Anders Peder
|
 |
« på: mars 04, 2010, 19:05:22 pm » |
|
En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.? andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P hva tror dere?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
folkevogn-boble
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: Grue
|
 |
« Svar #1 på: mars 04, 2010, 19:14:02 pm » |
|
I følge csp er det en 1700 ccm motor
V 1700ccm 50kW/68HP Z 1700ccm 50kW/68HP EB 1700ccm 53kW/72HP EA 1700ccm 59kW/80HP W 1700ccm 59kW/80HP CA 1700ccm 49kW/66HP AT 1800ccm 55kW/75HP EC 1800ccm 56kW/76HP AN 1800ccm 63kW/86HP AP 1800ccm 50kW/68HP GB 2000ccm 74kW/100HP CU 2000ccm 51kW/70HP CV 2000ccm 51kW/70HP GD 2000ccm 51kW/70HP GE 2000ccm 51kW/70HP CJ 2000ccm 53kW/70HP
|
|
|
Loggført
|
Høydeskrekk.. 54 model oval 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: mars 04, 2010, 19:18:25 pm » |
|
I følge csp er det en 1700 ccm motor
V 1700ccm 50kW/68HP Z 1700ccm 50kW/68HP EB 1700ccm 53kW/72HP EA 1700ccm 59kW/80HP W 1700ccm 59kW/80HP CA 1700ccm 49kW/66HP AT 1800ccm 55kW/75HP EC 1800ccm 56kW/76HP AN 1800ccm 63kW/86HP AP 1800ccm 50kW/68HP GB 2000ccm 74kW/100HP CU 2000ccm 51kW/70HP CV 2000ccm 51kW/70HP GD 2000ccm 51kW/70HP GE 2000ccm 51kW/70HP CJ 2000ccm 53kW/70HP
En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.? andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P hva tror dere?
Er som regel ikke så enkelt. De fleste flymotorene jeg har sett har hatt t1 som basis, og andre topper er ofte brukt. Bilder sier mer enn ord her!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
folkevogn-boble
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: Grue
|
 |
« Svar #3 på: mars 04, 2010, 19:33:51 pm » |
|
I følge csp er det en 1700 ccm motor
V 1700ccm 50kW/68HP Z 1700ccm 50kW/68HP EB 1700ccm 53kW/72HP EA 1700ccm 59kW/80HP W 1700ccm 59kW/80HP CA 1700ccm 49kW/66HP AT 1800ccm 55kW/75HP EC 1800ccm 56kW/76HP AN 1800ccm 63kW/86HP AP 1800ccm 50kW/68HP GB 2000ccm 74kW/100HP CU 2000ccm 51kW/70HP CV 2000ccm 51kW/70HP GD 2000ccm 51kW/70HP GE 2000ccm 51kW/70HP CJ 2000ccm 53kW/70HP
En kompis av faren min har et fly ..ja FLY med vw luftkjølt boxer motor. den har ca 80 hk ..er det type4 vi snakker om da? han syns egentlig det er litt lite futt i motoren og kunne tenkt seg litt mere, finnes det sylinder satser til type4? evt noe som gir mere enn 80hk.? andre specs aner jeg ikke om denne motoren ... han hadde fått tips om å ta ut litt fra innsug/eksos kanaler som lett "trim". men .. når han først skal ta av toppene kan han like gjerne få i større sylindre mener jeg:P hva tror dere?
Er som regel ikke så enkelt. De fleste flymotorene jeg har sett har hatt t1 som basis, og andre topper er ofte brukt. Bilder sier mer enn ord her! så at jeg hadde lest litt feil også
|
|
|
Loggført
|
Høydeskrekk.. 54 model oval 
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #4 på: mars 04, 2010, 19:44:18 pm » |
|
Flyet er av typen Pottier 180s .på wikipedia står dette: Powerplant: 1 × Volkswagen air-cooled engine, 67 kW (90 hp)
men eier mener det kun har 80hk ... skal finne mere info jeg.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #5 på: mars 04, 2010, 19:51:06 pm » |
|
Dobbeltpost ..slettes
|
|
« Siste redigering: mars 04, 2010, 20:15:27 pm av Anders Peder »
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #6 på: mars 04, 2010, 20:10:40 pm » |
|
da har jeg fått info: http://www.limflug.de/index.php?page=products_motors_40-75kw_L2000EB&lang=eng det artige er at det sitter Zenith Strømberg forgassere på denne alla volvo 240:P til racebuggy: så er det bare 1 tennplugg pr.sylinder på denne motoren .. specs: http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L2000EB_L2400EB.pdf
|
|
« Siste redigering: mars 04, 2010, 20:15:04 pm av Anders Peder »
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #7 på: mars 04, 2010, 23:03:21 pm » |
|
VW-motorer i fly er jo en gammel slager det. Pottier 180s er en flott liten maskin, sikkert fristende med litt mer skyv! Har han bygget den selv? Når det gjelder VW-motorer til bruk i motorfly er man underlagt et strengt luftfartsjuridisk regime, derfor er også delene ekstremt dyre (sjekk bare prisene hos Limflug). De må tilfredsstille luftfartstekniske bestemmelser og alt arbeid må utføres/godkjennes av et godkjent flyverksted. Men dette kan sikkert din fars kompis alt som siden han er flyger Etter hva jeg forstår på en kamerat av meg er det litt annerledes på motordrevne seilfly, siden disse har glideegenskaper langt utover motorfly.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #9 på: mars 05, 2010, 08:24:35 am » |
|
RZR-Andy: jess han har bygget det selv. kjøpte en byggesett og satt sammen . Men når det gjelder motordeler. vel ..hvem merker om man har andre sylindre med større volum egentlig? ingen såfremt man ikke en vakker dag havarerer og dette blir oppdaget. men men . ...
Erikaa : sjekke nuh:)
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
|
Eirik82
Medlem
  
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag
|
 |
« Svar #11 på: mars 07, 2010, 17:35:47 pm » |
|
en som har et fly med en halv vw motor, jeg bodde på miniflyplassen han har flyet på tidligere. Motor er rett å slett saget i 2, så han står igjen med en 2syl boxer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #12 på: mars 11, 2010, 16:30:57 pm » |
|
RZR-Andy: jess han har bygget det selv. kjøpte en byggesett og satt sammen . Men når det gjelder motordeler. vel ..hvem merker om man har andre sylindre med større volum egentlig? ingen såfremt man ikke en vakker dag havarerer og dette blir oppdaget. men men . ...
Erikaa : sjekke nuh:)
Kjempemessig at folk bygger selv, det er alltid imponerende hva enkelte får til! Det er nok smart å få det "godkjent". Motorstopp med bil er mye greier, da detter du ikke ned fra himmelen og så får du ikke havarikommisjonen på nakken heller;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: mars 11, 2010, 16:36:48 pm » |
|
Hadde en flyver her på jobb som hadde Limbach(?) motorer i flyet sitt, først en type1, og så en type 4 etter det. Dårlig med gir i flyene så her er det snakk om å øke effekten uten å endre turtallet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #14 på: mars 11, 2010, 16:44:50 pm » |
|
Jeg var og kikket på et VW-fly som hang høyt oppe under et tak her forleden jeg også. Et spm jeg ikke greide å se svaret på...er propellen festet til reimhjulet eller til svignhjulet?...sånn generelt?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: mars 11, 2010, 17:26:15 pm » |
|
På noen sitter det en flens i reimhjul enden, og på andre sitter det et enkelt gir på reimhjul siden...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|