StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« på: februar 24, 2010, 14:42:11 pm » |
|
Har lest denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9221.0.htmlNokon som kjenner til bobler eller bay som er bygd om til 4x4? Må jo gå an å finne ei løysing basert på repro-greier, eller syncro/Porsche for å få meir moderne eigenskapar? Idéar? (Ikkje Boble-skal på Suzuki eller anna chassis med frontmotor.) Eg er int. i kva som skal til, og korleis det på enklast mogleg måte kan løysast. Mykje mindre interessert i alle grunnane som finns for å ikkje byggje noko slikt..........  Har funne denne, men ingen info:
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 14:57:47 pm av GSR »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #1 på: februar 24, 2010, 14:58:15 pm » |
|
Er vel noen rallygutter som har laget "hjemmelagde" løsninger på dette Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #2 på: februar 24, 2010, 15:06:10 pm » |
|
Interessant tema og interessante tråder den forrige og denne..
Vi har diskutert det flere ganger før det fenomenet med hjemmebygde 4x4 bobler i rallycross i Norge på 80-tallet. Basert ofte på Sierra eller Subaru var disse helt verst i noen år. Noen ble bygget i Norge, noen importert fra Sverige. Skal vi gjette at det har vært 10 stk slike i Norge? Mange av disse finnes helt sikkert fortsatt gjemt i garasjer...
I forbindelse med en artikkel jeg jobber med så skulel jeg veldig gjerne ha fotografert/dokumentert en eller flere av disse bilene....er det noen som vet 100% at de eier en slik eller vet om en slik?
Send PM eller legg inn i tråden - det er et Skandinavia-unikt fenomen som bør dokumenteres for historiebøkene/bladene.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #3 på: februar 24, 2010, 15:09:13 pm » |
|
Tekken har vel en?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: februar 24, 2010, 15:10:33 pm » |
|
Det er jo en glagutt på Gjøvik som har en slik hjemmemekka 4x4 rallybil fra 80 tallet;
 Tekken1.jpg (86.53 KB. 653x490 - vist 2120 ganger.)
 Tekken2.jpg (66.04 KB. 653x490 - vist 1631 ganger.)
 Tekken3.jpg (67.36 KB. 653x490 - vist 1824 ganger.) Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: februar 24, 2010, 15:14:20 pm » |
|
Glimrande! Veldig int. i beskrivelse og bilete av forstilling/drivverk på desse spesialbygga. 
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #6 på: februar 24, 2010, 15:16:44 pm » |
|
Tekken har vel en?
WOW!!! Det har gått meg helt hus forbi.... så artig. Da tar jeg med kameraet og inviterer meg selv på besøk en dag... artig!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: februar 24, 2010, 15:20:32 pm » |
|
Saken er vel mest å finne ut delenummeret på BMW klumpen man bruker foran... kjekt om forhjulene går ca like fort rundt?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #8 på: februar 24, 2010, 16:16:44 pm » |
|
Onkelen til dama hadde en sånn for noen år siden, mulig den tekken har..
Stian, har denne 2.3 type1 motor med mekanisk sprut fra BMW og Stiv type 3(?) bak stilling? Den bilen hadde også komplett "asfalt" sett med front spoiler og sideskjørt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #9 på: februar 24, 2010, 17:29:52 pm » |
|
Den Tekken har, har BMW forstilling og senter diff fra 325 IX, bakstilling fra Mercedes og motor'n mener jeg er større... Sitter iallefall en MEGA stor turbo baki der med intercooler under/oppå vingen. Er noe Porsche baki der også, motor er et sant hjemmebygge. Blanding av boble og Porsche he he... Dette er hva jeg husker i farta, arrester meg om det blei litt feil 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #10 på: februar 24, 2010, 19:39:23 pm » |
|
Bilen til Stian står "litt her og litt der" for tiden, men sist jeg var i garasjen var det nå i det minst mulig å studere den fantastiske miksen av boble og porsche som den motoren består av. Den motoren hadde passet perfekt i dragbilen 
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
BrorHund
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: februar 24, 2010, 20:10:28 pm » |
|
Eg er int. i kva som skal til, og korleis det på enklast mogleg måte kan løysast. Mykje mindre interessert i alle grunnane som finns for å ikkje byggje noko slikt.......... Jeg hadde heller spurt meg selv hva av bobledeler som er viktig å måtte bruke. Er det kun karossen som "ser fet ut". Også hadde jeg latt heving og større dekk problematikk løst hvordan man skulle fått 4x4. Torsonsfjeringen på bobla egner seg vel egentlig best til å senke. Skal man ha på svære dekk kan man begynne å snakke styrke på akslinger, bladfjærer, springfjærer, osv osv. 4x4 er vel best med diff. Hvis jeg skulle hatt bad-ass 4x4 boble prosjekt hadde jeg smellt boblekarosseriet på en Jeep wrangler ramme snudd bak frem. Da kunne man fått V8er i rompa på en boble. Måtte seff ha miksa og triksa litt i transferkassa for å få styringen til å stemme, samt litt modding av akselavstander, men i teorien er det mulig. Boble karossen er vel også bare en sveisejobb unna å feste på jeep-ramma. Jeg hadde senka den istedenfor.. 
