Den henger i en lift på jobben til en kompis så jeg har studert den ganske så grundig både under inni og utenpå. Jeg klarer ikke se noe juks på den så den er bra restaurert, og jeg husker at den var kjempefin i lakken da den kom i 2008, men når jeg ser på den nå... (ikke ferdig/hentet ennå) så kan man se at all sparkelen/fylleren eller hva-nå-det-er har sunket... så nå ser man 40 korning pusseriper overalt... såpass mye at den må omlakkeres...
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 12:12:14 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #10 på: februar 24, 2010, 12:06:53 pm » |
|
Det jeg har sett er bra, restaurerer selv en bil i Litauen nå og har bare gode erfaringer. Jeg har kontakter på resataurering borti der. Ellers JHU...Austin Martin....blanding mellom Austin Maxi og Aston Martin Lagonda? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #11 på: februar 24, 2010, 19:11:29 pm » |
|
En kompis av meg bruker et verksted i Estland og er veldig godt fornøyd med de. Restaurerte en Caravelle T4 der for noen år siden og den er like fin i dag. Der tar han også alle store reprasjoner som i Norge koster en formue til sammenligning. Nå skal de sies at han har godt kontakter der siden fruen hans er der fra 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #12 på: februar 24, 2010, 19:36:11 pm » |
|
hva med Bankok? fikk pris på full resturering på en t2 1961 skogsvrak med nye chromdeler og skinninteriør og massivt rustarbeid på 75000 ink frakt tur retur
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
himmelrock
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Italia
|
 |
« Svar #13 på: februar 26, 2010, 00:53:39 am » |
|
Takk for mange gode innspill:) Likte den siste! Bankok - skogsvrak!!! He-he. Fantastisk:) Ingen som vet av noen gode verksted i Slovenia da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|