Da jeg vurderer en type 4 motor (hvis jeg får tak i en i bra stand) i min 912, hva bør jeg gå for? Ville tro 2 literne har mulighet for mest effekt/dreimoment uten å måtte skifte sylindere ol.
Er det forskjeller på de ulike årsmodellene? Er f.eks en fra Transporter T3 (80-83?) bedre enn en fra bay?
Jeg håper å få tak i en helt komplett motor så jeg trenger å gjøre minst mulig i første omgang. Dvs beholde org kjøling, varmepotter, eksos mm hvis dette lar seg bruke i 912. Eneste oppgradering vil kanskje være doble forgassere og evt annen eksospotte.
JEg har aldri vært borti type 4, men det regner jeg med at noen av dere har!!

Problemet med 2 literne er at de som regel har gått i en stor og tung buss, ofte uten spesielt vedlikehold. Det sies derfor at 2 liter topper uten sprekker er omtrent umulig å finne. Men alle de fire jeg har hatt har faktisk vert uten sprekker

Fordelen med 2 liter toppene er at en del av de har firkant-port eksos, og dermed er mye lettere å få tett med den annerledes pakningen (istedenfor kobber-ring som er vanlig). Usikker på hvilke årsmodeller som har firkant-port eksos, men tror det var fra 79 og utover eller noe slikt.