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #12 på: februar 24, 2010, 20:34:22 pm » |
|
Onkelen til dama hadde en sånn for noen år siden, mulig den tekken har..
Stian, har denne 2.3 type1 motor med mekanisk sprut fra BMW og Stiv type 3(?) bak stilling? Den bilen hadde også komplett "asfalt" sett med front spoiler og sideskjørt..
Morsom tråd,har ikke sett denne.Joda,er nok den bilen du refererer til som jeg har,mye deler som følger med samt asfalt settet du nevner. Drømmer om å restaurere den slik den var på 80 tallet.Har tatt ut motoren og får begynne med den,blir nok langt frem i tid før jeg får tid til å begynne med bilen.Elsker disse bilene,mange tøffe løsninger.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #13 på: februar 24, 2010, 20:54:05 pm » |
|
Sakset dette innlegget fra motorsport avisens forum skrevet av Kjell Aaen
Jo da jeg husker godt de gode gamle dager, selv hadde jeg en Turbo-boble allerede i 1977, men nye regler i 1978 gjorde at vi måtte kjøre i Sportsvogns-klassen vis vi hadde Turbo så vi konverterte til forgassermotor som vi kjørte i 1978-1979-1980 og 1981, og prøvde med Kompressormotor i 1982-83 før jeg satte i en Turbo-motor igjen til 1984 sesongen, det ble umiddelbart en suksess og til 1985 sesongen bygde jeg og Tor Holm hver vår 4 hjuls-drevne bil. Fra før hadde Eivind Tjelle bygget en VW med 4-hjulstrekk, men han hadde fast forbindelse mellom for og bakhjul slik at bilen ble svært vond å kjøre. Etter en voldsom krasj på Brands Hatch i Super Grand Prix la jeg opp å kjøre i Div.2 og solgte bilen til Ernst Wannermaker som brukte den med hell i 2 år dvs 1986-87 før den ble konvertert tilbake til 2 hjulstrekk igjen når Supernational hadde sitt inntog. I 1990 ble så bilen hogget opp, da hadde den gått 11 år i rallycross og var bygget om mange ganger og var svært myk i karroseriet. Dagfinn Larsen kjørte også med boble i 1980-1983, han var den første som hadde boble motor med Porsche-topper og den konverterte han om til Turbo i 1983, etter endel problemer ble bilen solgt til Arild Martinsen som brukte den i 1984, det var da meningen at den skulle bygges om til 4-hjuls-trekk, men Arild satset i steden på En Talbot. BIlen ble da kjøpt av Arne Rasmushaugen som bygget den om til 4 hjulstrekk med en VW turbo-motor med 4 ventilers Ford Topper og hele 456hk, livet til denne motoren ble kortvarig og bilen ble solgt til Bjørn Smørsten som brukte den både som 2 og 4 hjulstrekk avhengig av status på løpene, denne bilen eksisterer fortsatt. Tor Holm og Ørjan Walund sin bil skal fortsatt finnes i Norge, men husk at dette er 1980 års teknikk og jeg vil anta at mange RCN biler går betydelig mye fortere i dag en hva disse bilene gjorde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #14 på: februar 24, 2010, 21:04:35 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #15 på: februar 24, 2010, 21:06:48 pm » |
|
Når jeg titter på bildet av motoren din Tekken, så har du gamle bilen som Thor Holm bygget og kjørte i 1985  , motoren er helt identisk med bilder av motor rommet i ei bok jeg har liggende her. "vw beetle in motorsport" ISBN 1 87200 438 5
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #16 på: februar 24, 2010, 21:22:11 pm » |
|
Når jeg titter på bildet av motoren din Tekken, så har du gamle bilen som Thor Holm bygget og kjørte i 1985  , motoren er helt identisk med bilder av motor rommet i ei bok jeg har liggende her. "vw beetle in motorsport" ISBN 1 87200 438 5 Oi,spennende!Jeg har også blitt fortalt det,men andre har vært i tvil.Setter stor pris på all historie som kan graves frem rundt bilen,spesiellt bilder hvordan den så ut ifra starten av.Takk for tipset om boka,den må jeg kjøpe. 
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #17 på: februar 24, 2010, 22:03:03 pm » |
|
Oi,spennende!Jeg har også blitt fortalt det,men andre har vært i tvil.Setter stor pris på all historie som kan graves frem rundt bilen,spesiellt bilder hvordan den så ut ifra starten av.Takk for tipset om boka,den må jeg kjøpe.  [/quote] Skal til tidligere eier i morgen. Skal høre hva han vet om bilen. Tror han skal ha noen bilder å.. Har irritert meg litt denne bilen, da den "forsvant" like før jeg fikk innpass i famillien  (å det til gibort pris) Men bra den havnet hos deg da, får ta meg en tur over brua å inspisere en gang.. Denne hadde visst nok gått på opptil 1.7bar, og utvikle formidabelt med Hk. (uvisst om det stemmer) Og bremset på 1 bar til rundt 450Hk Men den ble startet og prøvekjørt når han hadde den..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #18 på: februar 24, 2010, 22:44:55 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Petter Olsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Kr.sand
Neida, så joda
|
 |
« Svar #19 på: februar 24, 2010, 23:11:32 pm » |
|
Her er bilder av en bil som står lengre oppi dalen her. Gamle-bilen til Ørjan Walund. Den skal bli pusset opp snart, etter det jeg har hørt.  
|
|
« Siste redigering: mars 02, 2010, 22:57:53 pm av Petter Olsen »
|
Loggført
|
1957 Tempo Handy 100 1967 Vw boble 1500 1967 Tempo Comet 1969 Vw Boble 1300(under rest.) 1969 Vw boble 1300 1972 Ford Escort mk1 1300GT 1973 Tempo Panter 370 1976 Tempo Corvette 380 1977 Tempo Panter 370 1983 Vw Golf rabbit gti 1800ccm
All potet er god potet!
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #20 på: februar 24, 2010, 23:49:46 pm » |
|
Denne står også nevnt i boka jeg omtalte ovenfor 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #21 på: februar 25, 2010, 11:22:11 am » |
|
Dumpet over noe på nettet forleden, det var et firma som hadde laget en løsning for å bruke Subaru girkasse. De holdt også på å utvikle en 4X4 løsning med Subaru deler, tilpasset VW. Problemet har vært å få flippet diffen i kassen, det var ikke like lett som på en VW-kasse, men det er nå løst. http://www.subarugears.com/index_files/Page441.htmForøvrig artig lesning om bilene over her!
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2010, 11:27:12 am av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #22 på: februar 25, 2010, 11:25:42 am » |
|
Kjempespennende innlegg og tema! Tusen takk!
tekken: Den motoren...er det rett og slett en Type 1 blokk med avsagde 911-topper på? Utrolig..
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #23 på: februar 25, 2010, 11:37:45 am » |
|
Så...for å oppsummere litt:
"1303 S 4x4 Turbo"-biler i Norge:
Bil nr1: ex-Eivind Tjelle, Nå: ? Bil nr2: ex-Kjell Aaen, Nå: Hugget Bil nr3: ex-Thor Holm, Nå: tekken Bil nr4: ex-Ørjan Walund, Nå: Sørlandet Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen (og Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten), Nå: ? (Aaen sier den finnes)
Kjempespennende.... men det var kanskje enda flere biler i Norge? Mest sannsynlig noen som ble kjøpt over fra Sverige mot slutten av sin karriere..
Noen som vet om flere, eller kan fylle inn om noen av disse 5 ?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #24 på: februar 25, 2010, 11:40:16 am » |
|
Interessant link! Spørsmålet da blir naturlig nok - hva skjedde med disse to bilene: Norge, Geir Asbjørnsen, Porsche 911 SC 4x4 Norge, Bjørn S. Wormsen, Porsche 911 BiTurbo 4x4 ...noen som vet?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #25 på: februar 25, 2010, 12:03:53 pm » |
|
Vet i alle fall at www.rallycrosstube.com skal utforskes litt i helga :-)
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #26 på: februar 25, 2010, 12:13:06 pm » |
|
Tipper det står noen flere rundt om på indre østland...tror det sto ei utenfor Elverum....4x4 med audi quattro/vw iltis drivverk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #27 på: februar 25, 2010, 12:15:53 pm » |
|
Dumpet over noe på nettet forleden, det var et firma som hadde laget en løsning for å bruke Subaru girkasse. De holdt også på å utvikle en 4X4 løsning med Subaru deler, tilpasset VW. Problemet har vært å få flippet diffen i kassen, det var ikke like lett som på en VW-kasse, men det er nå løst. http://www.subarugears.com/index_files/Page441.htmForøvrig artig lesning om bilene over her! Kjempespennande Andy! Subaru har ei ekstremt velukka og solid drivlinje. Det hadde vore noko spesielt å bygd ei boble med denne og ein grom T4 motor! Det har garantert ALDRI vore gjort før! Vil jo ikkje ha noko vassent........trur eg. Takk for masse gode innlegg og linker. Mest mulig teknisk info om kva som er gjort på dei ulike 4x4-boblene, kva deler som er brukt, korleis delene er modifisert/tilpassa og sjølvsagt bilete er GULL! Kanskje Tekken (eller noko andre) kan ta med sin på SCC? Det hadde vore moro å fått studert ein av desse live. Køyr på med meir info!
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2010, 12:39:58 pm av GSR »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #28 på: februar 25, 2010, 15:12:30 pm » |
|
Her er meir info frå Subarugears (rask respons  ): " I only sell the gears to convert the boxes, I cannot sell you the gearboxes themselves. You will have to source them yourself from Norway or Europe / UK. Any 4WD gearbox from Subaru WrX Impreza / Liberty Forester fits from 1990 to present year of manufacture 5 speed manual. I hope that is not a problem for you to purchase the gearboxes where you are. Please let me know if that is a problem. The gears to convert cost USD $1650 to send to your door in Norway with tracking and insurance. 6 weeks delivery as they are custom forged and manufactured for you. If you want to use as a 2wd box you will also need my 2wd locking sleeve USD $175 delivered to your door in Norway with tracking and insurance. The information to modify and shorten the 4wd gearbox is on my website www.subarugears.com Please plan around 5 hours labour for a shop to modify your gearbox housing and fit the new gears and set up gear contact patch correctly. For your information, you will also need to purchase a Subaru/VW adaptor plate to use a type 1 or type 4 engine on this box. Can be purchased from Kennedy Engineering or RJES products. This adaptor usually bolts a Subaru engine to VW box but you just use it backwards. You will need to make your own gearbox mounts to fit the gearboxmove the original nose mount on your chassis. I will have plans on my website to copy soon. You can fit the Subaru hydraulic clutch to your VW or make a very simple cheap converter for your VW clutch cable to push the Subaru clutch fork. I will have plans on my website soon. Lastly you will need to adapt the Subaru axle to the correct length and respline to fit your vw outboard cv. Total estimated cost for everything approx USD $4000. I hope this is some good information for you, please ask me any questions you like. I look forward to you joining the 5 speed subaru club!"
regards Todd Triebler"
Dette var ein veldig grei og enkel forklaring som eg tenkte var nyttig å dele med fleire. 
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2010, 15:19:26 pm av GSR »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #29 på: februar 25, 2010, 15:31:06 pm » |
|
Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen (og Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten), Nå: ? (Aaen sier den finnes) Snakket for mange år siden med Smørsten, da han overhalte en 901 kasse for meg. Og da sa han at sønnen hans hadde tatt over rallybilen. Så mulig han eier den ennå. Han fortalte han hadde bygd en 1600 til den, med cosworth topplokk. Og den ble bremsa til rundt 200hk, om jeg husker korrekt. Han fortalte også at han hadde fått en i siden, og at rørrammesete hadde brukket og et jernrør fra stolen spidda han i siden. Resultat, sykehusopphold.
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2010, 16:03:11 pm av Pål »
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|